Na een opmerkelijk snelle integratie met Alphabet, maakte ING Car Lease onder de naam Alphabet een herstart. “Helderheid is de kern van onze nieuwe bedrijfsvoering”, vertelt John A. Spies, CEO van Alphabet Nederland. “We maken leasen inzichtelijk en daarmee aantrekkelijker.”
Toen moederbedrijf ING aankondigde zich terug te trekken op haar bankactiviteiten, was duidelijk dat de toekomst van ING Car Lease elders lag. Voor topman John A. Spies begon daarmee een periode van onzekerheid. “Lastig,” geeft hij toe, “want de automarkt was volop in beweging en verschoof naar kleinere, goedkopere auto’s met lagere marges. Als nummer drie op de Nederlandse leasemarkt wilden we mee in die ontwikkeling, maar ING stopte de investeringen in het leasebedrijf.” Dat maakte de positie van het overigens zeer goed renderende leasebedrijf enigszins kwetsbaar.
Medio 2011 kwam er duidelijkheid: branchegenoot Alphabet kocht het leasebedrijf van ING. “Een perfecte match”, zegt Spies enthousiast. “De twee partners vullen elkaar optimaal aan. Door onze achtergrond hebben wij veel expertise op het gebied van financiële calculatiemethodieken. Van BMW AG, moedermaatschappij van Alphabet, krijgen we input over ontwikkelingen op automotive gebied en nieuwe mobiliteitsconcepten. Door die combinatie zijn we in de ideale positie om innovaties op de leasemarkt te brengen.”
Ook qua marktverdeling vullen de fusiepartners elkaar goed aan. Met ieder ongeveer 250.000 auto’s waren ING Car Lease en Alphabet op de Europese markt ongeveer even groot. “Maar overal waar Alphabet groot was, bijvoorbeeld op de belangrijke Duitse markt, had ING Car Lease geen eigen vestiging, en andersom.”
Op de Nederlandse markt stond ING Car Lease met 76.000 auto’s in de top drie, terwijl Alphabet met 3.000 auto’s veel kleiner was. De naamsbekendheid van Alphabet is in Nederland dan ook nog laag. “Een kwestie van tijd”, meent Spies. Om daar zo snel mogelijk aan te kunnen werken, zette hij vaart achter de integratie van de twee bedrijven. “We wilden op tijd klaar zijn om in 2012 met het vernieuwde Alphabet te kunnen starten.”
Nieuw, helder gezicht
Een belangrijk streven van het nieuwe, merkonafhankelijke Alphabet is het verbeteren van het imago van leasen. “Tijdens het integratieproces hebben we alle facetten van onze bedrijfsvoering onder de loep genomen en gescand op helderheid”, verklaart Spies. “Onder het motto ‘verrassend voorspelbaar’ streven we naar optimale transparantie en duidelijkheid. Daarom hebben we bijvoorbeeld onze algemene voorwaarden vertaald in toegankelijk Nederlands en ontdaan van kleine lettertjes.”
Een ander aspect dat het imago van leasen ondermijnt en zelfs potentiële leaseklanten afschrikt, is de diffuse kostenstructuur. Volgens Spies hebben veel mensen het idee dat leasemaatschappijen heel slim verschillende verdienmomenten in hun contracten inbouwen. “Dat beeld is ontstaan omdat in de praktijk tachtig procent van de contracten voor leaseauto’s gedurende de looptijd moet worden aangepast”, legt hij uit. “Veel organisaties zijn nu eenmaal zodanig in beweging, dat het aantal kilometers binnen de looptijd van een leasecontract sterk afwijkt van de aanvankelijke verwachting.”
Lopende leasecontracten kunnen weliswaar tussentijds worden aangepast, maar de financiële consequenties waren voor klanten vaak ondoorzichtig. “En dat hebben we transparant gemaakt. Klanten krijgen van ons bij elk contract het zogenaamde Raster. Hiermee geven we de leasetarieven bij verschillende looptijden al direct bij aanvang van het contract. Dus mocht er tussentijds iets veranderen, dan zijn de consequenties vooraf duidelijk. Dat is volstrekt uniek in de leasebranche.”
Voor grootzakelijke klanten is deze helderheid in de leasekosten ongetwijfeld welkom. Maar Spies hoopt hiermee ook nieuwe markten aan te boren. “Uit onderzoek blijkt dat vooral in het mkb, de grootste potentiële markt in Nederland, het wantrouwen tegenover leasen erg groot is. Datzelfde geldt overigens voor particulieren. Nederlanders sluiten eerder een persoonlijke lening voor een auto af dan dat zij leasen. Behalve dat wantrouwen speelt mee dat veel mensen een irreëel beeld hebben van hun particuliere autokosten. Door duidelijkheid over prijzen maken we leasen ook voor particulieren aantrekkelijker.”
Alternatieven
Dat Alphabet zich niet alleen op zakelijke klanten, maar ook op particulieren richt, heeft alles te maken met ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. “De afgelopen jaren zijn nieuwe mobiliteitsconcepten ontstaan, zoals de deelauto. Door veranderingen op de arbeidsmarkt, met een groeiend aantal zzp’ers en flexwerkers, groeit de behoefte aan flexibele mobiliteit. Niet voor niets heeft Alphabet ook een verhuurservice met ruim vierduizend eigen huurauto’s. Ook technische ontwikkelingen nodigen uit tot innovatieve mobiliteitsconcepten. Zo werkt BMW aan de ontwikkeling van elektrische auto’s met een grotere actieradius”, aldus Spies.
Een voorbeeld van zo’n nieuw mobiliteitsconcept is AlphaCity, dat Alphabet in Duitsland al heeft beproefd. “Bij AlphaCity heb je geen auto in eigen bezit; je gebruikt deze alleen wanneer het nodig is. Reserveren doe je online. Je opent de deur met je eigen pas, voert je persoonlijke code in en rijdt naar de plaats van bestemming.” Volgens rekenmodellen nemen de mobiliteitskosten en de total cost of ownership daarmee af. Spies hoopt AlphaCity nog dit jaar ook in Nederland te introduceren.
Met helderheid, optimale dienstverlening en innovaties wil Alphabet zijn marktpositie – nu vijfde in Europa – verbeteren. “Binnen vijf jaar willen we nummer twee in Europa zijn”, verklaart Spies. “We doen er alles aan om de beste leasemaatschappij te zijn; dan volgt dat marktaandeel vanzelf.”