Continuïteit moet vanzelfsprekend zijn

Continuïteit moet vanzelfsprekend zijn

‘Gigantische prestaties toegankelijk voor bedrijven zonder gigantische omvang’

Nxs Bedrijfskritische applicaties: waar brengt u ze onder? Wie vertrouwen we, als het gaat om onze continuïteit? Wie denkt er aan alles wat er kan gebeuren, en waar we zelf niet aan durven denken? Wij waren te gast bij Nxs, en werden volledig gerustgesteld.

“Wij zitten aan de ring.” Aan het woord is Hermen van Dalen, directeur van Nxs. Denk niet dat hij over de verkeersader spreekt, die zo ongeveer voor het kantoor langs loopt. Deze ring is van glasvezels gemaakt. “De ring verbindt verschillende datacentra, en wát er ook gebeurt: de data gaan door. Kan het niet linksom, dan gaat het rechtsom.” Een ringconstructie biedt iedere server in het netwerk maximale zekerheid.

Eigen datacentrum

De ring sluit op drie datacentra aan. Van Dalen vervolgt: “Na een aantal jaren extern datacentrumruimte te hebben gehuurd, hebben wij een inventarisatie gemaakt van alles wat wij verbeterd wilden zien. Vervolgens hebben wij een datacentrum gebouwd dat aan al onze eisen voldoet.” Gevraagd naar een voorbeeld van die eisen noemt Hans Reurings de maandelijkse test bij stroomuitval. “Veel bedrijven testen alleen de generator of ze schakelen apparatuur uit. Wij verbreken de hoofdstroomverbinding. Dit betekent dat wij ook controleren of de generator de plotseling vereiste capaciteit direct op kan brengen. En als wij een keertje vaker willen testen, dan kan dat gewoon.”

En aan welke eisen voldoet het gebouw? “Kijk,” legt Van Dalen uit, “meerdere servers vereisen al gauw een verstevigde vloer. De meeste kantoren hebben die niet; het aantal servers is meegegroeid met het bedrijf. Bouwtechnisch kan zoiets eigenlijk niet. Als er brand ontstaat en je pakt de poederblusser, dan maak je alles eigenhandig onbruikbaar. Bel je de brandweer en komen ze blussen, dan ben je ook niet gelukkig. Wat je nodig hebt, is bijvoorbeeld argon, maar dat kan alleen als je omgeving een bepaalde druk kan weerstaan. Ons datacentrum weerstaat die druk. Voor ons spreekt dit vanzelf, maar veel klanten zijn hier niet van op de hoogte. Eerlijk gezegd vinden wij het ook niet iets waar de klant van wakker moet liggen. Continuïteit moet vanzelfsprekend zijn.”

Mond-tot-mondreclame

En hoe zit het met de continuïteit van Nxs? salesmanager Hans Reurings laat de cijfers spreken: “Nxs is de laatste jaren telkens met zo’n 50% gegroeid. 70 tot 80% van alle nieuwe klanten komt binnen op aanraden van technici of bestaande klanten.” Desondanks heeft hij de handen vol: aan tenders van de overheid. Nxs is isO-gecertificeerd en platina-gecertificeerd door de Nederlandse overheid. “Dat betekent dat wij een van de vijf partijen zijn die mogen inschrijven op aanbestedingen van projecten die maximale veiligheid en zekerheid vereisen. De site van Prinsjesdag bijvoorbeeld. Op de derde dinsdag van september krijgt die plotseling een hausse aan bezoekers. zoiets moet je op kunnen vangen.” Continuïteit is iets waar Nxs proactief mee omgaat. “Wij lossen problemen op, nog voor ze ontstaan”, verklaart Van Dalen met enige trots. “zodra het systeem een afwijking signaleert, krijgt de dienstdoende it-specialist een melding. zo nodig kan hij ogenblikkelijk contact opnemen met de 24-uursbemanning van onze datacentra. zo kunnen wij al de noodzakelijke stappen zetten nog voor de klant op kantoor is verschenen. Bovendien kost het geen van zijn medewerkers ook maar een seconde van zijn nachtrust of vrije tijd.”

Kosten besparen

“Bovendien willen wij zuinig zijn met energie. iedere server moet 24 uur per dag worden gekoeld. Je kunt je voorstellen wat zoiets met het milieu en met je energierekening doet. Daarom hebben wij 100% groene stroom en een uiterst geavanceerd 24-uurskoelsysteem dat de natuurlijke koelingsmechanismen maximaal benut. zo kunnen wij op de servergerelateerde energierekening besparen. Wie zijn servers bij ons heeft ondergebracht, betaalt alleen voor wat er, zowel in capaciteit als in energie, wordt gebruikt.” Hoe gaat zoiets technisch gezien in zijn werk? “De virtuele servertechniek stelt ons in staat om de capaciteiten wisselend en naar behoefte, fluctuerend te spreiden. ’s Nachts schakelt het systeem zelf machines uit zodra dat kan, en als de capaciteit weer nodig is, gaan ze weer aan. De virtuele servertechniek bestaat al een tijdje en de kinderziektes zijn eruit. Dat betekent dat superieure zekerheid en prestaties nu ook qua kosten toegankelijk worden voor bedrijven die geen gigantische omvang hebben, maar wel enorm gebaat kunnen zijn bij gigantische zekerheid.” maar kunnen wij ook controleren of het werkt? Van Dalen antwoordt: “Betrouwbaarheid is eerlijk zijn. Daarom kan iedereen elk moment zien hoe wij presteren. Klanten hebben bovendien een beveiligde omgeving waarin zij hun systemen tot in detail kunnen volgen.” zo veel geavanceerde techniek, werkt dat inspirerend? Reurings: “Het is altijd schitterend als ik de telefoon hoor gaan, zie wie er belt en eigenlijk al weet wat de klant wil bespreken.” Van Dalen verklaart: “Absoluut. Wij zijn een volwassen speler op een nauwelijks ontgonnen markt. Eigenlijk is het net als dit kantoor.” Hij maakt een weids gebaar naar het schitterende uitzicht over Amsterdam: “De wereld ligt aan je voeten.”