De gemeente Utrecht heeft een visie op de digitale stad ontwikkeld, om nieuwe technologieën op een transparante, betrouwbare en ethische manier in te zetten voor verschillende maatschappelijke opgaven voor de stad. “Gezond stedelijk leven voor iedereen, dat is waar Utrecht voor staat”, vertelt CIO Mariëlle van der Zanden. “Denk daarbij aan de energietransitie en aan mobiliteits-, woon- en zorgvraagstukken. Zeer actueel door de coronacrisis is het aanpakken van kansenongelijkheid en armoede. Tegelijkertijd moeten we weerbaar blijven tegen cyberaanvallen en storingen.”
De gemeente Utrecht ontwikkelt samen met partners, burgers en andere overheden diverse waardengedreven diensten. Van der Zanden: “Denk aan een privacy-proof druktemonitor. Inwoners die in de schulden dreigen te raken, bieden we een virtueel huishoudboekje, zodat ze kunnen zien wat ze kunnen besteden. En in Leidsche Rijn hebben we Mobility as a Service geïntroduceerd, een app waarmee je alle vervoerscombinaties kunt boeken én betalen. Verder meten sensoren op ondergrondse containers wanneer ze moeten worden geleegd en herkennen slimme camera’s op veegwagens patronen in het soort afval dat ze ophalen.”
Om deze en andere diensten te kunnen ontwikkelen is de gemeente Utrecht continu op zoek naar informatiekundigen en IT’ers die daarbij kunnen helpen. Van der Zanden: “De stad Utrecht groeit met alle uitdagingen van dien: een dynamische en innovatieve stad. We hebben interessante vacatures voor diverse specialisten en generalisten die op een Agile manier in onze multidisciplinaire teams willen werken en voor mensen die onze transitie naar de Cloud verder vorm willen geven.”
- Computable 100-2020
- Josee Koning
- Download artikel