Bedrijfskritische applicaties eisen betrouwbaarheid

Op zakelijke internet- en dataverbindingen moeten ondernemers optimaal kunnen vertrouwen. Het is dus essentieel dat deze naadloos aansluiten op de behoefte van een organisatie. Dit lijkt een open deur; de praktijk laat vaak anders zien. Bij EspritXB weten ze hoe het allemaal wel goed kan.

“In Nederland liggen heel wat ongebruikte meters glasvezel. Dat is jammer, want glasvezelverbindingen hebben grote voordelen boven andere technieken. Ze bezitten een vrijwel onbeperkte capaciteit en zijn daardoor toekomstvast. Deze betrouwbare technologie kunnen we dusdanig voor spraak én data benutten dat organisaties efficiënter kunnen werken. En het wordt nog interessanter wanneer je ziet welke voordelen dit kostentechnisch heeft.” Enthousiast opent Peter Bakker, commercieel directeur, het gesprek.

EspritXB levert sinds 1993 IT en telecommunicatiediensten aan zakelijke en non-profitondernemingen in Nederland, vooral binnen het mkb. Maar ook grotere organisaties weten de weg goed te vinden. Groot pluspunt van EspritXB is namelijk dat het een onafhankelijke dienstverlener is en gebruikmaakt van alle vooraanstaande netwerkproviders. De honderd medewerkers kunnen hierdoor de zesduizend klanten voorzien van een naadloos aansluitende infrastructuur en bijbehorende diensten. Want naast traditionele spraakdiensten levert EspritXB een compleet portfolio aan VoIP-diensten (Voice over IP) en diverse IP-gerelateerde datadiensten, zoals internettoegang, VPN, pinnen en alarm over IP. Voor internetverbindingen levert het onder andere verbindingstypes als ADSL, ADSL2+, SDSL, glasvezel en draadloze verbindingen. Dat ze goed zijn in wat ze doen bewijzen de positieve resultaten waarmee de organisatie 2010 afsloot. Vooral in het laatste kwartaal van 2010 zag EspritXB een sterke groei in klantaansluitingen. Bakker: “We bieden toepassingen aan als wij zeker weten dat iets echt werkt. We doen geen wilde dingen qua innovatie, maar onze producten zijn zonder twijfel van deze tijd én toekomstvast. Daarnaast zijn we met onze bedrijfsomvang flexibel en toegankelijk. Voor het mkb zijn dat belangrijke elementen. Wij stellen organisaties in staat om hun verbinding te gebruiken in een eigen tempo, maar wel probleemloos voor meerdere toepassingen, bijvoorbeeld telefonie.”

Plat

EspritXB maakt samen met nog twee innovatieve ondernemingen deel uit van Detron ICT & Telecom Groep: Kender Thijssen is gespecialiseerd in informatie- en communicatietechnologie, Finntax in oplossingen voor mobiele en bedrijfstelefonie (PBX). “Als EspritXB hebben we alle IT- en telefoniegerelateerde disciplines, zoals werkplek- en serverbeheer, vaste en mobiele telefonie en een netwerk voor spraak en data, in eigen huis en kunnen we deze als totaaloplossingen aanbieden. Daarnaast kunnen we altijd gebruikmaken van de expertise binnen de Detron-organisatie”, vervolgt Bakker. De Detron-organisatie kent een platte organisatiestructuur. Dit heeft zowel in- als extern voordelen. “De Raad van Bestuur staat heel dicht bij de praktijk, en de betrokkenheid over en weer binnen de groep is groot. We kennen wekelijkse en maandelijkse overlegstructuren en door de platte structuur zijn we in staat om snel te reageren op ontwikkelingen. We vinden het heel vanzelfsprekend dat we als bestuurders ook te benaderen zijn voor onze klanten. Juist die klantcontacten zorgen ervoor dat we dicht bij de dagelijkse praktijk staan en weten wat er leeft in de markt.”

En ja, verzekert Bakker, ook bij calamiteiten is het management bereikbaar. “Wij zijn heel alert op relaties. Dat zit in onze genen. Stel je voor dat bij een organisatie op een industrieterrein waar glasvezel ligt alle verbindingen wegvallen. Welke partij moet dit dan herstellen? Dan moet je niet naar elkaar gaan wijzen, maar de handen uit de mouwen steken en het probleem oplossen. Als de klant van jou afhankelijk is, dan moet je er zijn. Dat hoort ook bij onze mentaliteit.”

Partnerschap

Dicht bij de klant betekent voor EspritXB ook: gebruikmaken van gespecialiseerde en gecertificeerde lokale partners. Zij verkopen of leveren de diverse toepassingen bij de klant. “We maken gebruik van elkaars kracht. De partners kennen de klanten het best en weten welke producten optimaal aansluiten op de behoeften. Bovendien kunnen ze er snel zijn als het nodig is. Wij ondersteunen ze door middel van trainingen in productkennis, marketing en communicatie. Door kennisdeling gaat het feitelijk meer om een hecht partnerschap dan alleen om ‘wederverkopen’.”

EspritXB investeert in zijn partners op alle niveaus, maar heeft bovendien een uitdagend incentiveprogramma opgezet voor de partners. “We willen het voor onze partners op alle fronten uitdagend maken. Onze mensen begeleiden de businesspartners zodat zij een breder en tegelijkertijd gespecialiseerder productportfolio kunnen aanbieden bij onze gezamenlijke klanten. Die brede keuze is interessant voor klanten. De eindgebruiker krijgt hierdoor een zeer compleet en op het specifieke segment afgestemd aanbod.”

Door samenwerking met partijen als Cisco en T-Mobile biedt EspritXB technisch hoogstaande en tegelijk creatieve concepten voor het mkb. Hiermee is alles mogelijk op het gebied van bedrijfsnetwerkoplossingen en telefonie, maar kiest de ondernemer zelf waarmee en hoe hij dit in zijn organisatie wil toepassen. Ook maken ondernemers steeds meer gebruik van de hostingservices van EspritXB. “Waarom breng je wel je geld naar een bank, maar hou je bedrijfskritische data in huis? Bij downtime, storingen en nog ernstiger calamiteiten kun je als organisatie behoorlijk in de problemen komen. Wij weten als geen ander dat ongestoorde bedrijfsvoering van levensbelang is”, aldus Bakker.

Bedrijfskritische applicaties eisen betrouwbaarheid

Recente stories