Uit drang naar vernieuwing werd Exact in 1984 opgezet door Nederlandse studenten in een garagebox. Die drang is nog steeds aanwezig in het bedrijf. Terwijl de veranderingen steeds sneller gaan, zijn de inspanningen van Exact erop gericht om de klantbehoefte aan flexibiliteit en controle te faciliteren.
De missie van Exact is al dertig jaar om bedrijven via software te laten profiteren van nieuwe technologie, vertelt CEO Erik van der Meijden. “Door de jaren heen hebben we altijd de juiste stappen weten te zetten ten aanzien van nieuwe technologie en de inzet van technologische mogelijkheden. We hebben ons steeds opnieuw aangepast aan de tijdgeest. Daardoor zit Exact altijd op de weg die klanten perspectief biedt op de toekomst, op een nieuwe wereld. Dat is essentieel, want bedrijven staan of vallen met de toekomstvastheid van de software die ze gebruiken. Naast de sterke opkomst van cloud en de invloed van social media en samenwerking, zijn de belangrijkste ICT-trends momenteel mobile en analytics. Het wordt voor klanten steeds belangrijker om altijd en overal toegang te hebben tot realtime bedrijfsgegevens. Maar alleen zo veel mogelijk gegevens vangen en toegankelijk maken is niet voldoende. Het moet ook eenvoudig zijn om op basis van die gegevens snel de juiste conclusies te kunnen trekken.”
What’s next?
“Exact is in dertig jaar uitgegroeid tot een wereldwijde speler met klanten in ruim honderd landen. Onze software ondersteunt meer dan veertig verschillende talen en wet- en regelgevingen. Als organisatie zijn we dan ook goed in staat om ondernemers met internationale ambities verder te helpen. We zijn met onze innovatieve oplossingen marktleider voor ERP-systemen in middelgrote ondernemingen in Nederland. En we zien dat ook steeds meer grotere bedrijven hun processen automatiseren met Exact Globe, Exact Synergy en Exact Financials. Ook voor hen zijn flexibiliteit en controle op de bedrijfsvoering van levensbelang. Hetzelfde geldt voor de kleinere bedrijven die we bedienen met Exact Online.”
Van der Meijden vervolgt: “Exact is een voorloper in de softwarewereld. Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om businessinformatie te gebruiken als zakelijk navigatiesysteem, waarbij de gebruiker centraal staat. We hebben oog voor de uitdagingen waarvoor onze klanten zich gesteld zien en werken eraan om hen te faciliteren. Exact heeft veel geïnvesteerd in het ontzorgen van klanten.” Van der Meijden geeft aan dat alle productlijnen bijvoorbeeld in abonnementsvorm zijn af te nemen. “Dit geeft de klant meer flexibiliteit en keuzevrijheid en tegelijkertijd de zekerheid van controle over de bedrijfsvoering. Maar dat is slechts een klein aspect; de echte innovatie zit ’m in de manier waarop en waarvoor de software wordt gebruikt. Eenvoud terugbrengen in het gebruik van zakelijke software én altijd en overal kunnen werken, onder andere op tablets en smartphones, zijn van groot belang. De kern van wat wij aanbieden, is overzicht en zekerheid door via software bedrijfsprocessen aan elkaar te koppelen met analysemogelijkheden op de vastgelegde gegevens. Zo komen verschillende disciplines samen en zijn snel conclusies te trekken. We zien daarbij ook de vraag naar integratie van interne en externe informatiebronnen toenemen. Onze nieuwe crm-app heeft daarom socialmedia-integratie en biedt die gemengde informatiestroom. Al onze innovaties zijn gericht op gebruiksgemak.”
‘Software van Exact biedt perspectief op de toekomst, op een wereld vol kansen’
Grote uitdagingen
Voor de klanten van Exact was het volgens Van der Meijden altijd al vanzelfsprekend dat hun omgeving voortdurend veranderde, maar als gevolg van de economische crisis gaat dat steeds sneller, vertelt hij. “Bedrijven moeten wendbaarder zijn. De levensduur van bedrijven is teruggelopen naar ongeveer tien jaar. In veel markten worden de ontwikkelingen aangedreven door nieuwe bedrijfsmodellen waarbij met relatief weinig kapitaal snel een onderneming opgebouwd kan worden. De vele start-ups in de markt vertonen exponentiële groei en werken ontwrichtend voor gevestigde modellen. Ondernemingen in de retail- en reisbranche bijvoorbeeld zijn in de problemen geraakt omdat ze niet wendbaar genoeg waren. Sommige bedrijven zijn overgestapt op nieuwe modellen, terwijl andere het overnamepad hebben gekozen.”
Sinds zijn aantreden in 2012 heeft Van der Meijden bij Exact gezorgd voor een nieuwe impuls. Dat is onder andere terug te zien in het cloudaanbod dat is uitgebreid met nieuwe oplossingen, die naast de boekhouding ook crm en processen voor logistiek, handel, productie en projectmanagement ondersteunen. Hiermee wordt nu ook het buitenland veroverd. Daarnaast is er meer focus gelegd op de ondersteuning van de grotere klanten: bedrijven die innovatieve software nodig hebben, volledig afgestemd op hun specifieke werkprocessen. Gezamenlijk met een groot aantal gespecialiseerde partners voegt Exact voor hen veel waarde toe. “Uit onze klantonderzoeken komen flexibiliteit en controle als belangrijkste aandachtsgebieden naar voren. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het heel moeilijk is om er controle op te houden. Via onze oplossingen bieden we klanten de controle en het overzicht over de ontwikkelingen binnen hun bedrijf, waardoor ze snel kunnen reageren als dat moet en rustig kunnen afwachten als dat beter is. Om onze positie als marktleider vast te houden, blijven we de belangrijkste ICT-trends op de voet volgen. De invloed van deze trends verwerken we in onze oplossingen. Uitgangspunt hierbij is het optimaliseren van processen en het leveren van accurate realtime informatie, op basis waarvan de juiste beslissingen genomen kunnen worden. Als we dat op een succesvolle manier doen, zorgt dat ook weer voor betere resultaten bij onze klanten.”