BT Nederland: Concrete oplossingen hebben de toekomst

BT Nederland: Concrete oplossingen hebben de toekomst

‘We zijn op zoek naar veeleisende klanten’

De laatste jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van internet en telecom snel gegaan. Een van de grootste spelers, BT, is er sinds het begin bij. BT’s succesvolle visie? Waarde toevoegen op de netwerkinfrastructuur om klanten efficiënter en productiever te laten werken.

“Wij laten klanten veilig, efficiënt en betrouwbaar communiceren, overal ter wereld”, zegt Bas Burger. “Alle drie essentiële voorwaarden voor cloudcomputing waar ik veel van verwacht.” We treffen Bas Burger, sinds 2008 CEO BT Benelux, vandaag in de vestiging in Amsterdam-Zuidoost. Typerend? Jazeker. Want hij laat ons weten dat Nederlandse klanten juist bij het BT terechtkunnen dat is geworteld in de Benelux en is ingebed in de stevige structuur van BT wereldwijd. BT is nummer twee in Nederland op het gebied van wide area networks in de zakelijke markt. BT heeft meer dan twintig jaar lokale ervaring en realiseert met zijn kantoren – 1900 medewerkers, 600 ITspecialisten – in Amsterdam, Brussel en Luxemburg een omzet van zo’n 700 miljoen euro. De organisatie beschikt over hypermoderne datacenters in Amsterdam, Nieuwegein en Brussel. Ook is er in Amsterdam een Europees Network Control Centre gevestigd.

Vanzelfsprekend staat BT bekend om zijn uitgebreide lokale glasvezelnetwerken. Even de cijfers: in Nederland meer dan 5700 kilometer met 50 PoP’s en 27 interconnectiepunten en in België meer dan 1100 kilometer. BT bedient meer dan 900 zakelijke klanten, waaronder Rijkswaterstaat, Van Oord, Tommy Hilfiger, ProRail, CIBG, Philips, KPMG en, binnen het samenwerkingsverband Match-consortium, het Ministerie van Binnenlandse Zaken (DWR/ P-Direkt). “En we zijn op zoek naar veeleisende klanten, die in complexe markten hun staat van dienst hebben, omdat”, zegt Burger, “we ons dan het beste kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.” Want BT is dé communicatiepartner van multinationals, overheidsorganisaties én grote veeleisende lokale ondernemingen. Burger zegt: “De lokale marktleiders in België, Nederland en Luxemburg challengen op het vlak van knowhow, lokale dienstverlening en kwaliteit. Dat vinden we interessant. Dat is onze corebusiness.”

Telecomoplossingen

Wat maakt BT zo onderscheidend in die corebusiness? Burger: “Je ziet het terug in een continue investering, aanscherping en optimalisatie van het bestaande netwerk, de IT-portfolio en de customersupportorganisatie. Ook van belang zijn de consultants en de IT-professionals voor advies, onderhoud en implementatie. Dat maakt dat we passende oplossingen bij de klant realiseren en dat contracten veelal worden verlengd.” Burger legt een paar voorbeelden van lokale klanten op tafel. “Aan Tommy Hilfiger leveren we een videoconferencingoplossing, waar ’s werelds eerste ‘virtuele paskamer’ deel van uitmaakt. Hiermee kunnen de ontwerpers en productieafdelingen met elkaar communiceren en samenwerken alsof ze zich in dezelfde ruimte bevinden. De virtuele paskamers bevatten extra’s zoals mobiele camera’s en opnamefaciliteiten, die ervoor zorgen dat het designteam, dat zowel werkt vanuit Amsterdam als New York, sneller en effectiever kan samenwerken met het productieteam in Hongkong. De teams kunnen zo face to face de ontwikkeling van elk onderdeel van de collectie met elkaar bespreken, zonder lange afstanden te hoeven vliegen.” Burger: “Voor ProRail ontwerpt, bouwt en beheert BT een IP-telefonieoplossing, die vaste en mobiele telefonie samenbrengt.” Het resultaat? Hiermee worden medewerkers flexibeler en in staat gesteld beter samen te werken. Daarnaast streeft ProRail naar een significante vermindering van het aantal vaste telefoons. Het nieuwe beleid is ‘Mobiel tenzij … ’. Dat betekent dat iedereen een mobiele telefoon krijgt, tenzij de functie anders vereist.” Burger vervolgt: “Dit project omvat integratie van vast/mobiel, integratie van het nieuwe IP-telefonieplatform met gebruikers op bestaande systemen, callcenterfunctionaliteiten en vierentwintig uur per dag support.”

Veeleisende klanten

Terug naar die veeleisende klanten. Hoe zit het precies? Burger lacht: “Wij kunnen klanten met complexe vraagstukken uitstekend bedienen, omdat we over de juiste standaarden beschikken en deze ook schaalbaar kunnen maken. Onze wereldwijde ervaringen met steeds complexer wordende communicatievraagstukken vertalen we in concrete oplossingen. Het is voor ons eenvoudig gebruik te maken van de aanwezige kennis binnen onze wereldwijde organisatie. Steeds staan de veiligheid en de betrouwbaarheid voorop. En daarmee hebben we een belangrijke waarde in huis. En als je het hebt over cloudcomputing … dat staat of valt bij de veiligheid. Nou, dat zit bij ons dus wel goed. BT heeft nu eenmaal het eigen vaste netwerk, dat het zelf beheert, en een breed portfolio van beveiligingsoplossingen.”

BT UCV-as-a-Service

Intussen dient de volgende innovatie zich alweer aan: Unified Communications Video-asa-Service. Dit is een resultaat van een nauwe samenwerking met onder meer Cisco: de nieuwe generatie hd-videoconferencing, die de ervaring van een livegesprek of -vergadering creëert. De gespreksdeelnemers bevinden zich op verschillende locaties, maar kunnen via een IP-netwerk met elkaar communiceren. Hiermee verandert de ervaring van videovergaderen, omdat de communicatie zo levensecht is, dat de deelnemers al snel vergeten dat hun gesprekspartners niet in dezelfde ruimte zitten. Burger knikt tevreden: “BT biedt klanten nu ook de mogelijkheid om BT Unified Communications Video als dienst af te nemen. Het grote voordeel voor onze klanten is dat hierdoor de investeringen beperkt zijn en de kosten voorspelbaar.” Dit is mogelijk doordat de centrale UCV-infrastructuur wordt aangeboden als een hosted dienst vanuit het BT-datacentrum. “Het bewijs is geleverd: BT investeert volop in zijn dienstverlening, zowel nationaal als internationaal. Burger: “We helpen onze klanten met concrete oplossingen!”