Drie jaar geleden gooide opleider Schouten & Nelissen in Zaltbommel het roer om. Het bedrijf besloot zich te richten op blended learning, een opleidingsvorm die vele vormen van leren combineert. Studenten volgen niet alleen het ‘klassieke’ onderwijs, maar doen daarnaast ook kennis en vaardigheden op uit video’s, games en challenges op de werkvloer. “Het was niet eenvoudig om klanten te overtuigen. Maar toen corona uitbrak, was blended learning plots het nieuwe normaal”, herinnert CEO Camiel Gielkens zich.
‘Door medewerkers op te leiden kunnen zij nieuwe, moeilijk te vervullen functies aan’
Investeren in medewerkers
Schouten & Nelissen heeft de pandemie aangegrepen om het businessmodel van het familiebedrijf, dat zich richt op kennis en skills over de menskant van veranderen en verbeteren, te versterken. “Onze klanten zaten met vragen als ‘Hoe leid ik mijn team op afstand?’, ‘Hoe hou ik een performancereview met een medewerker die ik nog nooit fysiek heb ontmoet?’ en ‘Hoe hou ik mijn mensen bevlogen en mentaal fit?’. Door met verschillende labels de markt op te gaan, elk met hun eigen focus, kunnen we flexibel inspelen op de vragen en ondernemerschap intern stimuleren”, vertelt Marieke Schouten.
De overspannen arbeidsmarkt hindert de opleider niet. Bedrijven die moeite hebben om nieuwe mensen te werven, besluiten nu extra te investeren om medewerkers klaar te stomen voor nieuwe rollen binnen de organisatie. “Ondernemingen aarzelen soms om te investeren in medewerkers uit angst dat ze overstappen naar een concurrent. Maar als je het wél doet, verdien je die investering zeker terug doordat talenten beter presteren en lekkerder in hun vel zitten”, stelt Gielkens.
50% groei
“Internationaal groeien onze activiteiten het komende jaar met 50%”, voorziet Gielkens. “In Nederland breiden we ons aanbod uit met diverse geaccrediteerde programma’s, zoals bedrijfskunde. In 2025 willen wij wereldwijd 1 miljoen mensen verder helpen in hun carrière en privéleven. En dan niet alleen in de top, maar op alle niveaus in de organisatie.”
Sinds de oprichting in 1980 is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal opererende organisatie. “Een gevolg van onze follow-the-customerstrategie”, verklaart Schouten. “We willen daar zijn waar onze klanten ons nodig hebben. Onze missie is al meer dan veertig jaar dezelfde: relevant zijn en een levensveranderend effect hebben op mensen. En dit doen we in ruim vijftig landen.”
- FD de Wereld in 2022
- Johannes van Bentum
- Fjodor Buis
- Download artikel