aFrogleap is een innovatief product agency met roots in het mobile kanaal. aFrogleap zet de eindgebruiker centraal in het bedenken en maken van digitale producten. Daarnaast helpt aFrogleap organisaties om kostenefficiënt te innoveren en nieuwe concepten en producten te valideren.
“De meeste apps zoals we ze nu kennen, hebben geen toekomst”, zegt Bart Fussel, co-founder van aFrogleap. “Slechts een paar metaplatformen overleven: populaire apps waar je 95% van je tijd aan spendeert. Denk aan WhatsApp, Facebook, Spotify, ING of NU.nl. Niche-apps daarentegen zullen minder door gebruikers worden gedownload. Bedrijven zullen hun doelgroep moeten gaan bereiken daar waar die doelgroep al aanwezig is: op de metaplatformen. Door de juiste strategie, focus op de customer journey en de juiste implementaties helpen we bedrijven met het ontwikkelen van de beste productervaring. Ik voorzie dat standalone-apps straks alleen nog rendabel zijn voor merken en services waarmee de eindgebruikers toch al een heel hoge engagement hebben of waarde aan hechten, zoals banken en luxe auto’s.”
Product agency
aFrogleap, naast Fussel bestuurd door Ben van der Veer en Naos Wilbrink, is groot geworden als mobile agency. Sinds 2014 is het 32 mensen tellende bedrijf onderdeel van de Oxyma Group. “De nadruk ligt niet langer alleen op mobile: we hebben ons ontwikkeld tot een volwaardig product agency dat innovatieve en gebruiksvriendelijke ervaringen creëert”, zegt Fussel. “We beperken ons daarbij niet tot een of twee technologieën, maar bepalen per uitdaging wat de beste keuze is qua kanaal en mogelijkheden. Of dat nou een bot of een native app is, maakt ons niet uit.”
Daarnaast helpt aFrogleap grote organisaties om kostenefficiënt te innoveren, zodat ze de concurrentie met start-ups beter aankunnen. “We leren hen om via korte iteraties te valideren welke nieuwe services en producten aanslaan bij hun klanten”, aldus Fussel.
‘De meeste apps zoals we ze nu kennen, hebben geen toekomst’
Artificial intelligence
Volgens Fussel wordt er nu op het mobile kanaal vooral geconsolideerd met metaplatformen. “Artificial intelligence (AI) wordt de driver van de nieuwe revolutie. Alles gaat de komende jaren slimmer gemaakt worden. Als product agency zien we veel kansen voor AI. Diensten en services gaan nieuwe interfaces krijgen via tekst en voice. Met deze nieuwe ontwikkelingen kun je de user experience naar een nóg hoger niveau tillen. Waar mensen nu bijvoorbeeld nog financiële adviezen geven, kunnen AI-toepassingen hun rol als persoonlijke assistent straks minstens zo goed invullen. We kijken momenteel al met klanten naar wat AI met hun customer journey kan doen. En hoe ze straks met AI long term engagement en waarde aan hun product of dienstverlening blijven toevoegen.”