Basisbehoeften zorgen voor stevige fundering

Het al bijna 25 jaar beursgenoteerde Hydratec Industries is sterk uit de crisis gekomen. Het technologiebedrijf uit Amersfoort stevent af op een goed jaar, ondanks de onzekerheden in de toeleverketens en schaarste op de arbeidsmarkt.

Basisbehoeften zorgen voor stevige fundering

Hydratec bestaat uit vijf parels – Lan, Royal Pas Reform, Rollepaal, Helvoet en Timmerije – zeggen Bart Aangenendt (CEO) en Everien Slijkhuis (CFO) gedurende het gesprek. “Twee daarvan produceren componenten van kunststof en de andere drie ontwikkelen en bouwen industriële systemen voor de voedings-, drinkwater- en levensmiddelenindustrie”, legt Aangenendt de bedrijfsactiviteiten uit. “De bedrijven opereren in werkvelden die basisbehoeften vervullen: voeding, mobiliteit en gezondheidszorg. Dit zorgt ervoor dat we het niet alleen nu druk hebben, maar ook in de toekomst. Aanjagers van onze autonome groei zijn de toename van de wereldbevolking en het innovatieve vermogen van onze bedrijven.”

De kracht van de vijf zelfstandige bedrijven is ook dat ze door hun wendbaarheid kort op de bal kunnen spelen. Slijkhuis: “Het zijn complete ondernemingen, die hun markten door en door kennen en daardoor snel kunnen inspelen op veranderingen. De relatie met de klanten is goed en juist in deze onzekere coronaperiode is dat een voorwaarde om door te groeien.”

‘Door sommige dingen niet te doen, gaan andere dingen groeien’

Verder automatiseren

Net als zoveel andere (technologie)bedrijven ondervindt Hydratec hinder van stagnerende leveringsketens, dure grondstoffen en het tekort aan goed opgeleide werknemers. Maar het levert ook kansen op voor onze bedrijven, benadrukt Slijkhuis. “De verstoorde arbeidsmarkt dwingt de voedings- en levensmiddelenindustrie om hun processen verder te automatiseren, waardoor met het bestaande personeelsbestand meer en efficiënter werk kan worden verricht. Dat biedt een oplossing voor de toenemende krapte op de arbeidsmarkt.”

Coronamomentum gebruikt

Samen met Aangenendt gebruikte Slijkhuis het momentum van de coronaepidemie om naar de eigen operatie te kijken. Volgen we nog wel het uitgestippelde driejarenplan? Het kon allemaal wat scherper, zeggen de twee. “Stop met werkzaamheden waar je niets aan verdient. Blijkbaar vindt je klant het niet belangrijk om ervoor te betalen”, is de nuchtere visie van de CFO.
De CEO vult aan: “De crisis heeft ons weer geleerd om focus aan te brengen. Door sommige dingen niet te doen, gaan andere dingen groeien.”

Recente stories