Zeg ‘glashelder’ en je zegt ‘Interpolis’. Openheid, duidelijkheid en vertrouwen zijn nog steeds belangrijk, maar Interpolis zet nieuwe stappen. Want het heeft een eigen kijk op verzekeren: “Je kunt anders omgaan met risico’s door aan preventie te doen of zelf geld opzij te leggen.”
Commercieel directeur van Interpolis Arné van den Boom startte zijn carrière als beleidsadviseur voor de GGD, werkte toen voor ouderenbonden en was daarna tien jaar directeur van Zilveren Kruis Achmea. Begin dit jaar stapte hij over naar een ander onderdeel van Achmea: Interpolis.
“Ik heb altijd gewerkt op het snijvlak van publiek en privaat. Misschien heeft dat te maken met mijn persoonlijke achtergrond: ik ben opgegroeid in Tholen, waar mensen zorg dragen voor elkaar en het gewoon vinden om een steentje bij te dragen aan de gemeenschap. Ik ben opgegroeid met de principes die de basis vormen van een coöperatieve organisatiestructuur. Dat is wat mij drijft. Bij Interpolis draait het om vertrouwen en daar handelen we ook naar. We weten dat klanten bar weinig vertrouwen hebben in verzekeraars. Bij een schade willen ze een bonnetje zien, anders krijg je niet betaald. Wij zeggen: ‘Laat de bonnetjes maar thuis’ en we zorgen voor een ‘mannetje’ dat het probleem oplost. Wij nemen wantrouwen weg door zelf vertrouwen te geven en de schade snel op te lossen. Al meer dan tien jaar geleden begonnen we met onze ‘Glashelder’-campagne. Dat was revolutionair in die tijd. Tot op de dag van vandaag bepaalt ‘Glashelder’ het beeld van Interpolis. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat Interpolis hoog scoort op vertrouwen.”
Internet
Noblesse oblige: als je vooroploopt, dan gaan anderen je kopiëren. “Dat dwingt ons om nieuwe stappen te zetten”, zegt Arné. “Daar komt bij dat de wereld om ons heen ook verandert. Zo regelen mensen hun zaken steeds meer via het internet. Het aantal schadeverzekeringen dat via internet wordt afgesloten, is al gestegen naar veertig procent. Daar moet je actief op inspelen. Wij zijn huisleverancier van de Rabobank. Door onze internetaanwezigheid te vergroten en de band met de Rabobank te versterken, spelen we in op de kansen die de veranderingen met zich meebrengen. We zijn heel actief online, maar dat is onvoldoende bekend. Klanten van de Rabobank kunnen heel veel verzekeringszaken via het internet regelen. We waren een van de eerste verzekeraars met een online tool om te checken of je nog goed verzekerd bent. Zo helpen we klanten om zelf verantwoordelijkheid te dragen in het up-to-date houden van hun verzekeringspakket. En zo kunnen ze bewust kiezen wat wel en wat niet te verzekeren.”
‘Waarom zou je betalen voor fysiotherapie, als je er helemaal geen gebruik van maakt?’
Preventie
“Wij vinden dat verzekeren niet de enige oplossing is om met risico’s om te gaan. Je kunt beter eerst bekijken wat je zelf kunt dragen en welke schades je met preventiemaatregelen kunt voorkomen. Het klinkt misschien ongeloofwaardig als een verzekeraar zegt: ‘alles verzekeren is geen oplossing’. Toch staan we hiervoor. Daarom hebben we een online preventiewinkel. In die winkel zijn allerlei praktische preventieoplossingen te koop voor het voorkomen of beperken van schade. Denk aan stekkerdozen die ervoor zorgen dat bij blikseminslag de televisie of computer heel blijft, rookmelders en dergelijke. Onze klanten krijgen korting op die aankopen.”
Interpolis is vooral bekend als schadeverzekeraar, maar biedt via de Rabobank ook zorgverzekeringen.
“Vanaf dit najaar worden we veel actiever als zorgverzekeraar. Ook op dit terrein willen we mensen bewust laten kiezen voor wat ze wel en wat ze niet verzekeren. We bieden een aanvullende verzekering waarin alleen dat zit waar je je echt voor wilt verzekeren. Want waarom zou je betalen voor een onbeperkt aantal behandelingen fysiotherapie als je er helemaal geen gebruik van maakt? De premie die je uitspaart, kun je beter als spaargeld wegzetten. Mocht fysiotherapie toch nodig zijn, dan haal je het van die rekening. Op die manier kan het een stuk goedkoper én krijgen onze klanten grip op hun verzekeringspakket. Misschien beperkt dat op de korte termijn onze omzet, maar we gaan voor een langdurige klantrelatie. Ook hier draait het dus om vertrouwen.”
Onschatbare waarde
“Waar het om gaat, is dat we anders kijken naar de risico’s waartegen we ons verzekeren”, aldus Arné van den Boom. “Je kunt wel zeggen: ‘Ik ben verzekerd, dus ik zit veilig’, maar na een inbraak mis je ook de spullen die onvervangbaar zijn. De verzekeraar keert geld uit, maar daarmee heeft de klant zijn bijzondere erfstuk met emotionele waarde niet terug. Zorg goed voor de dingen die voor jou van onschatbare waarde zijn. Wat onze klanten uitgeven aan verzekeringen, moet zin hebben. En als je zelf aan preventie doet, scheelt dat in verzekeringskosten. Dat is onze filosofie. Glashelder.”