De omslag van Bull 2.0 als mainframeleverancier naar High Availability System Integrator is een succesvol feit. Daarom schuift klant Ed Lanen van BinckBank bij Dick Fens aan tafel voor een tussentijdse update over baanbrekende innovaties voor een ‘open wereld’.
“Wat heeft de omslag van Bull 2.0 Mainframe naar High Availability (HA) System Integrator werkelijk opgeleverd?”, begint Dick Fens, Algemeen Directeur Bull, direct zijn analyse. “Dat is de centrale vraag.” Ed Lanen, Directeur Informatie Technologie bij BinckBank, kijkt geïnteresseerd. Fens pakt er een overzichtje bij. Bull blijkt hieruit de nummeréénleverancier in storage. Fens: “Maar dat is niet het enige goede nieuws. We zijn opgetogen over onze wereldwijde derde plaats als Open Source-softwareleverancier. En dan staan we ook nog op nummer tien als het gaat om de snelste supercomputer wereldwijd.” Mooie cijfers. Hoe doet Bull dat? Fens: “Wij onderscheiden ons ten opzichte van andere leveranciers omdat we niet direct dozen proberen te verkopen. Een klant komt bij ons met een vraag over de inrichting van zijn storage of vraagt naar een storagestrategie. Bull stelt dan eerst een wedervraag: ‘Mogen we een assessment komen doen?’ Het is belangrijk om services voor de producten te laten gaan. En dat assessment geeft ons inzicht in de huidige situatie, waarna we kunnen leveren of naar behoefte van de klant onze afdeling IT-consultancy langs kunnen sturen om te overleggen hoe de storagestrategie voor het desbetreffende bedrijf eruit moet komen te zien.” ‘Bull, IT Architect of an Open World.’ De pay-off van Bull zegt alles. Met baanbrekende technologie biedt Bull oplossingen die er altijd op gericht zijn om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Zo ook bij Alex en bij BinckBank; daarover straks meer. Fens: “Wij beschouwen IT als een middel en niet als een doel. Om gerichte product-marktinnovaties te kunnen leveren, richt Bull zich op een aantal marktsegmenten: financiële instellingen, overheid, retail, industrie en gezondheidszorg.”
Kosten verlagen
“Waar ligt jullie focus?”, vraagt Ed Lanen aan Fens. “Storage, beheer, virtualisatie/consolidatie (AIX-INTEL) – met VMware of Citrix en Green IT.” Sinds 2006 groeit Bull zowel in omzet als in orders, vertelt Fens verder. Vorig jaar is de toevoeging in mensen nog eens bij deze groei gekomen. Concrete resultaten die bewijzen dat Bull een toonaangevend Europees IT-bedrijf is. “Bedrijven willen bij voorkeur een op maat gemaakte oplossing. Net als BinckBank. Bull levert die. Als je het hebt over virtualisatie en consolidatie, dan gaat het organisaties in de eerste plaats om kosten verlagen. Zo staan wij er ook in.” Blijft over: Green IT, een noodzakelijk goed voor milieu en bedrijf. Maar ook een interessant aspect volgens Fens, vooral omdat organisaties verplicht zijn gesteld om een programma voor Green IT in huis te hebben. Fens: “Wat ons betreft is Green IT tweeledig te implementeren: om enerzijds de CO2-uitstoot te verminderen en anderzijds te besparen op de energiekosten.” Volgens Fens draagt de gehele focus op de genoemde gebieden bij aan de open cultuur bij Bull. Er zijn korte lijnen, de overheadkosten zijn laag en customer intimacy staat dagelijks centraal.
Customer intimacy
Waar een andere partij nog gaat voor product selling, kiest Bull voor de customer-intimacybenadering. Ook in de relatie tussen BinckBank en Bull speelt customer intimacy een belangrijke rol. Lanen knikt bevestigend en gaat even terug in de tijd. Het is 2007 als Alex de vraag om hun datacenter te consolideren en te virtualiseren én om de IT-kosten per transactie te verlagen bij Bull neerlegt. Lanen memoreert die eerste kennismaking: “Bull is uit zeven leveranciers gekozen. Waarom? Bull schoof met een tweetal specialisten aan tafel en heeft tegelijkertijd de meest pragmatische oplossingen aangedragen. Bull heeft de wens van BinckBank vertaald in technologische oplossingen.”
BinckBank
Lanen: “Toen medio 2008 BinckBank Alex overnam, bleek de opzet die Bull voor Alex had ontwikkeld ook inzetbaar voor de nieuwe omgeving van beide ondernemingen.” En zo geschiedde. “Ik vind het prettig dat er bij Bull met korte lijnen wordt gewerkt. Zowel met de accountmanagers als de technische managers is snel te schakelen. Er is vrij veel empowerment.” Fens: “Wij hebben de overname proactief benaderd en met de planning aangegeven dat we eind 2009 klaar zijn.” Lanen gaat hierop in: “Ik zie Bull als partner van mijn IT-organisatie. Vandaar dat ik het aantal overige leveranciers bij ons drastisch heb beperkt.” Fens: “Zo’n mooie opdracht als BinckBank heeft ook intern zijn vruchten afgeworpen; onze mensen zien Bull als een vooruitstrevend bedrijf. Pure winst voor Bull. Bovendien ontvangen we meer bevestigingen dat de omslag van Bull 2.0 naar HA System Integrator werkt. Neem bijvoorbeeld de organisatie DetailResult, die na vijf jaar haar IT-organisatiebeheer bij een andere partij heeft neergelegd en nu weer terug is bij Bull. ‘Een warm bad’ noemt DetailResult de customer-intimacybenadering van Bull.” Lanen sluit af: “Wij zijn bij BinckBank zelfs van enkele van onze huisleveranciers afgestapt, omdat we gewoon wilden dat Bull het ging doen.