Werken aan toekomstbestendig IT-landschap

Sinds 1997 ondersteunt SLTN grote organisaties bij de opzet en het beheer van hun IT-infrastructuur, met betrouwbare en flexibele oplossingen. Ontwikkelingen in techniek en regelgeving gaan razendsnel, met als gevolg dat bedrijven en overheden steeds meer diensten uitbesteden.

Werken aan toekomstbestendig IT-landschap

“Wij maken IT toegankelijk voor onze klanten en zorgen dat die toekomstbestendig is én blijft”, zegt Eugene Tuijnman, CEO van SLTN, dat hij in 1997 startte en dat anno 2025 ruim 700 medewerkers heeft en meer dan 300 miljoen euro omzet. En dat dit jaar FD Gazelle is. Deze prijs voor snelgroeiende bedrijven heeft SLTN te danken aan de autonome groei van 40% in de afgelopen drie jaar, in omzet, in werkgelegenheid én in winstgevendheid. Tuijnman is er trots op en bedankt klanten, medewerkers en leveranciers die dit mogelijk hebben gemaakt. Over de klanten: dat zijn organisaties met meer dan vijfhonderd medewerkers, zowel uit het bedrijfsleven als de overheid. Het aantal klanten groeit en voor veel bestaande klanten nemen de werkzaamheden toe.

‘De wet stelt bestuurders hoofdelijk aansprakelijk als de veiligheid niet op orde is’

Veiligheid op orde
Zo kiezen organisaties er vaker voor om hun IT-beheer geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan SLTN, vanwege het hoge tempo waarin de techniek verandert, maar ook vanwege de steeds strengere wet- en regelgeving. “De wet op de cyberveiligheid, de NIS2-richtlijn, stelt bestuurders hoofdelijk aansprakelijk als de veiligheid niet op orde is. Je moet echt kunnen aantonen dat die op het goede niveau is.”

SLTN kan zorgen voor het juiste niveau, vervolgt Tuijnman, al biedt dat geen garantie voor het uitblijven van problemen. “Je kunt niet alles voorkomen”, zegt hij, verwijzend naar phishingmail, dat nog altijd zorgt voor de meestvoorkomende breuk in de veiligheidsketen, simpelweg omdat mensen gedachteloos op een link klikken. Een nadeel van AI is dat het daarmee veel makkelijker is om berichten te maken en te versturen die amper van echt te onderscheiden zijn, aldus Tuijnman.

Strategie voor dataopslag
Hoe groter het bewustzijn van de risico’s van cyberaanvallen, des te kleiner de kans op inbreuken vanwege menselijke fouten. Wat ook helpt, is een duidelijke strategie voor dataopslag. Aanbieders van publieke-clouddiensten zijn vrijwel zonder uitzondering Amerikaans, met als risico onder meer “de mogelijkheid van data-inbreuk door de Amerikaanse overheid. Daarnaast wil je niet dat gegevens worden gehackt”, zegt Tuijnman. Een oplossing kan bijvoorbeeld publieke-clouddiensten combineren met een private cloud. Bij SLTN weten klanten in elk geval zeker dat ze zakendoen met een puur Nederlands bedrijf, zonder investeerders of buitenlandse aandeelhouders, besluit Tuijnman.

Recente stories