Veranderende inbox
Waar de veranderingen in e-mailmarketing lange tijd niet al te hard leken te gaan, zijn er nu behoorlijk spectaculaire ontwikkelingen gaande, vertelt Straathof. De eerste is dat er steeds meer interactiviteit in een e-mail mogelijk is. “Processen die we gewend zijn op het web verschuiven naar de inbox. Dan moet je denken aan het oriënteren en het maken van bestelkeuzes in de e-mail zelf. Bijvoorbeeld door het toevoegen van sliders, tabs, een hamburgermenu, zoekbalk of orderformulier. E-mails zien er steeds vaker uit als miniwebsites.”
Straathof laat een e-mail zien die zijn bureau voor de Staatsloterij maakte. “Je kunt in de mail je loten bestellen, tot aan het invullen van het eindcijfer aan toe. Pas als je gaat afrekenen, kom je op de website terecht. Dit leverde twee keer zoveel orders op als de statische variant.”
Of neem een e-mailing voor KRO-NCRV, waarin de omroep evenementen wilde promoten. Straathof: “In de mail kon je op een evenement klikken en dan opende aan de rechterkant van het venster extra informatie. Je oriënteerde je volledig in de e-mail. Het mooie was dat deze interactieve e-mail twee keer zoveel kliks opleverde als de statische variant. De doorklikratio was zelfs vijf keer hoger. We zagen dat mensen gemiddeld anderhalve minuut bezig waren met de e-mail.”
Een andere veelbelovende ontwikkeling is dat je livecontent in je e-mail kunt stoppen. Straathof: “Als wij namens een voetbalclub een mail sturen om een wedstrijd aan te kondigen, verandert die mail steeds. Open je hem tijdens de wedstrijd, dan zie je de tussenstand. Na de wedstrijd zie je de eindstand en een paar foto’s. Ideaal, ook voor touroperators, retailers, webshops en tal van andere organisaties die met snel veranderende informatie werken.”
Omnichannel
De afgelopen tijd vroegen klanten Straathof steeds vaker om naar de complete customer journey te kijken: waar zitten leads en met welke content via welk kanaal kun je die bereiken? Straathof: “Daarom hebben we een zusterbedrijf opgericht, 100%driven. Dat bureau beperkt zich niet tot e-mail alleen, maar kijkt naar omnichannel oplossingen. Dat is ontzettend leuk, want onze visie reikt verder dan e-mail. Als we vanuit 100%driven meedenken, kan het zomaar zijn dat we adviseren om klanten een brief te sturen. Of om ze op te bellen.”
Voor welke klant Straathof ook werkt: hij bespreekt vooraf graag een doel met ze. “Je kunt van alles vinden van zo’n calculatie, maar ik vind het prettig om samen met de klant je verwachtingen uit te spreken. Iemand zei laatst: zonder een doel mis je altijd. Ware woorden wat mij betreft.”
- Emerce 100 - 2020
- Raymond Krul
- Maarten de Kok
- Download artikel