Leasen moet transparant zijn

Het lijkt onlosmakelijk met autolease verbonden: kleine lettertjes en nacalculaties. Dat het ook anders kan, bewijst Alphabet met zijn transparante dienstverlening. De leasemaatschappij introduceert dit jaar weer een aantal innovatieve concepten, zoals het Raster en carsharing via AlphaCity.

Alphabet wil de markt graag verrassen. Maar dan wel met innovatieve producten en niet met ingewikkelde nacalculaties. “Ondernemers weten bij ons precies waar ze aan toe zijn”, vertelt Anne Brons, Director Marketing & Business Development. “Begin dit jaar hebben we onze algemene voorwaarden aangepast. De tekst werd korter en toegankelijker geformuleerd, maar ook de procedures zelf werden vereenvoudigd. Klanten lezen dan toch eerder de voorwaarden helemaal door, zodat ze achteraf niet voor verrassingen komen te staan.” Daarnaast voerde Alphabet het Raster in, een matrixcalculatie waarmee de klant op voorhand ziet wat het financiële effect is als er meer of minder kilometers worden gereden dan ingecalculeerd. “We gaan erg ver om inzicht in de mogelijke kosten te geven”, vertelt Brons. “Neem nu de aanpassing van de bijtellingsregels en de houderschapsbelasting per 1 juli aanstaande. We hebben de effecten hiervan begin dit jaar al doorgerekend in onze offertes. Afhankelijk van het type auto kan het de komende jaren om een prijswijziging tot pakweg honderd euro per maand gaan. We zijn daarmee de enige leasemaatschappij die toekomstige kosten op voorhand communiceert. Dat maakt Alphabet verrassend voorspelbaar.”

AlphaCity

Alphabet is een dochtermaatschappij van BMW AG. Het leasebedrijf zit dicht op ontwikkelingen binnen de auto-industrie, zodat het nieuwe technologie snel vertaalt naar innovatieve concepten. In het najaar introduceert Alphabet carsharing onder de naam AlphaCity. “We zien een toenemende behoefte bij werkgevers om flexibel auto’s in hun wagenpark op te nemen”, vertelt Brons. “Sommige bedrijven zetten zelf al deelauto’s in, maar merken dat het beheer relatief veel tijd vraagt. Ons concept maakt carsharing juist heel efficiënt: wij nemen alle handling voor onze rekening. Dankzij de slimme technologie achter AlphaCity kunnen wagenparkbeheerders de AlphaCity-auto’s gemakkelijk monitoren. Data worden automatisch op een server geregistreerd en zijn overzichtelijk online te raadplegen. Bovendien is de hele procedure geborgd. Berijders boeken via hun unieke code online een AlphaCity-auto die ze met een speciale chip openen, starten en afsluiten. Een sleutel komt er niet meer aan te pas.”

AlphaCity biedt ook berijders een goedkoper alternatief voor een vaste leaseauto. Zeker nu sommigen hun vervoer steeds vaker met een mobiliteitsbudget willen regelen. “Het lukt nog niet veel bedrijven om dit budget succesvol te implementeren”, zegt Brons. “Kostentechnisch is het voor een werknemer lastig om naast een vaste leaseauto nog andere vervoersmodaliteiten te kiezen. Bij carsharing betaalt een berijder echter alleen voor de dagen dat hij daadwerkelijk in een auto rijdt. AlphaCity creëert voor werknemers de financiële ruimte om ook eens het openbaar vervoer te nemen.”

Gedragsverandering

Fleet Agent is een onlineapplicatie die wagenparkbeheerders in staat stelt hun vloot efficiënt te beheren. Via het Fleet Agent Dashboard kunnen ze bijvoorbeeld de besparing uitrekenen als berijders niet meer langs de snelweg tanken: deze besparing bedraagt voor een grote onderneming al snel duizenden euro’s op jaarbasis. Theorie is één ding, gedragsverandering daadwerkelijk realiseren is echter een tweede. Daarom heeft Alphabet de Fleet Agent Ranking ontwikkeld, een loyaliteitsprogramma waarmee werkgevers hun berijders kunnen stimuleren om gunstiger te rijden. “Deze tool stelt een competitie van berijders samen door diverse exploitatiegegevens van hun leaseauto te combineren”, zegt Brons. “De ranglijst is eenvoudig op maat in te stellen. Een werkgever die bijvoorbeeld zuinig rijden belangrijk vindt, laat het verbruik als zwaarste factor in de score meewegen. Ook medewerkers kunnen inloggen, en hun ranking zien. Het is de bedoeling dat ze enthousiast raken en hun rijgedrag verbeteren om op de ranglijst te stijgen. Voorwaarde voor de gedragsverandering is dan wel dat werkgevers periodiek een beloning uitreiken aan degene die de competitie gewonnen heeft. Uiteraard bepaalt de werkgever zelf wat hij daarvoor ter beschikking stelt.”

E-mobility

Alphabet is een van de bedrijven die het Cleaner Car Contract heeft ondertekend, een initiatief van Stichting Natuur en Milieu. Het leasebedrijf sprak daarbij de ambitie uit om in 2012 een gemiddelde uitstoot van 120 gram CO2 bij nieuwe contracten te realiseren. “Het ziet ernaar uit dat we dit doel halen”, vertelt Brons. “Elektrisch rijden speelt hier straks een belangrijke rol bij. We hebben een productmanager e-mobility aangesteld. Als specialist faciliteert hij de elektrische mobiliteit voor onze klanten. Dit begint met het schetsen van een realistisch beeld van elektrisch rijden. Er zijn nu eenmaal verschillen tussen theorie en praktijk, bijvoorbeeld op het gebied van laadtijd en actieradius. Via onze nieuwe online EV-tool kunnen geïnteresseerden zien welke typen elektrische auto’s leverbaar zijn en wat hun specificaties en kosten bij gebruik zijn.”

Gevraagd naar praktische toepassingsmogelijkheden van elektrische auto’s, noemt Brons AlphaCity. “Sommige AlphaCity-auto’s maken relatief weinig kilometers, zeker als berijders er niet mee de stad uit hoeven. Dan kan een ondernemer een gefundeerde keuze maken om deze wagens te vervangen door elektrische auto’s. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de elektrische auto is fiscaal interessanter en levert een wezenlijke bijdrage aan het beperken van de CO2-uitstoot van het wagenpark.”

 

‘Alphabet is verrassend voorspelbaar’

Leasen moet transparant zijn
  • Marco Mulders
  • Fjodor Buis

Recente stories