‘De derde editie Ton Goedmakers’, zoals hij zich voorstelt, is eraan gewend dat de naamsbekendheid van zijn familiebedrijf laag is. Dat past ook wel bij de diensten die het bedrijf aanbiedt: onopvallend het werk verrichten dat niet veel mensen zien, maar dat iedereen nodig heeft. In de zorg en bij bedrijven maken ze schoon, ze doen aanleg en onderhoud van groen, maar ze kunnen ook het complete facilitymanagement voor multinationals verzorgen: werkelijk overal lopen mensen van Vebego of een van de dochterbedrijven rond.
‘Wij geloven in inclusiviteit’
Goedmakers: “Dat zit diep in het DNA van dit bedrijf: dienstbaar zijn. Wij stellen organisaties in staat om hun werk te doen en succesvol te zijn. Tegelijk hebben we daarbij een extra missie. We gebruiken ons bedrijf niet om geld te verdienen, maar we gebruiken het geld juist om onze doelen te realiseren, zoals het scheppen van betekenisvolle banen. Want als je werkt, dan maak je deel uit van de samenleving, krijg je de kans om je talenten te ontplooien en voel je je gewaardeerd. We zijn een echt familiebedrijf: we kijken naar de lange termijn en willen met onze 36.000 medewerkers de wereld een stukje mooier, schoner en leefbaarder maken.”
Het belang van betekenisvol werk
“Onze mensen zijn de stille krachten van de economie”, vertelt COO Mark van Haasteren. “Vaak onzichtbaar, omdat bijvoorbeeld schoonmakers meestal in de randen van de dag hun werk verrichten. Wij vinden het van belang dat het zichtbaar is wat ze doen. Daarom stellen wij klanten tegenwoordig dagschoonmaak voor. En dat heeft beslist voordelen.”
Mensen zijn bijvoorbeeld netter als ze degene kennen die moet schoonmaken. Maar het gaat ook om het persoonlijke, de teamgeest. Van Haasteren: “Iedereen wil betekenisvol werk doen, gewaardeerd worden. En dat werkt twee kanten op. Als onze schoonmakers in de trein een coupé binnenlopen, wensen ze iedereen even goedemorgen. Dat heeft een positief effect op de beleving van reizigers, net zoals dat geldt voor het bijgewerkte groen in de straat, een schoon kantoor of een bemoedigend gesprekje met een patiënt in het ziekenhuis. We hebben ons als werkgever ten doel gesteld om in 2025 elke dag een positieve impact te hebben op het leven van 10 miljoen mensen.”
De mens centraal
Vebego is een van de grootste werkgevers voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, van laaggeletterden tot recente immigranten. Ook dat is deel van het ‘family statement’ van impact op de maatschappij. Vebego werkt niet met aparte teams, maar juist met gemengde ploegen. Goedmakers: “We geloven in inclusiviteit, dus deze mensen doen gewoon mee met de ploeg – natuurlijk altijd met begeleiding en in overleg met de klant. Het is een waardevolle toevoeging.”
Bij Vebego draait het om de mensen, benadrukt Goedmakers, en dan kijk je anders. Een voorbeeld is hun aanpak van het integrale wijkbeheer in de Reeshof, een gemengde wijk in Tilburg met veel sociale huur. Daar zorgt Vebego voor het groen en het ‘grijs’: ligt de straat er netjes bij, worden de afvalbakken tijdig geleegd? In plaats van op gezette tijden een ploeg langs te sturen, kregen de bewoners inspraak: wat vinden jullie dat er moet gebeuren? Daar kwam allerlei maatwerk uit: in de straat met kinderen een speelplaats, in de straat met ouderen juist extra groen. Voor een ander project werd in elke flat, waar mogelijk, een bewoner ingehuurd om de boel schoon te maken: goed zichtbaar voor de buren, die ook weer wat zuiniger werden op de gemeenschappelijke ruimtes. Met een bewonerapp worden alle wensen geïnventariseerd en de tevredenheid bijgehouden. Van Haasteren: “Die was nog nooit zo hoog geweest, terwijl de kosten lager waren. Daarom geloven wij in deze innovatieve aanpak; de mens centraal.”
Slimme toepassingen
Ook in de praktische wereld van schoonmaak en groenonderhoud valt veel te verbeteren met behulp van data, waarmee Vebego dan ook volop innoveert. Zo hebben ze in het Martini Ziekenhuis in Groningen medische hulpmiddelen van een sensor voorzien. Is ergens een bepaald item gewenst, dan krijgt de schoonmaker in de buurt een melding en die komt het ding brengen. Zo kan de verpleegkundige zich richten op de kerntaak: zorg leveren. Van Haasteren: “Het levert veel voordeel op als systemen worden gekoppeld, zodat, bijvoorbeeld, kamers op het juiste moment schoon zijn. Of de centrale hal extra wordt gedweild, omdat het buiten regent. Er zijn legio slimme toepassingen.”
Goedmakers: “Wij willen onze branche verder brengen met onze zorg voor mens en maatschappij. We willen een inspiratie zijn: laten zien hoe het anders, beter kan. Daar is mijn opa mee begonnen en die lijn trekken wij trots door.”
- EW Top 200 familiebedrijven 2021
- Vincent Weggemans
- Maarten de Kok
- Download artikel