Het opensource-contentmanagementsysteem (CMS) van Umbraco draait al achttien jaar mee en telt ruim 730.000 actieve installaties wereldwijd, waaronder sites als www.heineken.com en www.dnb.nl. “Agencies kennen ons wel, maar onder eindgebruikers zijn we niet zo bekend”, stelt countrymanager Arnold Visser, in Nederland de eerste ‘boots on the ground’ van het Deense bedrijf. De Nederlandse entiteit die Umbraco momenteel opzet gaat daar verandering in brengen. Visser: “Ons land loopt voorop in het implementeren van technologieën zoals die van ons. De oprichting van een Nederlandse entiteit onderstreept onze ambitie om sneller te groeien en ontwikkelen én hier meer impact te maken.”
‘Groeien van start-up tot multinational met flexibel CMS dat meebeweegt met je organisatie’
Composable DXP
Wat Umbraco onderscheidt binnen de markt, is de best-of-breedaanpak. Visser: “Andere partijen doen een hoop dingen die niet binnen hun belangrijkste competentie vallen. Wij doen alleen waar we het beste in zijn: CMS. We weten dat klanten al hun eigen tech stack hebben, dus kunnen ze bij ons zelf hun DXP (digital experience platform, red.) ‘composen’. Umbraco maakt het makkelijk om te verbinden met alle technologieën die je nodig hebt in je business, zoals systemen voor marketing automation, e-commerce, PIM en SEO.”
Naast het CMS biedt Umbraco een headless CMS (‘Heartcore’), cloudhosting, trainingen, partnerschappen en support aan. “Door betaalde diensten te leveren boven op ons gratis kernproduct creëren we een duurzaam bedrijfsmodel dat ons helpt om Umbraco hier en in de rest van de wereld te laten groeien”, zegt Visser.
Groeien
Binnen het wereldje is Umbraco een grote naam. Zo staat het dit jaar in de Emerce 100 op een hoge positie in de categorie CMS opensource. De countrymanager stelt dat bijna alle agencies die in .NET-development zitten Umbraco gebruiken. “In Nederland zijn bijvoorbeeld IO Digital, Dept en 4NG gold partners van ons. Wij bieden alles aan wat ze nodig hebben om hun klanten te laten groeien, zoals hosting, DevOps, security, geautomatiseerde updates en het beheren van meerdere omgevingen. Developers omarmen Umbraco omdat het nooit in de weg staat. Eindgebruikers houden juist van ons CMS omdat het flexibel is en ze er zonder training mee kunnen werken.”
De meeste klanten van Umbraco zitten in de segmenten lower mid-market tot enterprise, waarbij met name de branches zakelijke diensten, non-profit en overheid bovengemiddeld zijn vertegenwoordigd. Visser: “Wat ons CMS vooral zo krachtig maakt: eindklanten kunnen moeiteloos doorstomen van start-up tot multinational, waarbij het contentplatform meegroeit met hun behoefte.”
- Emerce 100-2022
- Emiel van Dongen
- Download artikel