Bierbrouwer zet de norm in circulariteit

Waar veel bedrijven hun duurzaamheidsdoelen bijstellen, bouwt Royal Swinkels vastberaden aan een circulaire toekomst. De eerste emissievrije mouterij ter wereld, digitalisering van processen en meetbare targets verklaren waarom de brouwerij opnieuw Sustainable Brewery of the Year is.

Bierbrouwer zet de norm in circulariteit

Royal Swinkels, in Nederland bekend van merken als Swinckels, Bavaria, La Trappe en Cornet, loopt voorop in de klimaattransitie. De bierbrouwer is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot Sustainable Brewery of the Year. In Eemshaven ging de eerste volledig emissievrije mouterij ter wereld open, terwijl ook de brouwerij in Habesha (Ethiopië) en de brouwerij en mouterij in Lieshout hun CO₂-uitstoot fors verminderden. “Wij geloven niet in halve maatregelen”, zegt Peer Swinkels, CEO. “Klimaatverandering is een serieuze bedreiging. Als familiebedrijf voelen wij de verantwoordelijkheid om maatschappelijke impact te maken. Dat is geen vrijblijvende opdracht.”

‘We hebben een rekenmethode voor circulaire inkoop, productie en hergebruik’

Systeemverandering
Het steekt hem dat de urgentie voor verduurzaming bij veel bedrijven is afgenomen, onder andere door uitstel van de CSRD-wetgeving. “Circulariteit vraagt om een systeemverandering. Of het nu gaat om grondstoffen, verpakkingen, hergebruik van reststromen of manieren om netcongestie te beperken door energie slim op te slaan: het is een integraal vraagstuk waar we ons voor moeten inzetten. Om ons op die weg te begeleiden hebben we de Swinkels Circularity Index ontwikkeld. Dit is een rekenmethode voor circulaire inkoop, circulaire productie en hoogwaardig hergebruik van reststromen. Ook van onze leveranciers verlangen we dat ze meedoen. We helpen ze op weg door onze kennis te delen, zoals de techniek voor warmteterugwinning in Eemshaven. We moeten het toch samen doen?”

Digitale motor
Een vliegwiel voor circulair werken is digitalisering. De kernprocessen zijn gedigitaliseerd in één SAP-cloudplatform, dat alle locaties verbindt. De volgende stap is om met AI processen te automatiseren, met als doel om beter te plannen, kosten te besparen en verspilling tegen te gaan. “Dat sluit aan bij ons motto ‘smarter every day’: het voortdurend verbeteren door bijvoorbeeld innovaties, groei en onze manier van werken”, zegt Mark Rutten, CFO. “Medewerkers omarmen die cultuur, enerzijds uit loyaliteit, maar ook omdat we eerlijk zijn over onze verwachtingen. Willen we volledig circulair zijn, dan moet iedereen weten wat zijn rol daarin is. Of de investeringen zich terugbetalen, is dan een kwestie van lange adem. Wij denken niet van kwartaal tot kwartaal, maar willen toekomstbestendig zijn. Zo zijn we op weg naar net zero in 2050.”

Recente stories