‘Circulariteit moet economisch kloppen’

Klimaatverandering blijft een van de grootste problemen ter wereld, zegt ceo Christian Kampmann van PreZero Nederland. “Ook al praat er in politiek Den Haag nu even niemand over.” Zijn bedrijf in afvalverwerking en recycling wil bijdragen aan een ‘zero waste’-samenleving.

‘Circulariteit moet economisch kloppen’

De kern van zijn aanpak ligt in hoogwaardige afvalscheiding en hergebruik. “Afval is voor ons geen eindpunt, maar de start van nieuwe grondstoffen”, zegt Kampmann. PreZero helpt bedrijven om afval te reduceren, te scheiden en te transformeren tot gerecyclede grondstoffen die fossiele alternatieven vervangen. “Gooi alles bij elkaar en je hebt niets meer aan je papier of je metaal. Scheid je het goed, dan heb je waardevolle grondstoffen.”

‘Afval is voor ons geen eindpunt, maar de start van nieuwe grondstoffen’

Stabiel beleid nodig
Toch ziet Kampmann dat technologische vooruitgang alleen niet volstaat. Innovaties als CO₂-afvang bij afvalverbranding en elektrificatie van de vrachtwagenvloot zijn belangrijk, maar niet afdoende. “Zonder stabiel overheidsbeleid durven bedrijven niet te investeren. De markt moet worden gestuurd.” Bovendien maken lage prijzen voor nieuw plastic en hoge energiekosten recycling in Nederland nu lastig rendabel.

Kampmann ziet dat het overheidsbeleid zich vooral richt op het eind van de keten, met de verbrandingsbelasting en CO2-heffingen. PreZero heeft weinig invloed op wat er wordt geproduceerd en weggegooid. “Maar er is circulaire technologie met draagvlak bij bedrijven, gemeenten en industrie. De overheid kan zich beter richten op de hele keten, met beleid dat een gezond investeringsklimaat stimuleert. Anders raken we de bestaande bedrijvigheid in de circulaire economie kwijt.”

Champions League van recycling
Nederland speelt volgens hem een voortrekkersrol binnen Europa, zowel in technologie als maatschappelijke betrokkenheid. “We horen bij de Champions League van recycling. Maar om koploper te blijven, moeten we nu doorpakken.” Samenwerkingen zoals het Green Collective, waarin voor de afvalinzameling wordt samengewerkt met branchegenoot Renewi, noemt hij uniek in Europa: “Eén vrachtwagen in de straat in plaats van twee: dat scheelt schade, lawaai en CO₂-uitstoot.” Inmiddels haalt het collectief afval op in meer dan dertig gemeenten en zijn er al 3880 ton CO₂ en 2.070.000 kilometer bespaard.

Tot slot wijst hij op het grotere plaatje: de verantwoordelijkheid van het moederbedrijf Schwarz Group, bekend van de retailketen Lidl. “Als een van de grootste verpakkingsproducenten in Duitsland wil de groep zijn verantwoordelijkheid nemen. PreZero is daarvoor de aangewezen partij. Maar we zijn geen liefdadigheidsinstelling: circulariteit moet ook economisch kloppen.”

Recente stories