Riedstra: “Van aanstormende talenten tot professionals die hun sporen al hebben verdiend. Wij kijken altijd naar wat iemand kan en wat diegene heeft gepresteerd. Daarnaast brengen we in kaart waar en onder welke omstandigheden dit is gebeurd. Soms bevinden de beste kandidaten zich net wat meer onder het oppervlak en zijn ze voor onze klanten vaak nog onzichtbaar.”
Verscheidenheid
Verscheidenheid van teams op gebieden als gender, leeftijd, culturele achtergrond en geaardheid draagt volgens de visie van Whyz bij aan het succes van organisaties. Toch is het samenstellen van écht diverse teams vaak makkelijker gezegd dan gedaan, ziet partner Drusilla Doorjé. “Inzetten op de kracht van verscheidenheid heeft alleen kans van slagen als dit samengaat met een inclusieve bedrijfscultuur met gemeenschappelijke onderliggende waarden en normen. Het centraal stellen van diversiteit en inclusiviteit binnen alle lagen van de organisatie zien wij als een belangrijke voorwaarde voor toekomstvormend leiderschap”, zo stelt Doorjé. “Wij is belangrijker dan why. Het draait niet om het waarom van de verandering, maar om de mensen die samen die verandering teweegbrengen.”
B Corp
Whyz wil niet alleen opdrachtgevers helpen om met een nieuwe generatie leiders een bijdrage aan een betere wereld te leveren, maar zelf ook verantwoordelijkheid nemen. De komende maanden hoopt het bedrijf daarom als een van de eerste executive-searchbureaus een B Corp-certificering te krijgen. Een keurmerk voor ondernemers die naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Daarmee sluit Whyz zich aan bij toonaangevende organisaties als Patagonia, Tony’s Chocolonely en Triodos Bank.
Doorjé: “We willen een bijdrage leveren aan een samenleving waarin diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit belangrijke waarden zijn. Daarbij zijn we ervan overtuigd dat ieder bedrijf de maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om zijn bedrijfsvoering op een duurzame wijze in te richten. Bedrijven die dit niet doen plaatsen zichzelf op niet al te lange termijn buitenspel. Met het B Corp-label houden we onszelf op deze gebieden scherp en hopen we andere bedrijven te stimuleren om dezelfde keuze te maken.”