Neem met aandacht voor pensioen twijfels weg

Voor goed werkgeverschap is het cruciaal dat werkgever, pensioenadviseur en pensioenuitvoerder de koppen bij elkaar steken. Deze driehoek is onder andere noodzakelijk bij communicatie met medewerkers over hun pensioenkeuzes.

Robots die in fabrieken woningonderdelen in elkaar zetten? Enkele jaren geleden had ik het misschien niet geloofd. Maar sinds ik samenwerk met bouwbedrijf Van Wijnen weet ik dat het misschien wel noodzaak is. Nederland staat te springen om nieuwe woningen. Maar robots kunnen dat niet alleen. Medewerkers van bouwbedrijven blijven onmisbaar.

Mens achter personeelslid

Zijn medewerkers blij met de arbeidsvoorwaarden van hun werkgever, dan zie je dat terug in hun werk. Daarom besteedt Van Wijnen aandacht, onder de noemer ‘vitamine A’, aan de mens achter het personeelslid. Het doel is om medewerkers mentaal, fysiek en financieel fit te houden.
Een goed pensioen hoort daarbij. Medewerkers van Van Wijnen hebben daarvoor een regeling bij Nationale-Nederlanden. Samen met Meijers Assurantiën hebben we een plan gemaakt om daarover te communiceren. Zodat de medewerkers bewuste keuzes over hun pensioen kunnen nemen.

Drie soorten kennis samenbrengen

Omdat we in het begin samen een strategie hebben gemaakt, zijn onze rollen en verantwoordelijkheden helder. We brengen bovendien allemaal onze eigen kennis in. De werkgever ziet scherp wat er leeft onder het personeel. Meijers Assurantiën kan samen met medewerkers inloggen in de persoonlijke omgeving van Nationale-Nederlanden. Zo krijgen ze persoonlijk uitleg en vertrouwen. Daardoor maken mensen die vaak twijfelen ineens wel keuzes over hun pensioen.

Als pensioenuitvoerder kunnen wij systemen aanbieden waarmee werkgevers en werknemers de gevolgen van keuzes goed overzien.

Voor de werkgever is de Human Capital Planner van Nationale-Nederlanden is daarvan een voorbeeld. Hierin staat anonieme, collectieve informatie die onder andere toont welke keuzes werknemers wel of niet  maken. Die data zijn ingedeeld naar leeftijd. Dat is fijn, want lukraak communiceren over pensioenen werkt niet. We kijken daarom per generatie welke levensgebeurtenissen eraan komen. Die kunnen namelijk vragen om een beslissing over het pensioen. Ik houd Van Wijnen en de adviseur daarvan op de hoogte. Dan kunnen we kiezen voor een bericht naar medewerkers in bepaalde leeftijdsgroepen.

Medewerker centraal

Zo stellen we als driehoek van werkgever, adviseur en pensioenuitvoerder de medewerker centraal in de communicatie. Hoewel we gebruikmaken van digitale mogelijkheden, blijft zorgen voor een goed pensioen mensenwerk. De computergestuurde robots hebben het immers al druk genoeg in de fabriek!

www.nn.nl

Over de auteur

Nanne Riensema is accountmanager Pensioen bij Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 11 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).