Als zich ooit ‘het juiste moment’ voor overstappen naar online ondernemen heeft aangediend, is het volgens Ziggo nú. Uitgerekend in economisch onzekere tijden biedt online-ondernemerschap cruciale voordelen: structurele verbetering van de concurrentiepositie, lage TCO (total cost of ownership) en snel inspelen op veranderende marktbehoeften.
“Met name voor mkb’ers wordt het steeds aantrekkelijker om over te stappen naar online ondernemen”, zegt Hendrik de Groot, Directeur Zakelijke Markt van Ziggo. “Op dit moment bieden wij deze ondernemers een wereld waarin applicaties en programma’s via de cloud toegankelijk zijn. Of het nu gaat om bellen, mailen, apps gebruiken, met je bestanden werken of iets volgen op tv: met Ziggo heb je via je supersnelle breedbandverbinding je applicaties op ieder apparaat binnen handbereik, ook op je smartphone of tablet via je wifiverbinding op kantoor of thuis. Dat maakt werken niet alleen veel leuker, maar ondernemen aanzienlijk innovatiever én kostenefficiënter. Sterker nog: je vergroot daarmee de kans dat je in deze barre economische tijden als ondernemer het hoofd boven water kunt houden. Online ondernemen met Ziggo schept namelijk de mogelijkheid om razendsnel en met minimale investeringen nieuwe businessmodellen te genereren en je snel veranderende markt met winstgevende activiteiten te bedienen. Maak dus nu die overstap, want anders word je links en rechts ingehaald door je concurrenten die het wél doen!”
Verdubbeling aantal klanten
Waarom zet Ziggo zich zo in voor het mkb? De Groot: “Het mkb is de economische motor van Nederland; via het internet kan inmiddels een wereldmarkt bediend worden. Wij zien dat mkb-ondernemers actief met innovatie bezig zijn en zich afvragen hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van onlinetoepassingen. Wij zien echter ook dat mkb-ondernemers nog geen volledig beeld hebben van hoe ze dit nu het best kunnen aanpakken. Wij hebben de handschoen opgepakt en zijn ruim een jaar geleden begonnen met het aanbieden van zeer innovatieve diensten rond online ondernemen voor het mkb. Sinds vorig jaar hebben wij een verdubbeling mogen constateren van het aantal zakelijke klanten. Daaruit mogen we opmaken dat de behoefte aan online-innovatie en advies daarover er wel degelijk is. Ziggo wil het de ondernemer vooral zo gemakkelijk mogelijk maken. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat een ondernemer door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. Wij willen in het zich snel ontwikkelende digitale landschap graag een gidsfunctie innemen. We wijzen ondernemers de weg naar een onlinewereld waarin innovatie, gemak, kostenbesparing en winstgevendheid hand in hand gaan. Uitgangspunt daarbij is dat de ondernemer zijn tijd niet wil besteden aan een eindeloze speurtocht naar alle mogelijkheden en zijn schaarse financiële middelen niet wil inzetten voor technologie die mogelijk morgen alweer verouderd is. Wij bieden hem daarom de mogelijkheid om de beschikbare technologie als een dienst (‘as a service’) af te nemen. Ons andere uitgangspunt is dat we de ondernemer op termijn via elk denkbaar apparaat overal en altijd toegang willen bieden tot zijn applicaties en bestanden. Dat geldt zowel voor zijn zakelijke als voor zijn privéomgeving. Voor de meeste ondernemers houdt het ondernemen nu eenmaal niet op bij het verlaten van het kantoor. Ziggo combineert dan ook zakelijk en privé met elkaar in zijn dienstverlening.”
Zakelijk Alles-in-één
Welke diensten heeft Ziggo voor de online-ondernemer? De Groot: “Ziggo Zakelijk biedt iedere ondernemer het juiste Alles-in-éénpakket, dat volledig is toegesneden op elke soort business. Een zelfstandig ondernemer kan bijvoorbeeld gebruikmaken van Office Basis, waarin behalve twee telefoonlijnen en supersnel breedbandinternet ook tv en radio zijn inbegrepen. Iets grotere bedrijven kunnen gebruikmaken van Internet Plus, het Alles-in-éénpakket met een internetverbinding tot 60 Mbit/s met een vast IP-adres. Vanaf 2012 voegt Ziggo daar bellen via de cloud aan toe. Zoals bijna alles ontwikkelt ook telefonie zich van analoog naar IP, waardoor het eenvoudiger wordt om bellen te integreren met andere webapplicaties. Zoals blijkt uit onze recente acquisitie van Breezz, dat een telefonieplatform in de cloud heeft ontwikkeld, investeert Ziggo voortvarend in deze ontwikkeling. We bieden nu aan ondernemers die gebruikmaken van traditionele telefonie, ISDN2, de mogelijkheid om met het pakket Office Plus veilig en met gemak via VoIP te bellen en zelfs een complete webbased telefooncentrale als dienst af te nemen. We garanderen daarbij optimale beveiliging, onder andere door afscherming van het reguliere internet met behulp van firewalls. Daarnaast zijn we begonnen met het aanbieden van streaming tv van de belangrijkste Nederlandse zenders via iPhone en iPad en zullen we daar de komende tijd extra functionaliteiten voor de zakelijke markt aan toevoegen. Uiteraard bieden we ook aanvullende onlinediensten als Online Backup, Internetbeveiliging en Pin en Chip voor veilig betalingsverkeer.”
Koopmansgeest
“Alles wat wij doen, is gericht op het structureel verbeteren van de concurrentiepositie van ondernemers en de concurrentiekracht van het Nederlandse mkb. Om die reden is MKB Nederland een partnerschap aangegaan met Ziggo en UPC. Het inzetten van de modernste ICT-applicaties en overstappen naar online ondernemen staan hierin centraal. Via internet komt de wereldhandel naar je toe. Daar komt onze oer-Hollandse koopmansgeest dan ook goed tot zijn recht. Het online-ondernemerschap maakt snel en innovatief inspelen op veranderende marktbehoeften mogelijk zonder dat daar dure investeringen voor nodig zijn. Het enige wat een slimme ondernemer hoeft te doen, is nú overstappen naar Ziggo!”