In 2015, bij het tienjarig bestaan van iDEAL, keek de organisatie terug op een succesvolle tijd, waarvan het eind nog lang niet in zicht was. Toch stond vooral de vraag ‘Wat gaan we de komende tien jaar doen?’ centraal. “We constateerden de enorme groei online. Tegelijkertijd realiseerden we ons dat we daar amper harder konden groeien, met een marktaandeel van meer dan 50%.” Rob Hoitink, Product Consultant bij iDEAL, schetst de uitgangssituatie die leidde tot de introductie van de iDEAL QR-code. “We zagen wel situaties in het dagelijks leven waar verbetering mogelijk was, zoals bij donaties aan goede doelen of betaling van facturen.” Ook het toenemende gebruik van smartphones voor uiteenlopende toepassingen speelde een belangrijke rol bij het uitwerken van nieuwe mogelijkheden.
Gemakkelijk betalen
De afgelopen jaren steeg het aantal aankopen met een smartphone flink en liet in 2017 zelfs een stijging van 72% ten opzichte van een jaar eerder zien. Hiermee had de smartphone een aandeel van 13% in de 202 miljoen online aankopen in 2017; in 2016 was dit nog 9%. Bij online aankopen is iDEAL veruit de meest gebruikte betaalwijze, zowel via de computer als via de tablet en de smartphone. Deze sterke groei van iDEAL-betalingen komt vooral doordat veel organisaties dit betaalmiddel gebruiken om online betalen mogelijk te maken. Denk aan gemeenten, nutsbedrijven, verzekeraars en goede doelen. De betalingen bestaan uit een directe online overboeking van de bankrekening van een betaler naar de bankrekening van een webwinkel of andere begunstigde. Ook betalingen tussen consumenten kunnen via iDEAL verlopen. Met de QR-code gaat iDEAL de markt nog beter bedienen. “De QR-code blijkt ideaal om een betaling te starten buiten een online-omgeving”, vertelt Max Geerling, Executive Adviser e-Payments bij iDEAL. De situaties waarin we iets willen kopen of betalen, maar waarbij online geen directe rol speelt, zijn talrijker dan we denken, aldus Geerling. Denk aan een aanbieding op een billboard of de televisie; thuis een film kijken zonder dat je een abonnement neemt, of snel een papieren factuur betalen. Denk ook aan de KWF Kankerbestrijding-collectant die voor de deur staat. Je hebt geen contant geld en de collectant heeft geen pinautomaat. “In al die situaties is de QR-code de breedst toepasbare technologie om een betaling te initiëren, met een smartphone of tablet.”
De QR-code is ideaal om een betaling te starten
Toegevoegde waarde
iDEAL is voor consumenten gestart met een eigen iDEAL-app. De banken gaan de iDEAL QR-scanner spoedig ook inbouwen in hun apps voor mobiel bankieren. “Daarmee zorgen onze licentiehouders, de banken, voor een snelle en prettige betaalervaring voor zowel consumenten als ondernemers. Zo wordt waarde toegevoegd aan de mobiele bankapps.”
De iDEAL QR-codes zijn al te scannen met de gratis iDEAL-app voor Android en iOS, beschikbaar in de appstores voor beide systemen. Daarnaast hebben Knab en Rabobank de iDEAL-scanner ingebouwd. In 2018 maken andere Nederlandse banken hun mobielbankierenapps geschikt om iDEAL QR-codes te scannen. Zodra de scanner in de mobiele app van de eigen bank zit, is de hele betaling, van scannen tot en met betalen, met die ene app snel, veilig en gemakkelijk uit te voeren. Wie een iDEAL QR-code scant met een willekeurige QR-codescanner wordt vanzelf doorverwezen naar de iDEAL-app.
Bij het uitrollen van de iDEAL QR-code was volgens Hoitink sprake van een soort ‘kip en ei’-situatie. Ondernemers willen pas iDEAL QR-codes aanbieden als de apps van genoeg banken die kunnen scannen. Omgekeerd willen de banken hun apps pas uitbreiden met een scanner als er genoeg ondernemers zijn die iDEAL QR-codes aanbieden. Die wederzijdse afhankelijkheid werd doorbroken door een gratis iDEAL-app te bouwen.
Nieuwe mogelijkheden
Voor iDEAL was snel duidelijk dat de QR-code de weg voorwaarts was om nieuwe marktsegmenten te ontsluiten in de fysieke wereld. Voor ondernemers en consumenten biedt deze code een grote mate van flexibiliteit en vrijheid. Om de markt te overtuigen van de werking werd een demo gebouwd en vervolgens een pilot gedraaid met de Hartstichting. De reacties uit de markt waren onverdeeld positief.
De zakelijke iDEAL-partijen zijn klaar voor de iDEAL QR-code. Iedere ondernemer met een iDEAL-contract kan de iDEAL QR-code inzetten. Geerling: “We bieden functionaliteit die het de ondernemer gemakkelijk maakt. De keuze is een code waarbij het bedrag door de betaler kan worden gewijzigd of een code voor een vast bedrag. Bij donaties zou je kunnen wijzigen naar boven én beneden, maar in restaurants ligt het voor de hand dat het bedrag alleen naar boven kan worden aangepast voor een fooi.” Daarnaast zijn er codes voor eenmalig of herhaald gebruik.
“De markt is geïnteresseerd in de iDEAL QR-code”, vult Hoitink enthousiast aan. “Ondernemers komen met nieuwe toepassingen. Bijvoorbeeld een ondernemer die via bestelzuilen in winkels producten aanbiedt. Is een product niet op voorraad, dan kun je het daarop alsnog bestellen. Klanten moeten nu met de printbon naar de kassa. Zit de iDEAL QR-code in de bestelzuil, dan wordt deze ook een betaalterminal. Dan verloopt de hele bestelling, inclusief betaling, op hetzelfde apparaat. En de klant kan betalen zonder portemonnee op zak. We zijn benieuwd welke mogelijkheden de markt nog bedenkt.”
Voor uitleg voor het betalen met een QR-code bekijk deze link
QR-code is ideaal om een betaling te starten
Betaalwereld is erg in beweging
- Emerce 100 - 2018
- Marja Theunissen
- Fjodor Buis
- Download artikel