‘Bouwen is beter dan repareren’

‘Bouwen is beter dan repareren’

Misschien denk je bij reputatiemanagement aan incidenten en crisissituaties. Wat als je die kunt voorkomen door proactief aan de reputatie van je bedrijf te bouwen, issues in beeld te hebben en alle stakeholders tevreden te houden? Dát kan goed reputatiemanagement voor je doen.

“Je reputatie ligt niet vast”, zegt Rosalinde van de Wall, Managing Director bij Omnicom PR Group. “Reputatiemanagement is afhankelijk van de relatie met je stakeholders en sentimenten in de samenleving. Maatschappelijke normen verschuiven en daar wil je op tijd bij zijn. Wij onderzoeken elk jaar wereldwijd waar mensen bedrijven op afrekenen. Nederlanders zijn een stuk kritischer dan stakeholders in onze buurlanden. Iets om rekening mee te houden.”

Onderdeel van oplossing

Organisaties moeten zich een helder beeld vormen van hun betekenis voor de samenleving en onderdeel worden van de oplossing voor maatschappelijke uitdagingen, in plaats van een obstakel te worden door te laat in actie te komen. “Daarbij zijn kortetermijnacties overtuigender dan we denken”, aldus Marjolein Rigter, Director Reputation Management.

Korte termijn

Zo is de value van producten nu belangrijk voor consumenten; die willen weten wat ze voor hun geld krijgen en niet bijdragen aan verspilling. Ook heeft het weinig zin om alleen plannen voor de lange termijn te presenteren. Stakeholders willen nú actie zien. “Concrete stappen zoals compensatie van CO2-uitstoot of 100% overstappen op groene stroom lijken minder groots, maar zijn wel overtuigend. Hier geldt wel: eerst actie, dan vertellen. Daardoor word je geloofwaardig.”

‘Maatschappelijke normen verschuiven en daar wil je op tijd bij zijn’

Diversiteit, inclusiviteit en gelijke kansen wegen ook heel zwaar. “Ook hier gaat het over concrete acties, zoals trainingen om onbewuste vooroordelen te signaleren en vertrouwelijke feedbacksystemen. Volgens stakeholders heeft dit veel meer effect dan een divers managementteam of een quotum voor vrouwen.”

Datatransparantie

Dataprivacy is ook een zorg. Onzekerheid over de inzet van data maakt dat ruim 80% van de Nederlanders minder gebruikmaakt van diensten of producten van bedrijven die actief met data werken. “Organisaties moeten dus transparant zijn over de inzet ervan.”

“Je relatie met stakeholders is cruciaal”, besluit Marjolein Rigter. “Niet alleen jouw favoriete stakeholder, maar vooral ook stakeholders die zichzelf relevant vinden. Negeren van bepaalde groepen maakt je kwetsbaar. Blijf dus met al je stakeholders in gesprek.”