Complexiteit grote netwerken vraagt om netwerkspecialist

Vosko Networking is de netwerkspecialist van Nederland. Tal van grote ondernemingen en organisaties schakelen Vosko in voor het ontwerpen, realiseren, beveiligen en onderhouden van hun netwerkinfrastructuur. “De enorme complexiteit van de huidige allesomvattende netwerken – data, voice en video – vraagt meer dan ooit om een netwerkspecialist.”

“Het netwerk is voor grote bedrijven een basisvoorziening, net als gas, water en licht”, zegt Marc Gozeling, directeur van Vosko Networking. “IP uit de muur of uit de lucht: de basisinfrastructuur moet gewoon altijd beschikbaar zijn, met een optimale performance. Netwerken voor de grootzakelijke markt zijn allesomvattend en overal toegankelijk, waar je ook bent: op kantoor, thuis, onderweg of bij een klant. Daarbovenop wordt bepaald wie er toegang krijgt tot welke resources en met welke bandbreedte.”

“Tien jaar geleden was een netwerk eenvoudig, rechttoe rechtaan en daarmee ook eenvoudig aan te leggen en te beheren”, blikt Gozeling terug. “Storingen waren eenvoudig op te sporen en te verhelpen. Nu is alles open en alom toegankelijk geworden, al die infrastructuren integreren met elkaar en met openbare infrastructuren. Netwerken worden niet alleen meer voor data en telefonie gebruikt, maar ook voor toepassingen als video, alarmering, signalering en bewaking. Het bedrijfsnetwerk is daarmee cruciaal geworden voor álle processen in een organisatie en niet meer alleen voor ICT. Achter het netwerkkabeltje is het ontzettend gecompliceerd geworden, terwijl het voor de gebruiker allemaal eenvoudig moet blijven. Dat vraagt meer dan ooit om een netwerkspecialist, die geïntegreerde end-to-endcommunicatieoplossingen kan ontwerpen, realiseren en onderhouden.”

Totaaloplossingen

“Vosko Networking beperkt zich als netwerkspecialist daarom niet tot datanetworking, maar richt zich op totaaloplossingen op het gebied van data, voice en video”, benadrukt Gozeling. “We ontwerpen en leveren daarbij niet alleen een robuuste, betrouwbare en degelijke netwerkinfrastructuur, maar we helpen onze klanten ook om de beveiliging en het beheer op orde te brengen en denken mee over het beheersen van de operationele kosten. Met name de beveiliging en het redundant maken van de netwerkinfrastructuur zijn uiterst kritisch en vereisen de inzet van complexe technologieën. Vosko heeft de specialistische kennis en de producten in huis om de wensen en eisen van de klant om te zetten in innovatieve, praktische en procesondersteunende netwerkoplossingen waarin data, telefonie en video naadloos zijn geïntegreerd.”

Een andere belangrijke en onderscheidende factor in de dienstverlening van Vosko is de service, stelt Gozeling. “Wij zijn ervan overtuigd dat je pas optimaal kunt servicen op het moment dat je bij calamiteiten en storingen ook je beste mensen ter plekke kunt krijgen. We hebben de meest geavanceerde hulpmiddelen voor netwerkmonitoring en storingsdetectie, maar wij vinden dat de mensen die de meeste kennis hebben van het netwerk bij de klant, ook op de klantlocatie aanwezig moeten zijn in geval van storingen. Wij willen excellente service bieden, en gelukkig worden we daar in onderzoeken ook heel goed op beoordeeld door onze klanten.”

Inzet en betrokkenheid

Die hoge klantwaardering wordt voor een zeer belangrijk deel bepaald door de inzet en betrokkenheid van de Vosko-medewerkers, stelt Gozeling. “Ik geloof in het richten op het wíllen van mensen in plaats van móeten met bijvoorbeeld die bekende spreadsheetcultuur. Onze managers zijn dan ook faciliterend voor onze medewerkers en niet dicterend of controlerend. Er wordt hier keihard gewerkt en met passie. Niet omdat het moet, maar omdat onze mensen het willen. Onze informele, platte organisatie biedt bovendien alle ruimte voor een sterke eigen verantwoordelijkheid, waardoor we snel kunnen inspelen op vragen van de klant. We behandelen de klant zoals we zelf als klant geholpen willen worden. Als er een probleem is, lossen we dat op voor de klant. Ongeacht door wie of wat dat probleem wordt veroorzaakt”, tekent de Vosko-directeur daarbij aan. “Als netwerkspecialist realiseren we ons dat veel storingen die bij ons aangemeld worden, te maken hebben met zaken die niet op ons bordje liggen, maar veroorzaakt worden door bijvoorbeeld servers of applicaties. Wij komen om dat probleem op te lossen en maken het ook aantoonbaar, zodat de klant achteraf duidelijkheid heeft waardoor een storing is veroorzaakt.”

Geen concessies

Vosko legt zich daarmee wel beperkingen op in schaalbaarheid en groei, beaamt Gozeling. “Wij willen en zullen nooit het grootste bedrijf van Nederland worden, maar we willen wel de beste netwerkspecialist van Nederland blijven. Als je alleen maar wilt groeien, moet je onvermijdelijk concessies doen aan flexibiliteit, kwaliteit en service. Wij zullen dat nooit ofte nimmer doen. Het betekent dus ook dat we alleen die dingen doen waarin we steengoed zijn of willen worden. En dat we wel eens nee moeten verkopen aan prospects, omdat we geen mensen, middelen of tijd beschikbaar hebben om dat project goed in te kunnen vullen.”

Er zijn maar weinig bedrijven als Vosko, met een omvang van rond de honderd medewerkers, die zo specialistisch en servicegericht werken op netwerkgebied, weet Gozeling. “Vosko is een gezond bedrijf, en dat willen we over tien en twintig jaar nog steeds zijn. Mensen werken ook graag bij Vosko, niet alleen vanwege onze stimulerende bedrijfscultuur, maar ook omdat ze ingezet worden op grote en interessante projecten, bij grote bedrijven en instellingen. Voor de echte specialisten is dat het neusje van de zalm op netwerkgebied.”

Complexiteit grote netwerken vraagt om netwerkspecialist

Recente stories