Goed op weg met een duidelijke strategie

Bij zijn beursgang in 2021 sprak Volvo een duidelijke ambitie uit op het gebied van duurzaam, veilig en persoonlijk rijden. De introductie van de volledig elektrische Volvo EX90 bewijst dat het bedrijf op de goede weg is. “We zijn nog steeds het nummer-1-stekkermerk in Nederland.”

Goed op weg met een duidelijke strategie

Vanaf 2030 wil Volvo enkel nog elektrische auto’s produceren. “Consumenten staan steeds meer open voor elektrisch rijden”, zegt Herrik van der Gaag, Managing Director van Volvo Car Nederland & Duitsland. “De Volvo EX90 zal de elektrificatie verder normaliseren, omdat deze een range tot 600 kilometer heeft. Tevens is hij qua hardware voorbereid op bi-directioneel laden, zodat je hem als powerbank kunt gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Tot slot is de EX90 ledervrij en bevat hij meer gerecyclede materialen dan zijn voorgangers. Hiermee hebben we onze footprint flink gereduceerd. Ons doel is om in 2040 CO2-neutraal te zijn.”

‘Volvo lanceert elk jaar een nieuw, volledig elektrisch model’

Actieve veiligheid

De EX90 is de veiligste Volvo ooit gebouwd. Van der Gaag: “Onze nieuwe ‘driver understanding’-technologie monitort realtime het kijk- en stuurgedrag van de bestuurder. Als die niet alert genoeg is, geeft de auto een waarschuwingssignaal. In het uiterste geval zet de auto zichzelf veilig aan de kant van de weg. De EX90 is ook uitgerust met interieursensoren die een alarm geven als er na afsluiting nog een kind of hond in de auto aanwezig is. Vanuit onze ‘zero collision’-visie hebben we lidar ontwikkeld: een botspreventiesysteem dat de kans op ongevallen met ernstig letsel met 20% reduceert. Lidar sorteert voor op een toekomst waarin Volvo’s veilig autonoom kunnen rijden.”

Digitalisering

“We zien dat klanten ons steeds vaker omnichannel ontmoeten”, zegt Van der Gaag. “We spelen hier op in door de customer journey zodanig in te richten, dat deze offline én online past bij onze status van premiummerk. Een mooi voorbeeld is de verdere groei van Care by Volvo, ons flexibele online autoabonnement. Het succes van Volvo is mede te danken aan onze retailpartners. We werken nauw met hen samen en investeren bijvoorbeeld in de permanente educatie van hun technici en verkoopadviseurs. Ik merk dat retailers enthousiast zijn om deze reis samen met ons voort te zetten. Sinds maart 2022 doen we dit onder leiding van een nieuwe CEO, Jim Rowan. Een pragmatische leider die zich met veel energie focust op de executie van onze strategie om ‘het nummer 1 volledig elektrische merk’ te worden. Om dit te halen, zullen we tot en met 2025 elk jaar een nieuwe elektrische Volvo lanceren. De EX90 vormt hier een waardig startschot van.”

Recente stories