Op telecomgebied valt nog terrein te winnen. Relatief veel mkb-organisaties weten niet wat er in huis staat. Laat staan dat de gedachten uitgaan naar mogelijkheden door koppeling met IT-systemen. EspritXB is dé organisatie die hierbij kan ondersteunen. Dat doen ze graag en samen met specialisten.
EspritXB, een onafhankelijke telecom- & IT-dienstverlener voor zakelijke en non-profitorganisaties in Nederland, maakt gebruik van alle vooraanstaande netwerkproviders en levert daardoor op elke plek in Nederland de best passende infrastructuur en bijbehorende diensten. In 2011 is de organisatie genomineerd voor de Computable 2011 Award netwerk- en communicatieleverancier van het jaar. Het werd geen eerste plaats, maar dat een klant een nominatie realiseerde was al geweldig. Wel is de organisatie door het vakblad Winmag Pro uitgeroepen tot ‘MKB Best choice 2010’. Het zijn eerste ‘publieke’ kronen op de dienstverlening van EspritXB.
EspritXB is onderdeel van Detron ICT & Telecom Groep (Detron), opgericht in de zomer van 2008. Deze dienstverlener, waartoe ook Finntax en Kender Thijssen behoren, richt zich op IT- en telecommunicatiedienstverlening voor de zakelijke markt. Ondanks een afwachtende markt boekte de groep het eerste halfjaar een omzetgroei van 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Ook het bedrijfsresultaat steeg. Het is het derde opeenvolgende jaar dat Detron met positieve cijfers komt. Het maakt verdere ontwikkeling van de werkmaatschappijen en betere dienstverlening mogelijk. Zo heeft EspritXB Zoranet, specialist op het gebied van breedbandverbindingen voor de retail en de zorg, overgenomen waardoor het een nog sterkere positie in de retailsector verwierf. Ook dat EspritXB hét alternatief is naast KPN voor ISDN 15 en hoger, maakt de organisatie sterk. “Dankzij onze systemen hoeven bedrijven niets te veranderen in hun apparatuur of KPN-infrastructuur én profiteren ze wel van de voordelige tarieven van EspritXB”, vertelt Peter Bakker, commercieel directeur van EspritXB.
Schaalbare oplossing
Bakker betrekt graag andere gespecialiseerde partijen bij klantvraagstukken. Door de samensmelting van IT en telecom is het een utopie om alles zelf te kunnen doen. “Net als in de medische wereld zie je in de ICT steeds meer specialismen ontstaan. EspritXB brengt de specialismen advies en dienstverlening in IT en telecom samen omdat de klant hier aantoonbaar bij gebaat is. Daarnaast werkt EspritXB continu aan het verhogen van het servicelevel. Veel klanten geven ook aan behoefte te hebben aan meer advies om telecommunicatie- en IT-vraagstukken in te vullen. In tegenstelling tot de IT-wereld is binnen de traditionele telecomwereld minder kennis over totaaloplossingen en/of de verkoop daarvan. Veel klanten hebben weinig inzicht in de eigen telecomkosten en gebruikte infrastructuren.”
EspritXB kan klanten laten doorgroeien van singleservice richting multiservice en managed service. “Wij luisteren naar de klant om beter te begrijpen wat de behoefte van vandaag is en hoe we in moeten spelen op de nabije toekomst. Dat is in het mkb nog redelijk uniek. Totaaloplossingen bieden ook. Dat betekent uiteraard niet dat wij verwachten dat dit direct tot grote investeringen gaat leiden. Het motto is en blijft dat klanten hun eigen tempo bepalen. Wij bieden schaalbare en toekomstvaste oplossingen.”
Goede relatie
Drie kwart van de klantcontacten van de zesduizend klanten verloopt via resellers. EspritXB investeert dan ook veel in deze relatie, waarbij resellers meer en meer doorgroeien richting businesspartner. “Een substantieel deel van onze groei komt vanuit bestaande klanten. Goede relaties en echte betrokkenheid zijn essentiële elementen. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen en er zijn als het nodig is. Want wees eerlijk, ook wij maken fouten en dan ben ik bereikbaar en neem verantwoordelijkheid.”
Partners in de regio zijn belangrijk omdat ze de taal van de klant spreken. EspritXB ziet in de markt verschillende ambities bij wederverkopers, oftewel zij die één dienst verkopen of zij die een gezamenlijke toekomst zien in de mix telecom en IT gecombineerd met gedegen klantbeheer. De partnerfocus ligt bij de laatste groep. Dit betekent dat EspritXB de samenwerking zoekt met lokale IT-partners. En deze focus spreekt traditionele IT-resellers aan. “Ik geloof niet in een gedwongen winkelnering tussen partners. De samenwerking moet voor beiden een logische keuze zijn om de klanten nog beter te kunnen bedienen. Er moet bewustzijn zijn dat je elkaar nodig hebt en dat je open en eerlijk zakendoet. Ook hier geldt: schoenmaker blijf bij je leest. Wij leveren betrouwbare telefonie, data en IT-oplossingen en onze partners bedienen veelal lokaal de klant. Hierdoor is de service dus ook lokaal en om de hoek als de klant die nodig heeft. Iets wat we vanuit een hoofdkantoor in Almere als EspritXB niet kunnen garanderen.”
Om de markt helemaal goed van dienst te zijn heeft EspritXB een eigen callcenter ingericht met mensen die weten waar ze het over hebben én de organisatie kennen. “Ook hier is het doel de klant beter van dienst te zijn en partners te assisteren bij lokale marketingactiviteiten. Iedereen bij EspritXB heeft de afgelopen jaren enorm hard gewerkt en we zien dat dit vruchten afwerpt. Nu kunnen we verder stroomlijnen en volgende stappen zetten. Onze concurrenten zijn gewaarschuwd”, besluit Bakker met een lach.