115 jaar vertrouwd vakmanschap

115 jaar vertrouwd vakmanschap

Marktleider Maison van den Boer maakte als gevolg van de coronacrisis noodgedwongen een reorganisatie door. De daaruit ontstane onderneming is leaner en meaner, wendbaarder en opereert met nieuw elan vanuit de kerncompetenties gastronomie, vakmanschap en beleving.

Dit jaar viert Maison van den Boer zijn 115-jarig bestaan. “In 2020 was ons voortbestaan onzeker”, aldus CFO Jacques Laumans. “In het slechtste kwartaal kampten we met 91% omzetdaling. Los van de beschikbare overheidsmaatregelen moesten we daarom stevig aan de bak om een nieuwe onderneming neer te zetten.”
“We zien dat Maison van den Boer ook als boutique-cateraar een uitstekende positie heeft in de party- en eventcateringmarkt”, vertelt managing director Jeroen Enzerink. “Met ons sterke brand, dat staat voor gastronomie en topservice, zetten we voor onze opdrachtgevers mooie evenementen neer. Het aantal aanvragen stijgt weer.”

Vertrouwde gezichten

“Onze relaties vinden het fijn dat Maison van den Boer bouwt aan een mooie toekomst”, vervolgt Enzerink. “Onze stakeholders zijn verheugd dat er een stevig kernteam staat met veel vertrouwde gezichten.” Echt vanzelfsprekend is dat niet. “Veel medewerkers hebben vorig jaar gebruikgemaakt van de vrijwillige vertrekregeling, al bleef het bij velen kriebelen”, vertelt Laumans. “We hebben transparant en frequent gecommuniceerd, laten weten waar we stonden.”
Deze zomer kwam het herstel snel op gang, met het EK hockey, het EK voetbal, het CHIO en het Olympic Festival. “We hadden gelukkig met veel ex-collega’s nog goed contact”, aldus Enzerink, “en we zijn dan ook blij dat we enkelen van hen na een jaartje weer mogen verwelkomen. De negentig overgebleven collega’s hebben vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Dat is ook de reden waarom ze bij ons zijn gebleven of weer op het oude nest terugkeren. We scouten ook nieuw talent, dat we aan ons binden en helpen om zich door te ontwikkelen. Hun kennis, drive, veerkracht en familiegevoel zijn kenmerkend voor onze huidige cultuur.”

‘Onze goede positie in de cateringmarkt is te danken aan ons sterke merk en onze mensen’

Volle portefeuille

Die harde kern wordt waar nodig aangevuld met flexibele arbeidskrachten, maar de krappe arbeidsmarkt heeft het bedrijf genoopt tot soms onorthodoxe vragen aan collega’s. Laumans: “Zo hebben we wel ’s avonds op een partij kantoorpersoneel ingezet. Het was mooi om hun gevoel van saamhorigheid te zien.”
Onlangs heeft Maison van den Boer in Studio Aalsmeer een nieuwe venue geopend, waar het de hospitality verzorgt bij ONE de Musical, vertelt Enzerink. “Daar zijn we erg blij mee. Verder zien we een goed gevulde portefeuille voor 2022, van een tennistoernooi in Ahoy, de Vuelta, de Dutch Masters, de Invictus Games tot het CHIO en het WK hockey voor vrouwen. Dat die evenementen als definitief in de boeken staan, geeft een mooie basis voor de toekomst.”