Circulariteit in de slaapkamer

Linda Hoebe, sinds augustus 2020 Financieel Directeur bij Koninklijke Auping, constateert dat het bedrijf profiteert van de toenemende aandacht voor gezondheid en goed slapen en van de trend om het huis op te knappen. Dit biedt Auping volop ruimte voor innovatie en verduurzaming.

Circulariteit in de slaapkamer

Hoebe: “We willen mensen goed laten slapen, en wel op zo’n manier dat de wereld letterlijk zelf ook wat meer uitrust. Daarom streven we ernaar om uiterlijk in 2030 alleen nog circulaire bedden en matrassen te produceren. Dat heeft de aandacht voor de oorsprong en kwaliteit van de grondstoffen die we kiezen verder verscherpt. We gebruiken minder materiaal en houden geen voorraden aan. Integendeel, we onttrekken de grondstoffen zo laat mogelijk.”

‘Auping wil mensen goed laten slapen, op zo’n manier dat de wereld zelf ook beter uitrust’

‘Relatietherapie’

Vorig jaar is Auping gestart met het eerste volledig circulaire matras, vertelt Hoebe. “Inmiddels kunnen we dat matras voor verschillende lichaamstypes aanbieden, bijvoorbeeld voor mensen die wat breder in de schouders of heupen zijn. Aanvullend daarop werken we aan smart technology om het slaapcomfort verder te verhogen en slaapproblemen op te lossen. Daarbij kijken we onder meer naar de temperatuur in de slaapkamer, geluid of fysieke klachten bij het opstaan. Nu al verstelt onze slimme bedbodem zich automatisch als iemand ligt te snurken, of geeft een trilling, zodat hij of zij vanzelf van houding verandert. Zo rust niet alleen de slaper zelf beter uit, maar ook zijn of haar partner. We noemen dat ‘relatietherapie’. Volgend jaar verwachten we nog meer slimme functies.”

De Auping-matrassen en -bedden kunnen bij de franchisepartners worden besteld of in de webshop. De zorg voor de franchisepartners zit dusdanig ingebakken in het bedrijfsmodel, dat winkels ook meeprofiteren als een bed via de webshop wordt besteld. De consument kiest namelijk automatisch een winkel in de buurt, die als servicepunt fungeert.

Objectief borgen

“Auping wilde in aanmerking komen voor de B Corp-status, om goed te snappen waar we staan in onze bijdrage aan en ontwikkeling naar een betere wereld”, vervolgt Hoebe. “We zochten een objectieve methode en kwamen uit bij B Corp, de meest intensieve certificering die er is. Het hoort bij de manier waarop we in de wereld staan. Auping spant zich al heel lang in om zo verantwoord mogelijk te produceren, met minimale schade aan de omgeving. We zamelen sinds 2012 oude matrassen in en werken al jaren aan de circulaire economie. Zo’n B Corp-certificering helpt om circulair en verantwoord werken ook daadwerkelijk objectief te borgen en toetsbaar te maken, door wat we doen steeds beter en strakker vast te leggen. Bovendien opent de certificering voor ons een internationaal netwerk van gelijkgestemden, waar we van kunnen leren – een heel andere wereld dan de prijsgerichte beddenmarkt.”

Recente stories