Kennis is de sleutel tot succes
Met het eigen opleidingsinstituut, de Xebia Academy, wil de groep ook een oplossing bieden voor het nijpende tekort aan IT-talent en gebrek aan kennis in de markt. “Kennis delen staat hoog in het vaandel bij Xebia”, vertelt De Haan. “Wij zorgen dat klanten een verandering doormaken die ze op eigen kracht kunnen voortzetten.”
De la Haije voegt toe: “Door onze kennis te delen stellen we bedrijven in staat om de groei waarbij we hen hebben geholpen vast te houden of zelfs te versnellen.”
‘We streven ernaar om de beste in ons vak te zijn, als organisatie en persoon’
Digitalisering gaat vol gas
“De pandemie heeft digitalisering in een stroomversnelling gebracht”, zegt De la Haije. “Bedrijven willen geen ‘lift and shift’ naar de cloud, maar kosten besparen door cloud op de juiste wijze in te zetten.” Ze zoeken naar manieren om met dezelfde mensen meer te bereiken of beter op de markt te kunnen anticiperen door slim gebruik van data en AI. “Nieuwe technologie is complex, maar zorgt voor de efficiencyslag die nodig is om waarde te vergroten, producten sneller naar de markt te brengen en de concurrent voor te blijven. Sneller reageren en inspelen op verandering is heel belangrijk. Dat vraagt om verregaande automatisering”, aldus De Haan.
Om de organische groei van de afgelopen jaren kracht bij te zetten, voert Xebia een actieve ‘buy and build’-strategie, gericht op bedrijven die additionele expertises leveren in een breder geografisch gebied. “De nearshore en offshore capability maakt dat wij, zonder grenzen in acht te nemen, bedrijven kunnen ondersteunen in alle digitale disciplines. Onze klanten zoeken een partner op wereldwijd niveau; die willen wij voor ze zijn”, aldus De la Haije.
Voordat De la Haije bij Xebia aan boord kwam, was hij jarenlang klant. “Xebia heeft ons geholpen om de complete lifecycle van de digitale transformatie in onze organisatie te verankeren, van agile tot DevOps, data en public cloud.” De Haan beaamt dat. Eveneens als klant zag ze bij Xebia een enorme gedrevenheid, die haar nog steeds aanspreekt. “Wij werken vanuit de ‘lean start-up’-gedachte. Initiatief nemen, kansen spotten en voortdurend inspelen op marktontwikkelingen is vanzelfsprekend. En dan zichtbare resultaten leveren voor de klant, vanuit de inhoud.”
- Emerce 100-2021
- Olaf Boschman
- Charles Poorter
- Download artikel