• Hen Snackers
  • 20 december 2017

De CIO uitdagingen-agenda van 2018

2017 was een jaar vol ontwikkelingen en uitdagingen. Natuurlijk met stip op één het steeds groter wordende personeelstekort binnen de IT mede door de beperkte aanvoer van nieuw talent. Zo bleek dat er hoge uitvalcijfers in het eerste jaar van ICT-studies. In 2018 zal deze uitdaging natuurlijk nog steeds aanwezig zijn. Maar er staat meer op de agenda van de CIO. Denk bijvoorbeeld aan het adoptievermogen wat door de snelheid van ontwikkelingen een vereiste is geworden of de eeuwenoude strijd tussen CAPEX (projectmatige investeringen) en OPEX (structurele kosten). Hen Snackers van QNH Consulting deelt zijn inzichten.

Hen Snackers

Vinden en behouden van juiste mensen

De grootste uitdaging zal net zoals in 2017 ook in 2018 het kunnen vinden en behouden van de mensen met de juiste kennis zijn. Er is al een tekort aan deskundige IT’ers en dat zal alleen maar groter worden, aldus het NRC. Met name doordat er steeds meer mensen nodig zijn en er steeds minder afstuderen. Een van de oplossingen hiervoor is het toevoegen van programmeren aan de lesstof op basisscholen zoals opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Maar organisaties kunnen ook zelf aan de slag met het omscholen van bijvoorbeeld afgestudeerden die geen baan kunnen vinden tot programmeurs. Bij QNH zullen de eerste omgeschoolden starten per 1 januari 2018. Uiteraard kan niet iedereen deelnemen, men moet wel nieuwsgierig zijn naar en affiniteit hebben met het IT-vak en er worden eerst een aantal kwalificerende ‘tests’ gedaan.

Snelheid en adoptievermogen

Adoptievermogen en kennis, twee belangrijke onderdelen voor de mate waarin bedrijven succesvol zijn. Bijvoorbeeld uit onderzoek van Ictivity blijkt dat zorgmedewerkers veel tijd kwijt zijn omdat ze niet goed weten hoe IT werkt. Zonde. Een van de uitdagingen voor 2018 is dan ook om in gehele organisaties een basiskennisniveau op het gebied van IT te realiseren. Maar basiskennis is niet genoeg, de ontwikkelingen gaan zo snel dat adoptievermogen ook een belangrijke factor is geworden voor succesvolle bedrijven. Bedrijven moeten zichzelf continu opnieuw afvragen: bied ik nog voldoende relevantie en hoe kan ik mijn klanten nog beter helpen?

OPEX kosten gaan toenemen

Tot slot blijven voor organisaties de CAPEX en OPEX uitgaven een uitdaging. OPEX zijn de structurele kosten die een organisatie heeft voor bijvoorbeeld toners, waarbij het bij CAPEX gaat over eenmalige investeringen bijvoorbeeld een printer. CIO’s zijn veelal verantwoordelijk in organisaties voor het verlagen van OPEX kosten, waar CDO’s verantwoordelijk zijn voor CAPEX. Veel bedrijven streven ernaar de OPEX kosten zo laag mogelijk te houden. Wat veel organisaties zich niet realiseren is dat investeringen in IT-projecten en nieuwe technologieën vaak weer OPEX kosten opleveren. Het is aan CIO’s dit helder te krijgen in hun organisaties.

Over de auteur

Hen Snackers is medeoprichter en algemeen directeur van QNH Consulting BV. Deze IT-consultancy en kennispartner helpt organisaties, via partnership in IT, met het bijsturen en verbeteren van hun bedrijfsvoering door de inzet van slimme IT oplossingen. “We werken niet vóór organisaties, maar mét organisaties, daar ligt onze kracht en groeipotentie”. Hen bekleedde diverse directiefuncties bij Ordina TTI en ELC Technologies voordat hij met QNH van start ging.

Recente expert-content