Alle verdienmodellen op de schop

Snelle online innovatie zet de economie volledig op zijn kop. Traditionele businessmodellen staan op omvallen. Tussenpersonen verdwijnen en jarenlang succesvolle formules zijn niet langer houdbaar. Niets doen betekent onvermijdelijk het einde. Hoe overleef je de komende vijf jaar? En hoe speel je hier slim op in?

Alle branches krijgen te maken met disruptieve veranderingen. Zelfs de meest traditionele branches als het bank- en verzekeringswezen, automotive en logistiek zien nieuwe spelers met concurrerende online diensten de markt betreden. Volgens Wout Withagen, directeur bij internetbureau Freshheads, zal Darwin’s theorie over natuurlijke selectie “Adapt or Die” meer dan ooit van toepassing zijn; wie in staat is zich aan te passen aan deze omstandigheden overleeft. Hij verklaart: “Herpositioneren en innoveren is een must en technologie speelt daarbij een sleutelrol. Het bedrijf van de toekomst is een tech-bedrijf. Hoe een grote organisatie of mkb’er dit kostenefficiënt aanpakt? Eerst tegen lage kosten valideren, dan pas écht investeren en doorontwikkelen. Ons Innovatieteam helpt hierbij.”

 

Het internetbureau, met zijn hoofdkantoor in Tilburg, blinkt met 35 medewerkers uit in praktisch elke online uitdaging. Behalve in hun pijler online innovatie is Freshheads gespecialiseerd in leadgeneratie en in het bijeen brengen van online vraag en aanbod, zoals Zorgvoorelkaar.com en de B2B platforms voor de Jaarbeurs. De derde specialisatie is engagement. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een sterke relatie tussen merk en doelgroep centraal.

 

Demo or Die

Investeren op basis van aannames leidt regelmatig tot geldverslindende mislukkingen. Klanten zijn zich hier steeds vaker van bewust en hebben behoefte aan validatie. Ze willen zekerheid dat een idee haalbaar is, gebruikers het omarmen en de investering het verwachte rendement oplevert. Het enthousiaste multidisciplinaire Innovatieteam bij Freshheads toetst vroegtijdig aannames en ideeën in de markt. ‘Demo or Die’ noemen zij dit. Lead UX-specialist Gijs van Zon legt de meerwaarde uit: “Onze kracht is dat we heel kritisch en nieuwsgierig zijn. We lichten zowel het bedrijf als de markt volledig door. Vervolgens presenteren we een doordachte strategie of het idee dat we willen toetsen.” Met zowel feedback van gebruikers als klantdoelstellingen gaat het team vervolgens aan de slag met het realiseren van een werkend prototype.

‘Een werkend prototype helpt om management en bestuur te overtuigen’

Budgetvriendelijke Proeftuin

Naast het Innovatieteam werken dagelijks vijf studenten op de locatie in Tilburg. Zij runnen gedurende vijf maanden hun eigen minibureau, waarbij zij ook concepten concretiseren en valideren. De Proeftuin is een uniek concept in Nederland en vormt een verlengstuk van het Innovatieteam. Anderzijds voeren zij eigen opdrachten uit. Gijs van Zon: “Deze optie is ideaal voor klanten met een scherp budget. De Proeftuin kan bijvoorbeeld de basis leggen voor het aantrekken van financiers. Zo komt grootschalige uitrol snel binnen handbereik.”

 

De leergierigheid van het jonge team is groot. Dat zie je onder andere terug in het Internet of Things lab dat zij momenteel opbouwen. De fysieke plek met uiteenlopende tools als Arduino microprocessors, sensoren en een 3D-printer is de droom van iedere internet-nerd. Gijs: “Onze oplossingen zullen steeds vaker een combinatie zijn van software én hardware. Kennis over deze nieuwe tools en technologieën levert inspiratie op die we zinvol kunnen inzetten bij onze projecten.” Het lab heeft enorm geholpen bij een interactief project voor het Textielmuseum in Tilburg.

 

Eerst online strategie

Terug naar de kern. Dat typeert het Innovatieteam van Freshheads. Ze zijn kritisch naar de vraag van de klant en gaan na of die vraag wel de juiste is. Zij zoeken naar het échte doel en wat precies nodig is om dit doel te realiseren. Niet meer en niet minder. Gijs: “We kijken met een frisse blik naar verschillende branches en brengen kansen in beeld. Samen met de klant bepalen we de online strategie. We werken dan vaak op locatie bij de klant, dat helpt om hun business écht te snappen.”

Freshheads beperkt zich nooit tot alleen advies. Het doel is het opleveren van een werkend prototype, dat het bureau kan laten testen door de eindgebruiker. Zo worden hun prototypes regelmatig gedemonstreerd aan de innovatietafel bij Interpolis. Gijs: “Dikke adviesrapporten verdwijnen in de la. Een werkend prototype maakt de oplossing tastbaar en helpt écht om zowel management als bestuurders te overtuigen van het nut en de noodzaak van innoveren.”

Alle verdienmodellen op de schop

Recente stories