De Europese retailmarkt is enorm in beweging. Winkelconcepten moeten worden aangepast aan de veranderde marktomstandigheden en het toegenomen belang van online sales. Werk aan de winkel voor de belastingspecialisten van KPMG Meijburg & Co.
Pan-Europees opererende ketens gaan van een multichannel naar een cross-channel approach. Dit heeft een aanzienlijke impact op de gehele bedrijfsvoering en meer specifiek op de inrichting van de supply chain. De noodzaak tot kostenbesparing leidt er tevens toe dat ketens in toenemende mate kiezen voor centralisatie en een pan-Europese approach. “Bedrijven hebben hierdoor behoefte aan hoogwaardig fiscaal advies door experts die alle ins en outs van een branche kennen”, aldus André Jacobs, partner bij KPMG Meijburg & Co en hoofd van de Retail Marktgroep. “Doordat onze experts ervaring hebben met de problematiek en dynamiek in de Europese retailbranche kunnen ze fiscaal advies geven met een hoge toegevoegde waarde voor onze cliënten”, constateert Jacobs.
Online sales en cross-channel approach
Sinds enkele jaren vaart KPMG Meijburg & Co een nieuwe koers. Behalve de beste specialisten per belastingsoort faciliteren ze nu ook medewerkers met specifieke kennis van de retailbranche. Wat bewijst de praktijk? “We betekenen aanzienlijk meer voor onze relaties. We weten exact wat er bij een bepaalde cliënt speelt en onze kwaliteit van advisering krijgt een extra dimensie. Zo realiseert de klant een meer optimale fiscale positie en worden pan-Europese fiscale risico’s gereduceerd”, motiveert Jacobs.
Tegen welke problemen lopen deze bedrijven zoal aan? André Jacobs: “Neem nu bijvoorbeeld de tendens naar een cross-channel approach. De consument koopt online, maar retourneert in de winkel. Aangezien dit vaak verschillende juridische entiteiten zijn, is de vraag waaraan de winst met betrekking tot de transactie voor fiscale doeleinden gealloceerd moet worden. Ook de verwerking van de btw is dan ingewikkeld. Zeker als dit in een internationale context plaatsvindt. Voor onze cliënten hebben wij verschillende oplossingen geïmplementeerd die de fiscale risico’s beperken. Daarnaast hebben we een aantal geautomatiseerde oplossingen ontwikkeld. Met onze tools hebben organisaties met één druk op de knop de pan-Europese btw-positie in beeld. Risico’s worden beperkt en, belangrijker nog, kansen worden geïdentificeerd. Zo bleek in een voorkomend geval voor miljoenen teveel btw te zijn afgedragen.”
‘Beter fiscaal advies als je alle branchekennis van de internationale retailer hebt’
Cashflow creëren
Het belang van marketing en branding is enorm en hiermee zijn grote uitgaven gemoeid. Een restyling betekent voor de retailer vaak een kostenpost die in de miljoenen loopt. De retailer profiteert dan pas jaren later van het fiscale voordeel. “In een dergelijke situatie kunnen wij adviseren over een aantrekkelijke fiscale aanpak, waarmee eerder cashflow voor de retailer wordt gegenereerd. Dit leidt tot een belangrijk voordeel. De financiering van een dergelijke restylingoperatie wordt namelijk aanzienlijk eenvoudiger”, legt André Jacobs uit. “Als de cliënt ons in een vroeg stadium bij zijn plannen betrekt, zorgen wij voor een gunstig stukje maatwerk dat volledig toegesneden is op de situatie van de cliënt. Specifieke branchekennis is daarbij essentieel.”
Daarnaast speelt in de retailbranche ook kostenbesparing een belangrijke rol. Het gevolg is dat bedrijven voor de Europese markt steeds meer activiteiten gaan centraliseren. Daarbij gaat het niet alleen om marketing, maar bijvoorbeeld ook om de inkoop en ondersteunende functies. Indien adequate begeleiding door specialisten achterwege blijft, kan dit tot stevige discussies leiden met lokale belastingautoriteiten, volgens de ervaring van Jacobs. “Bedrijven doen er verstandig aan om tijdig gespecialiseerd advies te vragen. In de praktijk blijkt dat in de gevallen waar onze experts te laat bij betrokken zijn, retailers kansen missen voor fiscale optimalisering”, concludeert Jacobs.
Fiscaal toptalent
KPMG Meijburg & Co werkt uitsluitend met fiscaal toptalent: op de universiteit geworven en geselecteerde medewerkers die vanaf jonge leeftijd goede interne opleidingen genieten. Daarbij is het clients-firstprincipe heilig, naast continue bijscholing op het gebied van ondernemerschap, vaktechnische kennis en personal development. “Dankzij hoogwaardig fiscaal advies in combinatie met perfecte branchekennis maken wij steeds vaker het verschil. Daarom besteden onze medewerkers zo’n twintig procent van hun tijd aan opleidingen”, aldus André Jacobs. De aanpak heeft zich in de praktijk bewezen. “Ons landelijke marktaandeel is vorig jaar wederom gegroeid.”