“In marketing meten we inmiddels alles. Toch blijven veel marketeers, ondanks de ongekende toename aan data, doen wat ze deden.” Joost Jongbloed, CEO en co-founder B2B marketing agency Gradient, is kritisch op het marketingvak en gelooft in ‘verandering’. “Wij marketeers zijn, mede onder invloed van de techreuzen, ietwat ‘data obsessed’ geworden. Maar we vergeten er vervolgens iets wezenlijks mee te doen. Is ook niet zo gek; dingen anders doen vraagt lef.”
Volgens Jongbloed is de kortste route naar verandering ‘methodisch experimenteren’: aannames testen, meten, leren en optimaliseren. “Stel je gooit die meet-obsessie even overboord en stopt die tijd in het echt begrijpen wat de daadwerkelijke vraag van een specifieke koper is. Om vervolgens daaromtrent gericht te meten. Zo leer je wat werkt, wat verkoopt. Zo zet je verandering in gang en bereik je meer. Maar ja, leren en veranderen kost tijd (en dus geld). En merken willen snel impact en resultaat.”
Het ‘Gradient-recept voor groei’ is de aanpak waarmee kapotte B2B marketingsystemen gefixt worden. Zo’n systeem is stuk als het onvoldoende helpt bij de verkoop van een service of product. “De reparatie bedenken is niet zo ingewikkeld. Deze uitvoeren samen met je klant is lastiger. Dat vraagt om focus en volharding, omdat resultaten zich niet direct aandienen. Maar zodra de kanteling is gemaakt, zie je meestal steilere groeicurves dan van tevoren aangenomen. In termen van verkoop bij onze klant, maar ook qua opgedane kennis en vaardigheden bij marketingspecialisten. Dat laatste is voor ons van levensbelang in het streven onszelf elke dag 1% te verbeteren. Dat is verandering waar Gradient voor staat.”
- Emerce 100-2022
- Marja Theunissen
- Download artikel