‘Wij maken dagelijks impact’

Vier duurzaamheidspijlers waarborgen dat McDonald’s duurzame impact maakt en in 2050 klimaatneutraal opereert. “Met 264 Nederlandse restaurants kunnen we door onze schaal en communicatiekracht grote impact maken. Daarbij spelen de lokale ondernemers een belangrijke rol.”

‘Wij maken dagelijks impact’

“Duurzaamheid kent veel definities”, begint Dolly van den Akker, Impact Director bij McDonald’s Nederland. “Wij vertalen de Social Development Goals van de Verenigde Naties in het streven de wereld een stukje beter achter te laten dan hoe we hem aantroffen.” Dat heeft niet alleen betrekking op de manier waarop McDonald’s met voeding omgaat. Het sociale aspect van de VN-doelstellingen is minstens zo belangrijk. “In onze restaurants komen veel culturen samen. Niet alleen als gast, maar ook als medewerker. Met 264 restaurants in Nederland maken we op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid al decennia impact.”

‘In 2050 willen we net zero zijn’

Lokale ondernemingen
“Vanuit vier duurzaamheidspijlers werken we aan de realisatie van die impact”, zegt Van den Akker. “Dat zijn Voeding, Planeet, Medewerkers en onze Lokale rol.” Met die laatste pijler bedoelt de Impact Director de rol die de onderneming op lokaal niveau speelt. “We zijn een lokaal bedrijf. 90% van de restaurants wordt geleid door een lokale ondernemer die een directe relatie heeft met de omgeving. En de medewerkers komen ook uit die omgeving.” Een restaurant is zo een minimaatschappij waarin de ondernemer met het team de gast bedient.

Als bedrijf kijkt McDonald’s naar de manier waarop het de CO2-footprint kan verkleinen. “Vaak gaat dat samen met onze partners”, zegt Van den Akker. Zo hebben we een samenwerking met Friesland Campina om bij de zuivelproductie van ijsjes en milkshakes een reductie in CO2-uitstoot van 14% te realiseren in 2025 ten opzichte van 2019. “In 2050 willen we net zero zijn.”

Zwerfafval opruimen
Ook bij het verkleinen van de footprint speelt de lokale vestiging een rol. “Kijk naar de omgang met zwerfafval. De restaurants ruimen dagelijks in een straal van honderd meter het afval op, terwijl wettelijk 25 meter verplicht is.” De verpakkingen zelf worden steeds duurzamer. Nu is 80% van de verpakkingen van karton. Het streven is dat in 2025 alle verpakkingen klimaatneutraal zijn.

“De basis onder onze duurzaamheidspijlers is de overtuiging dat we het gedrag van mensen kunnen veranderen en dat we een positieve impact op de omgeving willen maken”, zegt Van den Akker. “Zowel als het gaat om de omgang met variatie in voeding, de wijze waarop je met afval omgaat, grondstoffen hergebruikt en mensen met elkaar samenwerken.”

Recente stories