Alle incassodiensten onder één kap. In heel Nederland

Ambtelijke dienstverlening, succesvolle incassoservices en ondersteuning in betalingsbeheer zijn de diensten waarmee Flanderijn zich al decennia onderscheidt. Klanten hebben de landelijk werkende organisatie het etiket opgeplakt dat ze goed zijn voor hun geld. Kennis, ervaring en hooggekwalificeerde medewerkers lijken die claim te waarborgen.

Begonnen in 1948 is Flanderijn een van de oudste gerechtsdeurwaardersorganisaties in Nederland. Inmiddels is het bedrijf ook een van de grootste. In al die jaren heeft Flanderijn, zoals het een gerechtsdeurwaarder betaamt, alle vormen van ambtelijke dienstverlening uitgevoerd, zoals dagvaardingen, beslagleggingen en ontruimingen. Ongeveer twintig jaar geleden kwam er de vraag van cliënten of het mogelijk was om naast het uitvaardigen van een dagvaarding ook incasso’s te doen, bij voorkeur zonder gerechtelijke procedures. “Onze klanten hadden grote behoefte aan een vakkundige partner die op een professionele en liefst minnelijke wijze uitstaande schulden zou kunnen incasseren”, vertelt Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn. “Wij zijn op die vraag ingesprongen en verzorgen indien dat gewenst wordt het gehele incassotraject voor onder andere veel grote zorgverzekeraars, woningcorporaties en energiemaatschappijen. Dat zijn behoorlijk omvangrijke portefeuilles waarvoor je heel wat kennis en middelen in huis moet hebben. Niet iedere deurwaarder of ieder incassobureau kan aan die voorwaarden voldoen.”

 

Landelijke dekking

Opdrachtgevers kiezen niet alleen voor Flanderijn vanwege de aanwezige kennis en ervaring, maar ook vanwege de schaalgrootte en landelijke dekking van de organisatie. “Als gerechtsdeurwaarder was je vroeger bij wet gebonden aan een bepaald arrondissement”, vult Teunis Nieuwpoort zijn collega-directeur aan. “Ambtshandelingen mochten alleen worden uitgevoerd in de regio waarvoor je als gerechtsdeurwaarder bevoegd was. Daarbuiten moest je voor ambtelijke werkzaamheden een samenwerking aangaan met collega-deurwaarders, die wel eens een heel andere werkwijze konden hebben. Dankzij onze landelijke aanwezigheid kunnen wij onze klanten echter overal terzijde staan, zodat zij slechts met één solide partner hoeven samen te werken en verzekerd zijn van uniformiteit in alle processen. Onze klanten willen hun opdrachten in Rotterdam op dezelfde manier behandeld zien als bijvoorbeeld in Utrecht of Groningen. Wij bieden als een van de weinige organisaties alle gerechtsdeurwaarders- en incassodiensten onder één kap. In heel Nederland. En nu ook in België. Dat werkt voor landelijk opererende bedrijven natuurlijk een stuk gemakkelijker en efficiënter.”

Nadat de Gerechtsdeurwaarderswet in 2001 in werking trad, waren deurwaarders niet meer aan een bepaald arrondissement gebonden, zodat Flanderijn heel snel verder kon werken aan de uitbreiding van zijn landelijk dekkende netwerk via natuurlijke groei en overnames. De van oorsprong Rotterdamse organisatie heeft inmiddels vijftien vestigingen onder eigen naam met ruim 550 medewerkers. Flanderijn kent één directie van zeven gerechtsdeurwaarders, werkt met één callcenter en één overkoepelend IT-systeem met een landelijke database. De daaruit voortvloeiende synergie levert zowel de eigen organisatie als haar klanten vele efficiëntie- en kostenvoordelen op.

 

Van alle markten thuis

Flanderijn heeft zich niet gespecialiseerd in een bepaalde tak van dienstverlening, zoals sommige anderen dat wel hebben gedaan, maar heeft er juist voor gekozen om een zo breed mogelijk portfolio van services aan te bieden. “Dat is de grote kracht van onze organisatie en al onze vestigingen bieden dat totaalpakket aan”, maakt Van Leeuwen duidelijk. “Mede daardoor kunnen wij heel grote bedrijven met vele verschillende vragen en opdrachten landelijk ondersteunen en van dienst zijn. En doordat we in heel het land zijn vertegenwoordigd, kennen we ook de regionale markt, de plaatselijke ondernemers en schuldenaren en kunnen daar onze benadering en aanpak op aanpassen. Het is nu eenmaal gemakkelijker spreken met een Fries als je zelf ook een Fries bent. Het mes snijdt bij ons aan twee kanten.”

Uniek bij Flanderijn is het bezit van een overkoepelende kennisdatabase waarin een enorme hoeveelheid expertise en historie is opgeslagen. Advies over bijvoorbeeld de verhaalsmogelijkheden op een onderneming of persoon gaat vele malen sneller en is daarom ook goedkoper dan wanneer die informatie verspreid over meerdere systemen zou zijn opgeslagen. Managementrapportages over de voortgang van een zaak zijn bovendien eenvoudiger te onderhouden en geven dan ook een actueel en juist beeld van de stand van zaken.

 

Probleemoplossers

“Wij zijn goed in het luisteren naar klanten”, zegt Nieuwpoort nadrukkelijk. “Wij richten ons op het probleem en lossen het op. Het gaat immers om hun geld. Klanten hebben ons het etiket opgeplakt dat wij goed zijn voor ons geld, en dat is ook zo. Ons trackrecord bewijst dat.”

Flanderijn hanteert een no-nonsenseaanpak. Hoeveel kun je binnenhalen van de euro die uitstaat? Wat is de juiste balans tussen de inspanning die je moet verrichten en de middelen die je moet inzetten en de som die je uiteindelijk kunt incasseren? Wat is de juiste toon? Daarin correct adviseren vormt een belangrijk onderdeel van het gehele proces. Het feit dat er bij Flanderijn een naadloze koppeling mogelijk is tussen een liefst minnelijke incasso en een eventueel daaropvolgende gerechtelijke procedure zorgt uiteraard voor veel voordeel. “Voor een optimaal resultaat moet je weten met wie je te maken hebt”, besluit Nieuwpoort. “Onze kennis, ervaring en hooggekwalificeerde medewerkers waarborgen dat. En de langdurige relaties met onze klanten zijn daarvan het onomstotelijke bewijs.”

Alle incassodiensten onder één kap. In heel Nederland

Recente stories