Het Japanse sportmerk Mizuno timmert in Europa volop aan de weg. Ook in Nederland. Het doel? Verder groeien. Vooral ook online, onder andere via het onlangs gelanceerde initiatief Club Mizuno. Maar altijd met de mens en de maatschappij centraal.
Voor het Japanse Mizuno begon het allemaal met honkbal. In 1906 richtten twee broers – de Mizuno-broers – een bedrijf op. Nu, 116 jaar later, is Mizuno niet alleen in Japan een begrip, maar ook ver daarbuiten. “Het is een bedrijf met een enorme geschiedenis”, zegt Roel van den Brand, hoofd e-commerce bij Mizuno in de regio Europa. Er is geen sport waar Mizuno géén artikelen voor verkoopt. “In Europa zijn we online actief in achttien sportcategorieën. Van hardlopen en voetbal tot golf en judo. En ik verwacht dat het er nog veel meer worden.”
Sinds 2019 is Mizuno online in Europa te vinden. De ambitie is groot. Belangrijk onderdeel binnen de onlinestrategie – die mede wordt vormgegeven met het fullservice digital agency Emakina (onderdeel van EPAM) – is Club Mizuno, een loyaliteitsprogramma dat afgelopen jaar werd gelanceerd. “Welke sport iemand ook uitoefent, op welk niveau dan ook, we willen de klant dichtbij houden”, zegt Van den Brand. “Leden krijgen bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen en korting, maar ook advies over trainingen of schoenen. En ze kunnen feedback leveren op onze online performance. Dat vinden we heel belangrijk.”
Een ander speerpunt is duurzaamheid. “Zeker nu is dat natuurlijk heel relevant”, zegt Van den Brand. “Mizuno is al sinds 1991 actief met duurzaamheid bezig, voor het behoud van onze planeet en de generaties die volgen. Al onze hardloopschoenen zijn vegan. Juist duurzame, kwaliteitsvolle producten zijn goed voor het milieu. In onze bedrijfsfilosofie staat ook bijdragen aan de maatschappij centraal. Ons doel is de fysieke en mentale gezondheid van mensen verbeteren. Dat doen we via onze sportproducten en door sport in het algemeen te promoten.”
- Emerce 100-2022
- Sam de Graaff
- Download artikel