Kramp Groep in Varsseveld startte ruim zeventig jaar geleden als eenmanszaak. Inmiddels werken er 3600 mensen in 24 landen en boekt de onderneming een jaaromzet van meer dan een miljard. “Het blijft een trots familiebedrijf”, zegt Andrea Bodstein-Walenciak, als CHRO verantwoordelijk voor hr, interne communicatie en mvo. “Onze mensen voelen zich hier onderdeel van een community, kunnen invloed uitoefenen en werken tegelijk in een innovatieve internationale omgeving.”
‘We maken het de klant makkelijk z’n business te verbeteren en te laten groeien’
“We delen onze kernwaarden – Collaboration, Care en Ownership – als familiebedrijf met onze partners en klanten, doorgaans ook familiebedrijven”, zegt CEO Eddie Perdok, kleinkind uit de familieonderneming waarmee Kramp sinds 1969 samenwerkt en in 2000 fuseerde. Perdok staat sinds 2009 aan het roer van het bedrijf. “Wij werken samen met dealers waar ondernemers uit de agrarische sector hun machines kopen en laten onderhouden. Met elf distributiecentra en vierentwintig verkoopkantoren zijn we altijd dichtbij. Met onze digitale oplossingen maken we het de klant vooral makkelijk om zijn of haar business te verbeteren en te laten groeien.”
Duurzame keuzes
De landbouwsector verandert en Kramp verandert mee. “Als groothandel vinden we het belangrijk dat we nadenken over de toekomstige generaties. Daarom zoeken we naar groenere keuzes, verkleinen we onze CO₂-voetafdruk en bieden we onze mensen de kans om zich optimaal te ontwikkelen”, vertelt Bodstein-Walenciak. De wereld van Kramp is een dynamische, stelt ze. “Het is hier heel internationaal, met een betrokken, jong team vol passie en energie. We hebben veel nieuw personeel aangetrokken, onder wie veel ontwikkelaars en dataspecialisten.”
Digitale transformatie
Perdok vertelt dat zijn onderneming al twintig jaar geleden startte met digitale transformatie. “We waren de eerste in de branche met een webshop. We ontwikkelden samen met Google een app waarmee prijzen en beschikbaarheid, technische details, alternatieve producten en reserveonderdelen 24/7 te vinden zijn. Door productherkenning vergemakkelijkt de app het bestelproces voor de klant. Nu bouwen we aan ons digitale platform Maykers, waar we in 2021 in Denemarken mee startten en dat we nu uitrollen in Frankrijk. We bieden onze partners er de mogelijkheid om hun diensten en producten aan te bieden aan boeren. Digitalisering staat hoog bij ons op de agenda.”
Supertrots op wat we hebben opgebouwd
- EW | Top 200 familiebedrijven 2023
- Johannes van Bentum
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel