Bij Stage stralen de toneellichten weer

Stage Entertainment Nederland werd tijdens de coronacrisis in het hart geraakt. Inmiddels schijnen de spotlights weer. De loyaliteit, het vertrouwen van de musicalliefhebber en de veerkracht van de werknemers hielpen Stage te overleven in een ongekende periode voor de amusementssector.

Bij Stage stralen de toneellichten weer

Bij een bedrijf dat traditioneel creativiteit, innovatie op theatergebied en bovenal contact met het publiek ademt, voelde de coronacrisis als een eeuwigheid. Nu, na anderhalf jaar gedwongen pas op de plaats, is Stage Entertainment – groot in musicalproducties – weer volop op stoom gekomen. Waar in maart 2020 letterlijk het licht in de Nederlandse theaters en schouwburgen uitging, stralen nu de toneellampen weer volop.

TINA – De Tina Turner Musical

In Nederland trekt de musical TINA weer volle zalen in het Beatrix Theater Utrecht, beleeft The Sound of Music momenteel een nationale tournee (aanvankelijk gestart met een derde van de bezoekerscapaciteit) en is het spektakelstuk Disney’s Aladdin onlangs in het AFAS Circustheater Scheveningen in première gegaan. Bovendien staat de cast van Hij Gelooft In Mij, de musical over het leven van volkszanger André Hazes, in de coulissen te trappelen van ongeduld om in januari 2022 te beginnen. Stage Entertainment, kortom, is back in business.

Na anderhalf jaar vindt het trouwe musicalpubliek weer de weg naar onder andere TINA en Aladdin

Trouw publiek

Op het hoofdkantoor in Amsterdam beseft iedereen dat de Nederlandse musicalliefhebbers – ook tijdens de coronapandemie – een uiterst trouwe doelgroep vormen. Het overgrote deel van de mensen dat tickets had gekocht voor een van de voorstellingen die noodgedwongen soms drie keer moesten worden omgeboekt, koos een voucher. Voor een lange, onzekere en onvoorspelbare periode. Daarmee kon Stage Entertainment, naast de behulpzame overheid, in financiële zin de theaterarme periode goed doorkomen.

Theater veilige omgeving

Veiligheid voor consument én medewerkers is nog steeds leidend bij Stage Entertainment. Niet alleen dient de bezoeker bij binnenkomst zijn of haar QR-code te tonen, ook ‘backstage’ (acteurs, actrices, ensemble, technici, orkest) worden de veiligheidsprotocollen evenzeer nauwgezet nageleefd. Lange tijd bleven de bars en restaurants in Utrecht en Scheveningen gesloten; inmiddels kan het publiek weer van zijn pauzedrankje genieten en zijn de restaurants met een nieuw aanbod weer helemaal open.

Gesprekspartner

Ook participeerde Stage Entertainment in de Fieldlab-evenementen, waarbij nauwkeurig de eventuele effecten van covid-19 worden gemeten in grote ruimtes. Tevens was Stage gesprekspartner van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken. Inzet: de terugkeer naar een beschermde, betrouwbare en voor de gezondheid risicoloze theateromgeving. Daar is de onderneming inmiddels geheel op ingericht en heeft Stage als een van de eerste kunnen zorgen voor een veilige theateromgeving voor de bezoeker.

Business of Happiness

Hoewel de tijden onzeker blijven, ligt Stage Entertainment thans op koers. Medewerkers worden geprezen voor hun betrokkenheid en veerkracht in de achttien maanden waarin veel flexibiliteit vereist was. Planningen moesten voortdurend worden aangepast aan de eisen van het moment. Kon er worden begonnen met repeteren en decorbouw? Hoe kunnen we de theaters zo veilig mogelijk houden? Konden de programmaboeken nu eindelijk naar de drukker? En uiteraard was er de teleurstelling van plotselinge lockdowns die steeds weer moest worden overwonnen. Het is juist die flexibiliteit en scherpte waarmee Stage Entertainment Nederland met hernieuwd elan en gezond optimisme de herstart van de ‘Business of Happiness’ richting geeft.

Recente stories