De governance van accountants- en advieskantoor de Jong & Laan, met 25 vestigingen en ruim 1300 medewerkers, is opgedeeld in verschillende businessunits. Waaronder de businessunit General Practice, waar partner Mark Sieders lid is van het managementteam. Deze unit richt zich op activiteiten zoals het verzorgen van de administraties van klanten, jaarrekeningen samenstellen en fiscale aangiften opstellen. Activiteiten die zo effectief en efficiënt mogelijk moeten plaatsvinden, aldus Sieders. Digitalisering draagt daaraan bij. Er zijn al diverse optimaliserings- en digitaliseringsslagen gemaakt. “Zo optimaliseren we het wettelijk verplichte klantacceptatie- en continuatieproces en uniformeren we ons planningsproces. Zodat onze collega’s er zo min mogelijk tijd mee kwijt zijn. Ook AI helpt ons hierbij.”
Het leidt ertoe dat collega’s zich steeds minder bezighouden met repeterende werkzaamheden, zegt Sieders. “Het verhoogt hun werkplezier en de kwaliteit en het geeft medewerkers meer ruimte om klanten te adviseren. Dat doen ze het liefst!” Daar plukken de klanten de vruchten van. Want als geen ander kunnen de medewerkers van de Jong & Laan de cijfers van klanten interpreteren en hen adviseren. Of hen doorverwijzen naar gespecialiseerde adviseurs van andere businessunits binnen de organisatie. Vandaar ook de ambitie van de Jong & Laan: dé landelijke adviseur voor het mkb+.
- MT1000-2025
- Jan Bletz
- Download artikel