Apple of Windows? Waarom kiezen?

Apple of Windows? Dat is de keuze die veel bedrijven maken als het gaat om de aanschaf van computers en software voor hun medewerkers. Softwarebedrijf Zivver kiest ervoor om zijn medewerkers beide systemen aan te bieden, zodat ze zelf kunnen kiezen.

Apple of Windows? Waarom kiezen?

Een Apple-gebruiker werkt het liefst met Apple-systemen. Thuis, maar ook op het werk. De vertrouwde interface van de iPhone en de gebruiksvriendelijkheid van de MacBook: het is een IT-omgeving waarin de Apple-gebruiker zich thuis voelt. Dan is het natuurlijk wel even schakelen als je komt werken bij een bedrijf dat uitsluitend gebruikmaakt van Windows en Microsoft.

Nieuwe generatie

“Dit is een situatie waar veel medewerkers mee te maken hebben”, zegt Frank Horenberg, head of IT bij Zivver. Het zijn met name softwareontwikkelaars en jongere medewerkers die de voorkeur geven aan Apple-apparaten. “Veel collegezalen zijn gevuld met studenten die een MacBook voor zich hebben staan. Zodra ze de studiebanken verlaten en in een bedrijf zoals het onze terechtkomen, blijven ze het liefst werken met wat ze gewend zijn. Dan kunnen ze focussen op de dingen waar ze goed in zijn en energie van krijgen. Medewerkers zitten er niet altijd op te wachten om ineens met een ander device aan de slag te moeten.”

‘We willen dat mensen op het systeem van hun voorkeur kunnen werken’

Bovendien sluit een hybride omgeving aan bij de diensten van Zivver. Horenberg: “Onze diensten om veilig te communiceren integreren naadloos in Outlook, Microsoft365 en Gmail, waarbij alles simpelweg moet werken op zowel Windows- als Apple-apparaten.”

Zelf kiezen

Dit alles was voor Zivver reden om beide systemen aan te bieden aan de medewerkers. Zivver is een softwarebedrijf met 155 medewerkers en leider op het gebied van veilige communicatieoplossingen en helpt organisaties om gevoelige gegevens te beschermen conform wet- en regelgeving. Horenberg: “We zijn zelf een technologiebedrijf. Dan is het wat mij betreft niet meer dan normaal dat mensen de mogelijkheid hebben om op het systeem van hun voorkeur te kunnen werken. Dat helpt om een goede start te maken in de organisatie en ze verliezen geen tijd met het aanleren van een nieuw besturingssysteem. Bovendien zijn mensen vaak echt gehecht aan het systeem van hun voorkeur. Die stappen niet zomaar over.” Nu heeft de IT-afdeling vooraf met elke nieuwe medewerker contact om te zorgen dat ze de hardware krijgen die ze nodig hebben. Horenberg: “Zowel voor werken op kantoor als thuis.”

IT-infrastructuur

Twee systemen aanbieden betekent ook extra investeringen in de IT-infrastructuur. “Dat klopt”, zegt Horenberg. “Er staan bij ons als het ware twee auto’s in de garage die het allebei moeten doen en allebei onderhoud nodig hebben. Beide systemen hebben bijvoorbeeld een eigen Mobile Device Management (MDM). Voor Windows hebben we Intune, voor Apple gebruiken we Jamf.”

Twee systemen in de lucht houden wil overigens niet zeggen dat dit dubbel zoveel werk is. “Dat valt reuze mee. Maar je moet wel goed nadenken over hoe deze twee systemen zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingezet. Dan helpt het om hiervoor samen te werken met een goede IT-partner. Dustin was dit voor ons. Dit bedrijf heeft met ons nagedacht over onze behoefte binnen ons IT-landschap. Zo krijgen medewerkers sinds de coronalockdown hun nieuwe computers vooraf geconfigureerd vanuit het warehouse direct thuisgestuurd. Zodra een Zivver-medewerker z’n computer uitpakt, ziet deze meteen het Zivver-logo en kan-ie direct aan de slag. Daarmee verwelkomen we een medewerker nog voor de start van het inwerkprogramma. En dat scheelt enorm veel tijd, zowel voor de IT-afdeling als voor de medewerkers.”

IT-strategie

Een bedrijf dat twee systemen wil aanbieden moet ook nadenken over het gebruik van softwareapplicaties. Horenberg: “Niet alle applicaties werken altijd op beide systemen. Daar moet je breder over nadenken binnen je IT-strategie. Een Apple-device is doorgaans in aanschaf duurder dan een Windows-computer, maar in de praktijk gaat deze ook langer mee. Bovendien is de restwaarde van Mac hoger. Overigens vinden wij circulaire IT belangrijker en proberen we computers die wij niet meer kunnen gebruiken altijd een tweede leven te geven. Zo schenken we deze aan goede doelen.”

Veel mogelijk

Hoewel het iets meer tijd en investeringen vraagt om niet één, maar twee systemen aan te bieden aan medewerkers, levert het volgens Horenberg veel op. “Het is bijna een voorwaarde binnen onze sector dat je medewerkers flexibiliteit aanbiedt. Het kiezen voor hun eigen systeem hoort daar ook bij. Dat verwachten ze ook. Als we dat niet zouden aanbieden, denk ik dat heel wat medewerkers hun wenkbrauwen zouden fronsen. En zo ingewikkeld is het niet om zo’n keuzeaanbod te realiseren. Zeker niet met de hulp van een externe partij. Er is vandaag de dag technisch gezien heel veel mogelijk. Maak daar vooral gebruik van.”

Recente stories