“Mens tot mens was, is en blijft een van onze belangrijkste beleidsspeerpunten”, stelt Coen Mom, directievoorzitter Unirobe Meeùs Groep (UMG). Internet en social media hebben de wereld drastisch veranderd. Maar inmiddels begint de wens tot herstel van persoonlijk contact steeds luider te klinken.
Meeùs, dé specialist op het gebied van brancheverzekeringen, blijkt daarmee de juiste koers te varen. Want voor het derde jaar op rij behaalde Meeùs een top-10-positie in de rij van best gewaardeerde financiële instelling van ons land. En Meeùs behoort al jaren tot de drie grootste adviesorganisaties. “Onze klanten waarderen niet alleen onze specialistische kennis per branche, maar ook de oprechte betrokkenheid bij de mens achter de ondernemer”, legt de directievoorzitter uit. De Meeùs-medewerkers hebben intensieve trainingsprogramma’s gevolgd. De kwaliteit van persoonlijk contact staat daarbij in rangorde boven de te behalen omzet. “Ons uitgangspunt is om de ondernemer zo veel mogelijk te helpen. We staan dicht bij de klant en tonen veel persoonlijke interesse. Zakelijk gezien bepaalt de klant, adviseren wij en komen we na wat we beloven.” Dankzij 35 regionale vestigingen heeft Meeùs een sterke troef in handen om ‘dicht bij de klant’ goed in praktijk te brengen. Daar komt bij dat de lokale adviseurs gebruik kunnen maken van de centrale en gespecialiseerde expertise van Meeùs.
Lokale aanwezigheid
Meeùs fungeert als onafhankelijke financieel adviseur en vertegenwoordigt zo alle verzekeraars in Nederland. Het bedrijf kan uit een breed scala aan verzekeringen kiezen bij zijn advies. Van bedrijfsmatige en particuliere schadeverzekeringen tot branchebrede pensioencontracten en collectieve zorgverzekeringen. Sterk onderscheidend is het branchespecifieke maatwerk van Meeùs, dat naast 400.000 particulieren maar liefst 50.000 zakelijke klanten heeft. Zo heeft Meeùs een bijzondere positie in de bouw-, metaal-, groothandel- en medische sector. Maar ook bij woningcorporaties, woninginrichters en sociale werkvoorzieningen. Specialisatie per sector betekent dat Meeùs ver gaat in serviceverlening. Preventie vormt daarbij de hoofdmoot; in de bouwsector bedraagt dit 10% van de kosten. Een vijfde deel daarvan gaat naar verzekeringen. Maar Meeùs-specialisten adviseren juist over zaken die gaan over de overige 80% preventiekosten. Coen Mom: “We zijn daarom tijdens grote bouwprojecten letterlijk gehuisvest op die grote bouwplaatsen zelf. En we hebben voor de bouwsector alleen al vijftien gespecialiseerde schadecorrespondenten in dienst. Ook onze adviseurs en risicobeoordelaars weten alles over hun specifieke branche. De nadruk ligt op het meedenken met de klant over het voorkomen van schades. Denk aan het in kaart brengen van risico’s, het nemen van noodzakelijke veiligheidsmaatregelen en het opstellen van calamiteitenplannen.” Als er dan toch schade ontstaat of een ramp plaatsvindt, dan handelt Meeùs snel en accuraat. “Zaken persoonlijk en goed regelen, echt betrokken zijn en snel hulp bieden, daar doen we het allemaal voor.”
‘De mens achter de ondernemer boeit ons echt’
Gegarandeerd de beste oplossing
Voor elke ondernemer, groot of klein, biedt Meeùs klantgerichte adviesstijlen waaruit de ondernemer kan kiezen. Van een persoonlijk adviesgesprek in een van de kantoren tot aan telefonische of digitale ondersteuning. “Onze adviseur staat in gevoel nadrukkelijk náást de ondernemer. Ons motto luidt dan ook dat de klant kiest. Wij bieden advies en hulp bij zijn of haar keuzes. Maar in alle situaties bieden we de garantie op de best passende oplossing”, vertelt Coen Mom. De klant kan ook kiezen uit Meeùs-huismerken, op maat ontwikkelde verzekeringen en pensioenen per branche. De adviseur van Meeùs heeft nadrukkelijk een gidsfunctie. Coen Mom: “Wij zijn vooral onafhankelijk en werken met specialisten per branche. Alleen dan kun je de klant de beste oplossing bieden. Daarin maken wij een belangrijk verschil ten opzichte van banken, die veelal hun eigen producten adviseren. Zo ook met de altijd wel betrokken plaatselijke assurantietussenpersoon, die uiteindelijk als eenzame generalist opereert. Want als er echt iets misgaat, mag de continuïteit van de verzekerde onderneming niet in gevaar komen. Bovendien geeft het de ondernemer een geruststellend gevoel als vanuit het hoofdkantoor een Meeùs-branchespecialist actief meedenkt en adviseert.”
Private Insurance
Private Insurance komt in beeld voor de meer welgestelde klant, waarvoor een reguliere verzekering lang niet alle risico’s dekt. Die particulier krijgt persoonlijk bezoek van een toegewijde en daartoe gespecialiseerde adviseur. Deze bespreekt oplossingen voor speciale klantwensen. Denk bijvoorbeeld aan de verzekering van een inboedel, kunst of sieraden met een zeer hoge waarde. Of een pleziervaartuig, tweede huis of een auto in het buitenland. “Ook hier spelen we met maatwerk op in. Klanten vinden het fijn dat we ze goed helpen. Wij zorgen dat ze met een gerust hart kunnen genieten van hun schaarse vrije tijd”, verduidelijkt Coen Mom.
Dat Meeùs een stap verder gaat in de zorg voor de klant en het menselijk contact, bewijst de medio 2013 opgestarte MeeùsRunClub voor ondernemers. Samen met andere ondernemers sportief en gezond bezig zijn oogst waardering. Nu al op negen Meeùs-locaties met in totaal 800 leden. Meeùs verwacht dit jaar een verdubbeling naar 1600 leden. De ondernemers trainen samen en nemen deel aan tal van events, zoals de Dam tot Damloop, de Marathon Rotterdam en de Zevenheuvelenloop. “Kortom, wij geven klanten de ruimte om onbezorgder en gezonder te wonen, werken en leven.”