• Hen Snackers
  • 18 februari 2014

Het doorslaande succes van de digitale maatschappij

Het ‘emotieloze’ gedrag van mensen is iets dat ik het afgelopen jaar met veel verbazing en frustratie heb mogen ervaren. Met emotieloos bedoel ik overigens niet dat wij mensen emotieloze wezens zijn (geworden), maar de manier waarop we communiceren, samenwerken en vriendschappen aangaan, zijn bijna niet meer menselijk te noemen. Steeds meer zakelijke en privé contacten vinden plaats via het digitale kanaal.

Wakker worden voor de wekker

Communiceren via het digitale kanaal kost vaak minder energie, maar de verantwoordelijkheid wordt bijvoorbeeld via een mailtje makkelijk bij een ander neergelegd met het argument: Ik heb je toch een mailtje gestuurd?” Grappig, want we zien onszelf juist als heel sociaal. We Facebooken, Twitteren, mailen en Skypen wat af op een werkdag. We staan 24/7 in contact met onze vrienden en ons zakelijk netwerk. Zelfs voor een seminar of event hoeven we de deur niet meer uit: we loggen simpelweg in via Google Hangouts of een ander online webinar tool. We vergaderen via Skype of videoconferencing met collega’s, klanten of vestigingen in het buitenland. We staan in contact met ons netwerk via LinkedIn, we delen interessante statusupdates van relaties en geven zo nu en dan een endorsement of recommendation. Heel sociaal en heel betrokken. Maar als je het vergelijkt met een privésituatie dan zul je moeten concluderen dat alleen digitaal contact (mail, social media en zelfs alleen telefoon) geen basis kan zijn voor een langetermijnrelatie.

Biertje op Facebook

Zie je het al voor je, met al je vrienden enkel en alleen nog contact via de digitale snelweg? Met je vrienden biertjes drinken op Facebook? Alleen maar contact via statusupdates en tweets? Je kunt niet ontkennen dat je veel mee krijgt. Leuke filmpjes, die jaloersmakende vakanties en heel veel gezelligheid. Dit haalt het echter niet bij persoonlijk contact. Er is ook zoiets als persoonlijke expressie, dat komt alleen in persoonlijk contact tot zijn recht. En ook al heb je een groot ‘analoog’ netwerk aan vrienden, het is oppassen geblazen dat sociaal gedrag op Facebook en Twitter niet de overhand krijgt. Steeds meer mensen, waar ik mijzelf ook onder mag scharen, vinden het respectloos en asociaal als er tijdens een gesprek of etentje continu wordt gecommuniceerd via sociale netwerken op de smartphone. Er worden al etentjes georganiseerd waarbij iedereen zijn telefoon moet inleveren. Dus hier geldt, geniet, maar gebruik met mate en zie het als een aanvulling en niet als opvulling.

Dit is ook door te voeren op de werkomgeving. Een mailtje sturen naar een collega terwijl je er tegenover zit, ik vind het een schande. Waar is de tijd gebleven dat er bij de koffieautomaat geweldige creatieve ideeën werden gesmeed die tot grote business successen hebben geleid?

Ik kan me dan ook zeker vinden in de beslissing van Marissa Mayer, CEO van Yahoo. Zij heeft haar medewerkers de keuze gegeven om op kantoor te werken óf te vertrekken. Ze stelt dat de beste beslissingen en inzichten uit de wandelgangen en discussies in de kantine komen, door mensen te ontmoeten, en door met je team te vergaderen. Thuiswerken is dus geen optie meer, stelt Mayer. Nu is ontslag misschien wel heel rigoureus, maar ik snap haar wens naar meer persoonlijke, menselijke interactie.

Beleving boven technologie

Begrijp me niet verkeerd, als algemeen directeur van een ICT consultancy partij kan ik zeker stellen dat technologie en digitalisering veel goeds hebben gebracht. Bedrijven kunnen aan de hand van software bijvoorbeeld analyses uitvoeren waarop beslissingen worden genomen, marketing concepten snel concreet lanceren, voorraden minimaliseren en klanten binden. Dit helpt bedrijven bij het behalen van concurrentievoordeel. Vergeet echter niet dat emotie de grootste vorm is van intelligentie. Het gevoel kan niet worden genegeerd, dus ga daar wijs mee om. Het samenwerken met collega’s en het smeden van nieuwe ideeën, dát geeft energie. Ga niet enkel af op Excel-sheets of managementrapportages die direct uit een IT-systeem komen. Menselijke interactie is nodig. Een klant zei ooit tegen mij: “Ik kan nog meer efficiencyslagen maken in mijn budgetteringsproces, maar dat zou betekenen dat ik niemand meer zou kunnen spreken. Geen commentaar, visie of gevoel van een budgethouder of controller, alleen maar cijfers. Feitelijk zou het kunnen, maar dat is funest voor de business.” En dat raakt precies wat ik hier wil zeggen. Maak technologie SMART. De persoonlijke passie moet in je dienstverlening altijd boven technologie staan.

SMARTphone

Deze passie en beleving zie je nu steeds meer gebeuren in de reiswereld. Het online inchecken voor een vlucht is heel handig. Je hoeft minder lang in de rij te staan en je kan zelf de stoel uitkiezen. Dit verhoogt het vakantieplezier. Maar het gaat steeds verder. Je kan via de mobiele website of een app vaak ook informatie ontvangen over het weer op de plaats van bestemming en opties te zien krijgen van leuke uitstapjes of restaurantjes. Dit hangt heel nauw samen met de emotie van de reiziger. Big data en technologie worden concreet ingezet om de beleving, het plezier en de emotie te vergroten. In dit geval wordt technologie heel slim toegepast.

Kortom, omarm technologie en de digitalisering, maar vergeet niet de basis: je eigen gevoel. In contacten met werknemers en (persoonlijke) relaties, maar ook zeker in het nemen van beslissingen. IT blijft mensenwerk!

Over de auteur

Hen Snackers is medeoprichter en algemeen directeur van QNH Consulting BV. Deze IT-consultancy en kennispartner helpt organisaties, via partnership in IT, met het bijsturen en verbeteren van hun bedrijfsvoering door de inzet van slimme IT oplossingen. “We werken niet vóór organisaties, maar mét organisaties, daar ligt onze kracht en groeipotentie”. Hen bekleedde diverse directiefuncties bij Ordina TTI en ELC Technologies voordat hij met QNH van start ging.

Recente expert-content