Met ruim honderd professionals werkt Conclusion Digital voor bedrijven die hun marktpositie in het digitale tijdperk willen behouden of versterken. Onder meer door businessmodellen te verzinnen die klanten helpen om zélf weer innovators te worden.
“Samen met een van de vijf grootste leasemaatschappijen ter wereld hebben we een businessmodel ontwikkeld dat leaserijders veel meer flexibiliteit geeft. Hier staat niet de auto centraal, maar mobiliteit”, vertelt Jeroen Borst, digital director bij Conclusion Digital. “Je bepaalt als leaserijder in een online portal zelf je mobiliteit. Je kunt kiezen uit een nieuwe of gebruikte auto en die bijvoorbeeld combineren met een elektrische fiets of een ov-kaart”, vervolgt creative director Sander Appel. Voordeel voor werkgevers is onder meer dat de kostprijs per kilometer lager ligt en ze minder tijd kwijt zijn aan hun wagenparkbeheer. Na een succesvolle pilot in Nederland staat de leasemaatschappij op het punt om het concept wereldwijd uit te rollen.
‘Met onze brede expertise kunnen we businessmodellen innovatief ombouwen’
Cocreatie
Volgens Borst is dit voorbeeld typerend voor de werkwijze van Conclusion Digital. “We bieden, ook als onderdeel van het Conclusion-ecosysteem, toegevoegde waarde in de digitale transformatie van onze klanten. We zijn goed in het kantelen van bestaande businessmodellen om die vervolgens te digitaliseren en in korte tijd te implementeren. Uitgangspunt is altijd de eindgebruiker, in dit geval leaserijders. Met een goede gebruikerservaring wordt een product of dienst sneller geadopteerd.” Deze aanpak illustreert bovendien de vaak nauwe samenwerking met de klant om de bedrijfsvoering te verbeteren, zegt hij. “Dit is absoluut een voorbeeld van cocreatie.”
Een ander treffend voorbeeld is een cliëntvolgsysteem dat in eigen huis is ontwikkeld, aldus managing director Martijn Spek. Onder meer de gemeenten Utrecht en Arnhem gebruiken dit, net als het grootste deel van de ruim twintig Veilig Thuis-organisaties. “Dit is een van de succesvolle applicaties die we in heel Nederland hebben uitgerold en waarin we blijven investeren om ze geschikt te maken voor meerdere klanten.”
Het cliëntvolgsysteem laat ook zien dat Conclusion Digital investeert in nieuwe domeinen en proposities, stelt hij. Dat gebeurt op eigen initiatief, zoals bij het cliëntvolgsysteem, maar ook in samenwerking met klanten en andere partijen. “Als organisaties heel goede ideeën hebben, kunnen we samen optrekken om die waar te maken. We kunnen bijvoorbeeld een financieel belang nemen, het projectmanagement verzorgen of een team ter beschikking stellen. Als het een succes wordt, delen we samen in de opbrengsten.”
Agile
Kenmerkend is verder dat Conclusion Digital projecten van a tot z kan uitvoeren, van strategisch niveau, het uitdenken van businessmodellen, tot de praktische invulling van een digitale strategie. “We zijn geen gewone digitale productieclub”, verduidelijkt Appel. “We volgen innovaties op de voet, hebben banden met TU Delft en doen zelf onderzoek. En er werken hier zowel briljante developers als creatieve geesten. Zo kunnen we problemen niet alleen van alle kanten belichten, maar er ook echt met een innovatiebril naar kijken. Dit levert de beste oplossingen.”
“We bouwen ook IT-platforms en portals en hebben een servicedesk voor applicatiebeheer”, vervolgt Spek. Bij de meeste projecten werkt zijn organisatie nauw samen met de klant, benadrukt hij. “Onze werkwijze is agile, waarbij we heel dicht tegen de klant aan staan en echt vervlochten raken met een project. Zo kunnen we kort cyclisch werken en samen met de klant tot hoogwaardigere oplossingen komen.”
Disruptie
Doorgaans schakelen bedrijven Conclusion Digital in als ze beseffen dat ze een digitale stap moeten maken omdat nieuwe toetreders hun markt verstoren en de winstgevendheid onder druk zetten. Meestal zijn dat bedrijven met een traditioneel bedrijfsmodel, vertelt Appel. “Wij helpen met de digitale versnelling. We kijken op een frisse manier naar een organisatie. Als je iets al jaren op een bepaalde manier doet, is het heel erg moeilijk om dat los te laten.”
“We houden klanten een spiegel voor”, stelt Spek. “Hoe kijken hun klanten naar hun producten en diensten, waar komen de bedreigingen vandaan? Maar we laten ook zien hoe het anders kan.”
Dat geldt ook voor bedrijven die groot zijn gegroeid als disruptor, weet Borst. Hij geeft een voorbeeld uit de eigen klantenkring: een reisorganisatie uit de top vijf van Nederland. “Vijftien jaar terug zette deze reisorganisatie de reismarkt op zijn kop door volledig digitaal te gaan en nu hebben ze zelf te maken met disruptie. Ze weten heel goed hoe ze websites dienen te bouwen en hoe ze een e-commerceomgeving moeten neerzetten. Ook lukt het al vijftien jaar om met succes de concurrentie voor te blijven. Wij kunnen nét dat tandje versnelling bieden dat deze organisatie nodig had.”