“De werkplek moet prettig zijn en fijn aanvoelen. Workplace experience is voor steeds meer werknemers een reden om voor een bepaald bedrijf te kiezen”, motiveert Edu Peek van ISS Facility Services. “Behalve de wens voor sfeer, groeit de behoefte aan rustige werkplekken voor geconcentreerd werken en aangepaste ruimtes voor samenwerken. Advies over werkplaatsinrichting in combinatie met onze onderscheidende hospitality-services vormt een krachtig concept dat aansluit op deze post-covidtrend naar meer beleving.”
ISS Facility Services biedt integrale facilitaire dienstverlening aan. Met zowel integrale aansturing als uitvoering van schoonmaak, catering, receptie, logistieke diensten en technisch onderhoud. Peek: “Onze purpose is ‘Connecting people and places to make the world better’. Oftewel: ‘to make the customer work better.’ We zorgen voor verbinding op de werkvloer. Een pand moet leven. Een gebouw zonder mensen is als een stadion zonder publiek.”
Internationale kracht
Een wereldwijd opererend concern dat actief is in meer dan dertig landen: ISS Facility Services maakt hiermee het onderscheid met integrale dienstverlening voor ruim 40.000 klanten. “Veel grote internationale bedrijven zijn klant. Maar onze mensen – we investeren heel veel in opleidingen, zoals gast- en servicegerichtheid – maken het verschil. Het leeuwendeel van de werkzaamheden voeren we zelf uit. Zo houden we de regie beter in handen én brengen we onze cultuur beter over”, verklaart Peek.
‘We zorgen nadrukkelijk voor verbinding op de werkvloer; een kantoorpand moet leven’
ISS Facility Services bedient productiebedrijven, overheden, ziekenhuizen, scholen en bedrijven in de bankensector, food en transport. Dankzij het internationale netwerk maakt ISS regelmatig gebruik van succesvolle wereldwijde concepten. Dit levert voordelen voor de klant op en vergroot de klantenbinding. Peek: “We hebben zelfs twee vested deals, een verregaande vorm van samenwerking gebaseerd op een wederzijds ontwikkelde visie, transparantie en vertrouwen. Voordeel is dat we op alle domeinen toegevoegde waarde creëren die we samen met de klant bewaken.”
Maatschappelijke impact
Peek is bijzonder trots op de maatschappelijke rol van ISS: “We behoren tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van diversiteit en inclusie, waardoor we de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) hebben behaald. In 2020 wonnen we de prestigieuze Global Impact Sourcing Award en sinds afgelopen jaar worden we erkend als Top Employer. Daarnaast bieden we niet alleen werk aan kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, maar zetten we ons ook in om kansarme jongeren een zinvolle toekomst te geven. Zo bieden we verschillende leer-werktrajecten aan in samenwerking met onze klanten, gemeentes en onderwijs.”
Steeds meer mensen kiezen voor een toekomst bij ISS Facility Services. Wat spreekt hen zo aan? Eigen mensen opleiden én een mensenorganisatie waar men zichzelf mag zijn. Peek: “A place to be you. De medewerker krijgt alle steun voor ontwikkeling en maakt deel uit van een grote internationale familie.”
Duurzaamheidskracht
Bij veel klanten is duurzaamheid een belangrijk thema en in tenders meestal zelfs een eis. Daarom investeert ISS voortdurend aanzienlijk in duurzaamheid. “Op de CO2-Prestatieladder behaalden we de hoogste trede. Als Nederlands duurzaamste facilitydienstverlener jagen we duurzaamheid bij klanten aan.” Een mooi bewijs vormt het eerste volledig plasticvrije bedrijfsrestaurant van Nederland op de Kromhoutkazerne in Utrecht. Plasticvrij voor al het eten en drinken. “Deze pilot startte begin 2022 en na tien maanden is al 1133 kilo plastic afval bespaard”, vertelt Peek enthousiast.
Maar intern werkt ISS ook aan duurzaamheid. Zo moet de CO2-emissie van voertuigen en energieverbruik in 2025 met 50% verlaagd zijn. “Elektrische wagens en vermindering van energieverbruik gaan daarbij helpen. En per lunch maken we het CO2-verbruik inzichtelijk.” Daarnaast heeft de actieve marktleider de emissie van de keten in kaart gebracht, waarvoor veel klanten interesse tonen.
Nieuwe concepten
Facilitaire diensten hebben door corona meer waardering gekregen. Hygiëne en hospitality staan nu nadrukkelijk in de schijnwerpers. “In relatie tot de terugkeer naar kantoor zien we bij veel klanten dat werknemers een groeiende behoefte hebben aan meerdere eetmomenten op een dag. Met nieuwe foodconcepten spelen we daarop in. Ook veranderen we inrichtingsconcepten qua ontspanning. Medewerkers wensen vaker ontspanningsruimtes met een sfeervolle ambiance”, verklaart Peek.
Daarnaast groeit de vraag naar bruikbare data. ISS investeert in technologie bij zijn klanten. Dit helpt bij onder meer het optimaliseren van de klimaatbeheersing en registratie van bezettingsgraad, waardoor de klant kosten bespaart. “We praten niet alleen over ideeën, maar brengen ze ook écht in de praktijk. Zo laten we zowel in onze bedrijfsvoering als in sustainability zien een betrouwbare partij te zijn”, overtuigt Peek.
- FD De Wereld in 2023
- Harry van Brandenburg
- Maarten de Kok
- Download artikel