Strategisch IT ziet kansen

FrieslandCampina wil meer halen uit IT: van een commodity player uitgroeien tot een strategische partner die meerwaarde levert aan de business. De IT-functie van de zuivelonderneming trekt hiervoor onderscheidende competenties aan én heeft daarbij een nieuw organisatiemodel ontwikkeld. Een strategische transformatie, verfrissend en belangrijk voor de industrie.

Erwin Logt, Chief Information Officer (CIO) FrieslandCampina, is sinds een jaar werkzaam bij FrieslandCampina, het internationale bedrijf met een sterk lokaal karakter. Logt is afkomstig van Procter & Gamble en was de laatste jaren in Amerika gestationeerd. Hij is verheugd om met zijn IT-afdeling die onderscheidende capaciteiten aan te bieden en meerwaarde voor de onderneming te realiseren. ‘From serve, to enable, to drive transformation’, luidt zijn Engelstalige motto, dat hij in de volgende alinea nader zal toelichten. Eerst de facts and figures. Koninklijke FrieslandCampina N.V. voorziet ongeveer een miljard consumenten in meer dan 100 landen van zuivelproducten met waardevolle voedingsstoffen. Met een jaaromzet van meer dan 11 miljard euro en vestigingen in 28 landen behoort FrieslandCampina tot de vijf grootste zuivelondernemingen van de wereld. De vennootschap is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., met ruim 19.000 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België de op een na grootste zuivelcoöperatie in de wereld.

‘Alles begint bij de business, ook IT’

Co-ownership
Zoals beloofd, terug naar het motto. Logt glimlacht: “Tijdens de fusie van Friesland Foods en Campina in 2009 is FrieslandCampina’s strategie ‘route2020’ ontstaan, die is gericht op groei en waardecreatie. Daarbinnen is ook het fundament gelegd voor ICT, met een initiële focus op integratie en consolidatie. Vervolgens is corporate IT als functie neergezet en is een fase gestart rond het simplificeren, standaardiseren en automatiseren van de dagelijkse operationele processen. Daar zitten we nu nog in en inmiddels zijn we ook begonnen aan een organisatorische transformatie naar een nieuwe ICT-organisatie, die meer business value centric is. Zonder natuurlijk de focus te verliezen op operational excellence, want dat blijft de basis van je bestaansrecht; een organisatie die óók assertiever, leergieriger en vooruitdenkend is. We stellen onszelf daarbij de vraag: hoe kunnen we als ICT-afdeling meerwaarde genereren voor het bedrijf? Om die waarde te kunnen bieden, om onderscheidende oplossingen te kunnen bieden én mee te denken met de business, transformaties te leiden en meer strategisch te worden, is het noodzakelijk voor ICT om zeer business focused te zijn. Alles begint bij het enorm goed begrijpen van de business: de problemen, de mogelijkheden, de processen. Waar staan wij? Waar staan andere bedrijven? Wat is best in class? Die businesskennis, gecombineerd met de laatste kennis van technologie en een onuitputtelijke drang om waarde voor het bedrijf te willen genereren en je als ICT’er echt verantwoordelijk te voelen voor het bedrijf met al zijn problemen en mogelijkheden, is de sleutel tot succes. Je ziet zo ook de dynamiek veranderen van een omgeving waarin de business altijd de vragende partij is en ICT dan de oplossing aandraagt (‘ICT serves’), naar een omgeving waar het initiatief voor een project of transformatie zowel van de business als van ICT kan komen (‘ICT enables or even drives transformation’). ICT neemt als het ware co-ownership van bedrijfsproblemen en gaat dus net zo hard als de business zoeken naar mogelijkheden.”

Commerciële concepten in ICT
“Je ziet hierbij dat ICT heel veel kan leren van afdelingen zoals sales en ook marketing, en zo ook commerciële concepten kan gebruiken in haar eigen processen en organisatiemodel. Je moet die drive hebben om een klein idee groot te maken. Waarom genoegen nemen met een leuke oplossing in China, als je weet dat die relevant en van waarde is voor alle markten? Je moet het kunnen verkopen aan je businesspartners. Daarnaast hebben wij een nieuwe rol binnen ICT gecreëerd: de global business service managers. Conceptueel niets anders dan een commerciële brand manager binnen marketing. Vaak een global role, meer gefocust op een afdeling van FrieslandCampina (Sales, HR of Supply Chain), verantwoordelijk voor een bepaald domein binnen een dergelijke afdeling en binnen datzelfde domein verantwoordelijk voor het creëren van zo veel mogelijk adoptie van zijn of haar ICT-oplossingen (oftewel: marktaandeel vergroten), meer waarde te realiseren (oftewel: meer omzet of winst), met een sterke collectie ICT-oplossingen of -systemen (oftewel: SKU’s) en een sterke commercialisatie.”
Logt vervolgt: “Deze verandering van ICT betekent dat we voor die businesspartnerrollen op zoek zijn naar mensen met een bedrijfskundige achtergrond. Zij vinden het leuk om met IT-oplossingen waarde voor het bedrijf te genereren en willen bedrijfsprocessen transformeren. Daarbij zit je vaak zo diep in en op de business, dat het niet meer duidelijk is wie de ICT’er is en wie de businesspersoon. Laatst tijdens een presentatie op Nyenrode Business Universiteit begon ik met deze slide: ‘Do you like sales, join ICT.’”

 

Eerste stappen
Logt vervolgt: “We denken nu vooral na in businesstermen en kijken meer om ons heen. Het nieuwe geïmplementeerde organisatiemodel dat hierbij past is er klaar voor. En ook FrieslandCampina is er klaar voor. Hoewel deze verandering van ICT tijd gaat kosten, zien we de eerste resultaten. We zijn met een aantal leuke projecten bezig waarbij IT zich veel meer heeft opgesteld als initiator én partner en waar de business heel positief op reageert. Zo is er een gelijkwaardig partnership ontstaan, dat zijn basis vindt in de business. Strategisch IT ziet kansen!”

Strategisch IT ziet kansen

Recente stories