Aan kop in de e-commercewereld

Het Utrechtse Channable is hard op weg om wereldmarktleider voor onlinemarketing-enablement te worden. Sleutels daartoe: eersteklas software en een superantenne voor de ontwikkelingen binnen de e-commercemarkt én de veranderende klantbehoeften. Medeoprichter en CEO Rob van Nuenen schijnt licht op de successtory.

Aan kop in de e-commercewereld

“In 2014 heb ik met Stefan Hospes en Robert Kreuzer Channable opgericht. In eerste instantie richtten wij ons vooral op feedmanagement en Google Text Ads. We ontdekten ook dat marketingagencies sterk behoefte hadden om gemakkelijk en realtime productdata naar marketplaces te kunnen sturen; een gat in de markt! Dus hebben we onze solution hierin verder uitgebreid. Bij elkaar verzorgen wij nu de grootste onlinemarketingoplossingen voor onze klanten.”

Van Nuenen vervolgt: “Retailers, merken en onlinemarketingbureaus gebruiken onze technologie om hun onlinemarketingactiviteiten te automatiseren over de verschillende verkoopkanalen. Dat gaat als volgt: je logt in op ons systeem en bepaalt zelf naar welk platform, marketplace of marketingkanaal je jouw aanbod wilt toesturen en hoe dit verder te optimaliseren. Met behulp van onze krachtige regels kun je producten filteren voor een kanaal, de informatie in bulk aanpassen of verder verrijken. Even 1mln+ producten naar bijvoorbeeld Bol.com of Amazon sturen is met onze tooling kinderspel (platformen zelf hanteren soms wel limieten, red.).”

Top of the bill

De gebruiksvriendelijkheid is echt een USP; klantbehoeften zijn uiteraard een belangrijke driver. Van Nuenen: “We weten precies wat ze nodig hebben. Daar spelen we direct op in. Onze software is top, zowel in de breedte als in de diepte. Daarnaast hebben we nog twee voordelen: allereerst die combinatie van platforms, marketplaces en ads – daarin zijn we uniek. En met ons uitgebreide supportteam ondersteunen we onze klanten in het gebruik van de tool. Zo blijven ze altijd volledig in control en kunnen ze heel makkelijk onboarden en uitbreiden.”

Die klanten – inmiddels al zo’n zevenduizend – waarderen de aanpak van Channable en hebben het bedrijf inmiddels een toppositie in de Emerce 100-marketplaces bezorgd. Die waardering zag Van Nuenen niet direct aankomen, maar hij is er uiteraard bijzonder blij mee.

‘Ons doel is over vijf tot tien jaar wereldmarktleider in e-commerce tooling te zijn’

Wereldwijd marktleiderschap

Ook venture capital heeft inmiddels oog op het Utrechtse pareltje laten vallen. Investeerders Peak en Partech hebben Channable een nieuwe kapitaalinjectie gegeven van 55 miljoen euro. Wat gaat Channable hiermee doen? Van Nuenen: “We blijven sterk groeien: ons doel is om over vijf tot tien jaar wereldmarktleider in e-commerce tooling te zijn. Dit betekent dat we fors in onze tool blijven investeren, met name in de snelheid en betrouwbaarheid en in nieuwe functionaliteiten. Daarvoor gaan we een hoop developers aannemen. Dit jaar zo’n dertig. Alleen al deze maand zijn er twaalf nieuwe collega’s begonnen. Eind dit jaar verwachten we op 220 medewerkers te zitten. Daarnaast breiden we uit in het buitenland. De VS is daarbij een speerpunt. We hebben inmiddels al kantoren in Berlijn, het Spaanse Logroño en New York – Manhattan. Daar zijn we trots op. Uiteraard kijken we ook goed naar onze concurrenten. Die moeten het vaak hebben van hun consultingtak. Ons voordeel is dat wij productgedreven en intensief samenwerken met onlinemarketingagencies. Zij hebben diepe marktkennis; wij beheersen de techniek. Een mooie symbiose!”

Repricer

Corona heeft e-commerce natuurlijk een flinke boost gegeven. Van Nuenen geeft aan dat de online omzet van multichannel winkels in het begin van de coronaperiode met 68% toenam en sterk blijft groeien. Verder wordt het timeframe voor prijsaanpassingen steeds smaller: waar voorheen eens per dag werd ververst, moet dat nu, gedwongen door de steeds dynamischer wordende markt, realtime. Daar moet de retailer wel in meegaan. Van Nuenen: “Om onze klanten daarin te ondersteunen hebben we in onze tool een repricer opgenomen. Daarmee kun je jouw product op een marketplace, geautomatiseerd en zo goed als realtime, steeds iets lager prijzen dan je concurrenten. Zodoende kom je bij Amazon in de buy box en behaal je een sterk concurrentievoordeel.”

Van Nuenen signaleert intussen een wildgroei aan marketplaces. Er verschijnen steeds meer nieuwe en niche marketplaces, en dat maakt het landschap complex. “Wij verwachten hier een shake-out. Wij blijven natuurlijk de belangrijkste marketplaces ondersteunen en verschaffen onze klanten zo licht in de duisternis. Verder zullen wij onze software dusdanig blijven inrichten dat we steeds sneller en flexibeler op veranderingen in de markt en klantwensen kunnen anticiperen. Ten slotte schroeven we onze capaciteit flink op. We verwerken nu zo’n 55 miljard producten per dag; dat gaat naar het honderdvoudige! Dit betekent dat we onze limieten opzoeken en dat maakt het ook positief uitdagend voor onze medewerkers; de belangrijkste reden dat ze graag bij ons werken!”

wij hebben een feed management tool gebouwd

Recente stories