Alles samen voor een boeiende toekomst

Alles samen voor een boeiende toekomst

Klanten futureproof maken door hen te helpen met digitale communicatie en transformatie en daartoe een professionele omgeving bouwen die talent trekt, clustert en ontwikkelt. Dát is de uitdaging voor end-to-end agency iO. CEO Pieter Janssens: “Wij brengen alles samen in een splinternieuw bedrijf voor een boeiende toekomst.”

iO heette tot het laatste kwartaal van 2021 nog Intracto Group. Vandaag brengt het merk een dertigtal Belgische en Nederlandse digitale agentschappen, marketingbureaus en softwareontwikkelaars onder één paraplu. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 2005, toen Vlaming Pieter Janssens begon met websites bouwen, later gecombineerd met marketingdiensten.

Janssens liet het bedrijf vooral organisch groeien, tot het in 2017 een omvang van 220 werknemers had bereikt en hij – inmiddels CEO – een kantelpunt signaleerde. “Eind 2017 gingen we nadenken over hoe de digitale wereld zich zou ontwikkelen, welk wensenpakket digitaal steeds mondigere klanten en consumenten zouden hebben en wat we aan ontwikkelingen in onze industrie konden verwachten. Daaruit concludeerden wij dat we een geheel nieuw bedrijf moesten bouwen. Een dat niet alleen maar technologieplatformen en marketingdiensten gaat leveren, maar als partner klanten end-to-end bijstaat in hun totale behoefte aan digitale communicatie en transformatie. Daar hebben klanten veel meer aan dan wanneer ze hun vragen over verschillende gespecialiseerde bureaus moeten versnipperen.”

Geïntegreerde kennis in de breedte en diepte

Janssens vervolgt: “Wij tillen de digitale aanwezigheid van onze klanten naar een hoger plan en verbeteren de communicatie en communicatiekanalen naar hún klanten. Om dat optimaal te kunnen uitvoeren, heb je naast technologisch talent ook heel goede marketeers, creatieven, strategen en dataspecialisten nodig. Die kennis in de breedte en diepte moet je integreren om vervolgens vanuit één team je klant perfect te kunnen bedienen.”

Het concept van geïntegreerde disciplines is in 2019 ingevoerd en werpt zijn vruchten af. Het bedrijf groeit jaarlijks fors, waarbij overnames een belangrijke rol spelen. Die zijn nodig om de snelle ontwikkelingen van de branche bij te houden. De omzet bedraagt inmiddels al 270 miljoen euro, gerealiseerd door 1500 medewerkers in twaalf ‘campussen’ in België, Nederland, Zweden en Bulgarije.

‘Onze medewerkers zoeken vooral inhoudelijke ontwikkeling’

Campus als ontmoetingsplek voor talent

De snelle groei vereist een continue stroom aan nieuwe medewerkers – een behoorlijke uitdaging voor de HR-afdeling. CHRO Lilian Seegers: “Heel belangrijk voor ons is de verbinding die iO door alle disciplines heen weeft; dat geeft ons in de recruiting veel steun. Verder zijn onze vestigingen ingericht als campus. Daarin werken zo’n 250 collega’s en die kunnen beschikken over extraatjes zoals een kapper, fitnessruimte of restaurant met eigen chef-kok – en we plannen er nog meer. Daarmee verlichten we de lasten voor onze werknemers na een drukke beeldschermdag en gunnen we hen meer qualitytime.”

Seegers vervolgt: “Maar de campus is ook een ontmoetingsplek waar onze mensen, eender uit welke discipline, inspiratie kunnen opdoen. Bijvoorbeeld door kennissessies, die we tientallen keren per jaar houden. Er is binnen iO gewoonweg ontzettend veel knowhow beschikbaar op het terrein van digitale, creatieve en strategische skills. De campus is een ideale omgeving voor kennisdeling en leidt tot veel meer ontwikkelpaden voor de medewerkers. Dat vinden ze heel aantrekkelijk en ook daarmee draagt de campus duidelijk bij aan de integratie binnen iO.”

Focus op dialoog en ontwikkeling

Uiteraard is ook de cultuur van iO relevant. Seegers: “Natuurlijk zijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk. Maar medewerkers zijn vooral op zoek naar inhoudelijke ontwikkeling. Ervaren personeel neemt de nieuwkomers onder hun hoede en binnenkort gaat onze iO academy van start. Daarmee kunnen we de ontwikkeling van onze medewerkers nog beter structureren. Verder hechten wij veel waarde aan de continue dialoog met onze mensen. HR en leidinggevenden kunnen zo checken of iedereen goed in zijn of haar vel zit en waar we zaken moeten verbeteren.”

iO staat inmiddels stevig op de benen, maar Janssens leunt niet achterover: “We gaan een boeiende tijd tegemoet. Na drie jaar bouwen begint iO stilaan vorm te krijgen; dingen komen nu samen. Klanten krijgen meer voeling met wat wij voor hen kunnen betekenen. Onze diensten schuiven op richting de bedrijfskritische processen, want de digitale interactie met consumenten wordt voor onze klanten steeds belangrijker. Daardoor gaan wij als vertrouwde partner vaker op boardroomniveau opereren. Het einddoel is onze klanten futureproof te maken door hen te helpen met digitale communicatie en transformatie. En voor ons intern is de uitdaging om een robuuste omgeving te creëren die talent samenbrengt en ontwikkelt. Dát zijn de belangrijkste bouwstenen van iO.”