Balans tussen idealisme en volwassenheid

Van abonnementsrevolutie naar retailrealisme: Lynk & Co verovert in gestaag tempo het Europese autolandschap van 2026. Een gesprek met CEO Nicolas Lopez Appelgren en Sales Vice President Llyod de Meza over de snelle ontwikkelingen en nieuwe strategie van het automerk.

Balans tussen idealisme en volwassenheid

Toen Lynk & Co in 2020 in Nederland van start ging, deed het merk iets wat nog geen enkele autofabrikant had aangedurfd: een auto verkopen alsof het een Netflix-abonnement was. Eén model, twee kleuren, opzegbaar per maand. Een gedurfde belofte in een verzadigde markt. Vijf jaar later is het jonge merk bezig aan zijn tweede hoofdstuk. “We hadden in 2021 één auto en een enkel businessmodel”, zegt Nicolas Lopez Appelgren, CEO van Lynk & Co International. “Dat werkte perfect om op te vallen, maar als je wilt groeien, heb je meer nodig. Meer modellen, meer service en vooral: meer fysieke aanwezigheid.”

‘In een markt vol lawaai kiezen wij voor eenvoud’

Van streaming naar showroom
Lynk & Co groeide razendsnel, maar de beperkingen van een volledig online en abonnementsgericht model werden zichtbaar zodra de schaal groter werd. Daarom is 2025 voor Lynk & Co het jaar van de transformatie: van digitale disrupter naar een hybride model met een stevig retailnetwerk. Dankzij een joint venture met Volvo, waarmee het merk onderdelenlogistiek en servicefaciliteiten deelt, is een nieuwe fase ingegaan. “We hadden nul retailers begin 2024; nu zijn het er 120 en eind dit jaar 150”, zegt Lopez Appelgren.

Kracht van samenwerking
De samenwerking met Volvo is meer dan logistiek gemak. Het is het strategische fundament. “Veel nieuwe merken in Europa onderschatten hoe belangrijk aftersales is”, zegt Lopez Appelgren. “Een auto heeft onderhoud nodig. Onderdelen moeten op tijd worden geleverd. Als je dat niet goed regelt, verkoop je nooit die tweede auto.”

Sinds mei 2025 is Lynk & Co volledig geïntegreerd in Volvo’s distributienetwerk voor onderdelen. “Dit betekent dat elke dealer drie keer per dag onderdelen kan ontvangen. Dat is pure betrouwbaarheid”, zegt hij. “We gebruiken ook Volvo’s trainingsfaciliteiten en werken lokaal samen met hun dealers. Zij kennen hun markt; wij brengen een nieuw merk en nieuw publiek.”
Voor Nederland betekent dat een landelijk netwerk met inmiddels elf operationele showrooms – dertien tegen het eind van het jaar. “Een klein land, maar cruciaal”, zegt Lloyd de Meza, Sales Vice President voor onder meer de Benelux. “Hier rijdt een van de grootste plug-inhybride- en EV-vloten van Europa. Nederlanders omarmen innovatie sneller dan de meeste Europeanen. Dat maakt ons een perfecte proeftuin.”

Tweede geboorte van een merk
Met die infrastructuur is Lynk & Co klaar voor de volgende groeifase. De merkstrategie verschuift van disruptie naar continuïteit, van rebels naar betrouwbaar. “We blijven een challenger, maar nu wel een die verantwoordelijkheid neemt”, zegt De Meza. “We hebben een merk neergezet dat speels en toegankelijk is, maar we groeien richting de mainstream – met behoud van identiteit.”
Dat komt ook terug in de producten. Waar Lynk & Co begon met één plug-inhybride SUV (de 01), heeft het gamma zich in korte tijd verbreed. In 2024 kwam de 02, het eerste volledig elektrische model. Eind dat jaar volgde de 08, een plug-inhybride met een elektrisch rijbereik van 200 kilometer. “De 08 is onze doorbraak”, zegt Lopez Appelgren. “In de eerste maanden was hij al goed voor de helft van onze verkoop. Zowel consumenten als retailers reageren enthousiast. De auto is ruim, premium afgewerkt en biedt met zijn actieradius het beste van twee werelden.”
Zelf rijdt hij er ook in. “Ik heb ’m in juli opgehaald. Mijn eerste keer tanken was pas in november”, vertelt hij lachend. “Dat zegt alles.”

Meer dan een auto
Toch blijft Lynk & Co meer dan een automerk. De filosofie draait nog altijd om mobiliteit als dienst. In Nederland wordt 70% van de auto’s zakelijk gebruikt, vaak via leasemaatschappijen. Daarin onderscheidt Lynk & Co zich door eenvoud en transparantie. “De prijs is duidelijk, het aanbod overzichtelijk en delen is ingebouwd”, zegt De Meza. “Onze leden kunnen hun auto eenvoudig delen via de app.” Die app is intussen uitgegroeid tot een communityplatform waar gebruikers feedback geven, ideeën delen en zelfs invloed hebben op toekomstige modellen. “We hebben duizenden berichten gekregen”, zegt De Meza. “Van suggesties voor kleur tot verbeteringen in software. Dat maakt het merk levend.”

Groeikaart van Europa
Lynk & Co is inmiddels actief in 25 Europese landen. Spanje is de grootste markt, met dertig retailers. Daarnaast breidt het merk zich uit naar nieuwe regio’s. “We hebben dit jaar drie eigen verkoopkantoren geopend: Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland”, zegt Lopez Appelgren. “De komende tijd ligt de focus op consolidatie: minder nieuwe openingen, meer succes per locatie.”
De cijfers tonen de schaalvergroting. In 2024 verkocht Lynk & Co 3500 nieuwe auto’s; in 2025 zijn dat er 12.000, plus nog eens 12.000 gebruikte voertuigen uit het eigen abonnementsbestand. “Dat dubbele kanaal – nieuw én used – maakt ons uniek”, legt Lopez Appelgren uit. “We hergebruiken onze eigen vloot. Dat is duurzaam én efficiënt.”

‘We hergebruiken onze eigen vloot; dat is duurzaam én efficiënt’

Nederlandse motor
In Nederland is Lynk & Co inmiddels ook een volwaardige speler. “We hebben 64 servicepunten, allemaal bemand door hooggekwalificeerd personeel van Volvo”, zegt De Meza. “Dat zorgt voor vertrouwen bij zakelijke klanten en leasemaatschappijen. Want een auto verkoop je één keer, maar een klant behoud je via service.”
De samenwerking met lokale dealers – zoals Volvo Ton van Kuyk in Alkmaar, waar het interview met De Meza plaatsvindt – symboliseert de nieuwe volwassenheid. “Het mooie is: dit zijn familiebedrijven met dertig jaar historie”, zegt De Meza. “Zij zien dat Lynk & Co geen hype is, maar een kans om samen iets nieuws op te bouwen.”

Duurzaamheid als vanzelfsprekendheid
Hoewel het merk zijn strategie aanpast, blijft duurzaamheid het hart van Lynk & Co. Geen leren bekleding, maar gerecyclede materialen en een volledig traceerbare productieketen van wiel tot wiel. “In Nederland is de consument bewust, maar ook nuchter”, zegt De Meza. “Die kiest voor duurzaamheid als het logisch én betaalbaar is. Dat is precies wat onze plug-inhybrides bieden: elektrisch rijden in het dagelijks leven, zonder laadstress op lange ritten.”
De nieuwe 08 onderstreept dat: 200 kilometer elektrisch bereik, snelladen in 30 minuten en een aantrekkelijke prijsstelling. “Voor veel mensen is dit de realistische stap naar emissievrij rijden”, zegt Lopez Appelgren.

Volwassen worden, maar niet saai
De uitdaging voor 2026 ligt in balans: groeien zonder het speelse, creatieve DNA te verliezen dat Lynk & Co groot maakte. “We stoppen met het abonnementsmodel, maar behouden het gevoel van eenvoud en community”, zegt Lopez Appelgren. “Lynk & Co is nog steeds anders, alleen nu ook praktischer.”
De Meza vult aan: “We hebben een merk opgebouwd op idealisme. Nu komt de fase waarin we dat idealisme vertalen naar duurzame groei. Meer auto’s op de weg, meer tevreden klanten en meer retailers die zeggen: dit werkt.”

De route naar 2026
“Onze ambitie is niet om de grootste te zijn”, besluit Lopez Appelgren. “We willen een merk zijn dat mensen vertrouwen; dat hun leven makkelijker maakt. In een markt vol lawaai kiezen wij voor eenvoud.”
Of, zoals De Meza het samenvat bij de uitgang van de Alkmaarse showroom: “We begonnen als een idee op papier. Nu zie je ons overal rijden. En dat is pas het begin.”

Recente stories