Complexe informatievraagstukken onder controle houden

Complexe informatievraagstukken onder controle houden

‘Goed nadenken over de manier waarop je met data om wilt gaan levert besparingen op’

De hoeveelheid informatie neemt toe. Dat vergt optimaal beheer waardoor de vitaliteit en slagkracht van een organisatie niet onder druk komen te staan. i³ groep, een van Nederlands snelst groeiende IT-organisaties, optimaliseert de performance van een IT-omgeving en waarborgt continuïteit.

De diverse maatschappelijke en economische ontwikkelingen vereisen dat we steeds meer gegevens bewaren. Bovendien genereren nieuwe toepassingen veel meer data dan voorheen. De opslag van data zal voorlopig dus alleen maar toenemen en dat betekent dat er een steeds groter beslag gelegd wordt op de opslagcapaciteit en de juiste inrichting van de informatie-infrastructuur binnen organisaties”, start Martin Heemsbergen, Services Director i³ groep, het gesprek over het waarom van de groei van i³ groep. In juni 2010 bestaat i³ groep, dat staat voor integrating information infrastructures, tien jaar.

 

Destijds startte de organisatie met drie mensen, won in 2001 de award ICT Start Up van het jaar, is in de loop der jaren voor diverse awards genomineerd, belandde in 2009 in de Computable Top 100 en is inmiddels gegroeid naar bijna zeventig medewerkers. Als expert op het gebied van integratie van informatie-infrastructuren heeft i³ groep een mooie positie in de markt weten op te bouwen. Onder de ruim 150 klanten zijn gerenommeerde banken, verzekeraars, gezondheidsorganisaties en overheidsorganisaties, maar ook veel middelgrote bedrijven te vinden. De organisatie heeft meerdere partnerovereenkomsten, maar levert altijd onafhankelijke adviezen. Bovendien breidt i³ groep zijn dienstverlening nog steeds uit, al naar gelang de behoefte in de markt en de juiste aansluiting op de kwaliteit van de organisatie. Onder het onderscheidend vermogen verstaat de organisatie ook open en transparant communiceren met klanten door vooral goed naar ze te luisteren.

 

Echt nodig

De afdeling Services binnen i³ groep bestaat uit de afdeling Professional Services (technical consultants, technical engineers en projectmanagers), Business Consultancy met zeer ervaren businessconsultants, en speciaal voor de nazorg van de informatie-infrastructuur CARE Services. Onder CARE Services vallen: Solution CARE, een proactieve dienst waarbinnen de performance en continuïteit worden gewaarborgd; CAREdesk, voor de bewaking van informatie-infrastructuren; CAREbeheer, voor ondersteuning en kennis bij beheertaken; en CAREtrainingen, waarbinnen standaard- en maatwerktrainingen geboden worden. “Ons nieuwste concept is ‘Care 4Use’, waarbij klanten afrekenen per gebruik op servereenheid, op storage en op archiefopslag”, vertelt Heemsbergen.

 

Care 4Use is een uniek concept voor i³ groep als storage en serverintegrator. Het is ontstaan vanuit de gedachte dat klanten niet altijd de kennis van de vendor in huis hebben of hoeven te hebben. “Ook archieven kunnen we voor klanten beheren en zij kunnen daar op verschillende manieren mee omgaan met bijbehorende prijsniveaus. Die zijn afhankelijk van de snelheid waarmee data nodig zijn. Is informatie direct nodig of valt dit te plannen; daar zitten verschillende technologieën onder met bijbehorende kostenstructuren. Bovendien verandert de waarde van informatie met de tijd. Goed nadenken over de manier waarop je met welke data om wilt gaan, levert zonder meer besparingen op.” Een röntgenfoto bijvoorbeeld is eenmaand ‘actueel’ en moet in deze periode direct beschikbaar zijn. Na deze maand kan de foto het archief in en is te plannen wanneer deze beschikbaar moet zijn. Maar Heemsbergen wijst ook naar een proces als een hypotheekaanvraag. “Een hypotheekadviseur wil deze gegevens direct hebben, maar klanten ontvangen deze informatie soms weken later. Dan kun je je afvragen of dat eerste verzoek wel echt binnen enkele seconden een antwoord nodig heeft. Dat proces brengt namelijk veel kosten met zich mee. Wat je kunt doen, is een gap-analyse maken en op basis van wat echt nodig is een service level agreement samenstellen.”

 

Bewustzijn

Naast Care 4Use heeft de organisatie ook Remote CARE op de menukaart gezet. Bij i³ groep zien ze organisaties steeds meer uitbesteden en werken op basis van het concept cloud computing. Dat vergt het nodige aan kennis, ook over en van beveiliging.

 

“We luisteren naar onze klanten en springen in op behoeften. We zijn met Remote CARE, dus outtasking of remote beheer, niet uniek in Nederland, maar we hebben wel veel kennis in huis om klanten hierbij te ondersteunen. Klanten die om deze service vroegen, hadden dit dus goed gezien.” Heemsbergen ziet dat bij klanten het bewustzijn toeneemt dat het doorgronden van de oplossingen ten aanzien van informatie-infrastructuren steeds complexer wordt. Vooral voor middelgrote en kleinere bedrijven blijkt het onmogelijk alle benodigde specialistische kennis in huis te hebben. Wie bij wil blijven in deze snel schakelende technologie, moet hard werken.

 

“Organisaties kunnen een CARE-contract afsluiten op basis van onze CAREmenukaart. En staat een bepaalde technische consultancy niet op de menukaart, dan ligt daar niet onze expertise. Als wij ergens niet achter staan, zullen we het niet aanbieden. Onze relatie met klanten prevaleert boven hogere winsten realiseren en dat betekent meedenken. Het is een partnership: klanten moeten het maximale rendement uit de keuze voor  i³ groep halen. Daarom kunnen organisaties ons ook inschakelen voor second opinions. We geven daarbij een waardeoordeel van een aanbod of oplossing. Vaak gaat het om complexe systemen voor bedrijfskritische trajecten en is het aanbod al even complex. Wij treden bovendien op als sparringpartner door de verschillende informatieprocessen in kaart te brengen. Ook daar ligt een deel van ons onderscheidend vermogen.”