Qurius levert geïntegreerde bedrijfsapplicaties zoals ERP, CRM en portals op basis van Microsoft-technologie. Het bedrijf verwerkt daarbij unieke branchespecifieke expertise in zijn software. Bedrijven die op zoek zijn naar efficiencyverbetering en concurrentievoordeel zien met deze innovatieve oplossingen dan ook snel hun ICT-investeringen terugbetaald worden.
et sterk kennisgedreven Qurius mag zich als enige in Nederland Gold Partner noemen binnen alle competenties van Microsoft. Leverde het ICT-bedrijf voorheen ERP-pakketten, tegenwoordig is de dienstverlening veel uitgebreider. “We zijn met de markt en technische ontwikkelingen meegegroeid”, vertelt COO Frank van der Woude. “Zo kunnen we vanuit onze brede expertise bijvoorbeeld CRM, BI, unified communication of SharePoint-portals in de omgeving van de klant integreren. Ook beschikken we over gespecialiseerde kennis van infrastructuur, zodat onze applicaties perfect op de benodigde infrastructuur aansluiten. Onze werkzaamheden dekken het hele servicescala af, van advies tot en met hosting. Qurius is het centrale aanspreekpunt voor bedrijven die middels het inzetten van flexibele technologie snel kostenbesparingen of optimalisatie van hun bedrijfsprocessen willen realiseren.”
Branchespecifieke oplossingen
Qurius richt zich vooral op ondernemingen van vijftig tot vijfduizend werknemers. De onderneming is actief in specifieke markten, zoals de zakelijke dienstverlening, (thuis)zorg, industrie en distributie. “We hechten veel waarde aan branchespecifieke kennis”, verklaart Van der Woude. “Je kunt de doelstellingen van een klant pas volledig begrijpen als je ook zijn business en bedrijfsprocessen snapt. Daarom zetten we consultants in die een bepaalde bedrijfstak van voor tot achter doorzien, bij voorkeur omdat ze er gewerkt hebben. Het heeft echt geen zin om een generieke consultant te sturen: deze voelt de finesses gewoonweg niet goed aan, waardoor je als dienstverlener de bedrijfsprocessen nooit zal kunnen optimaliseren. Behalve over branchespecialisten beschikken we uiteraard ook over ervaren technische professionals en mensen die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld logistieke en financiële processen.” Per branche voorziet Qurius in software op het gebied van Dynamics AX, NAV en CRM. Het gaat om bewezen oplossingen die behalve goedkoper ook eenvoudiger en tegen minder risico’s te implementeren en te onderhouden zijn. “Deze applicaties bevatten bovendien onze branchespecifieke toevoegingen”, licht Van der Woude hun unieke karakter toe. “Gebruikmakend van Microsoft-software hebben we onze expertise, ervaring en visie in deze totaaloplossing verwerkt.” Naast deze branchespecifieke applicaties biedt Qurius op basis van Microsoft-technologie ook innovatieve vormen van maatwerk voor omgevingen waar standaardoplossingen niet gewenst of toereikend zijn. Het ontwikkelt en implementeert deze specialistische applicaties zelf binnen een apart bedrijfsonderdeel, Qurius Advanced Solutions genaamd. “Vooral grotere bedrijven en overheden doen een beroep op Advanced Solutions”, legt Van der Woude uit. “Het gaat dan om toepassingen die niet in de markt beschikbaar zijn en een organisatie een sterk onderscheidende meerwaarde geven.”
Implementatie en training
Bij de implementatie hanteert Qurius een zelf doorontwikkelde en bewezen methodiek. Volgens Van der Woude is het implementeren van bedrijfskritische applicaties een traject dat niet onderschat moet worden. Hij noemt teamwork met de klant, een gedegen voorbereiding en een strakke implementatiemethodiek als essentiële ingrediënten voor succes. “Een ondernemer kan het zich niet veroorloven dat zijn bedrijfsprocessen verstoord worden of stil komen te liggen. We zien het als onze verantwoordelijkheid om een soepele, haast geruisloze overgang te realiseren, niet alleen op technisch vlak, maar ook aan de gebruikerskant. In ons trainingscentrum maken we gebruikers snel wegwijs in hun nieuwe werkomgeving. De meeste mensen zijn overigens van huis uit al vertrouwd met de look-and-feel van Microsoft. Door deze ook in onze bedrijfsapplicaties toe te passen, is de acceptatie groter en blijft het aantal gewenningsfouten beperkt.” De mate van service die klanten na de implementatie wensen varieert behoorlijk. Qurius biedt daarom verschillende vormen van onderhoud en beheer. “Te denken valt bijvoorbeeld aan een onderhoudscontract op de standaardsoftware met inbegrip van helpdesksupport”, vertelt Van der Woude.”
Beheer en hosting
Hij vervolgt: “Meer uitgebreide SLA’s zijn uiteraard ook mogelijk, zoals het in beheer nemen van de totale hardwareen softwareomgeving. Qurius beschikt hiervoor over een eigen datacenter waarmee bedrijfsapplicaties internationaal en 24/7 online ondersteund worden. Deze service biedt klanten tevens meer flexibiliteit om snel op te schalen of tijdelijk te reduceren, afhankelijk van de behoefte op dat moment. Ook het investeringsmo-
del is hierbij flexibeler: klanten kunnen gespreid betalen op basis van de diensten die ze afnemen. Onze managed services zijn dan ook de ideale manier voor ondernemers om zich voor de volle honderd procent op hun corebusiness te kunnen concentreren.”
Wereldwijde implementaties
Mede door enkele fusies is het beursgenoteerde Qurius een dominante Europese speler geworden. Verspreid over 32 vestigingen in Europa werken er bij de onderneming in totaal 900 mensen, van wie 400 in Nederland. En met het zelf opgerichte Qurius Global Alliance kan via een netwerk van 3000 Microsoft-specialisten ook in Amerika, Oost-Europa, Rusland en Azië een hoogwaardige service geboden worden. “We hebben deze partners getraind in onze specifieke methodologie, zodat projecten overal uniform worden uitgevoerd”, vertelt Van der Woude. “Onze klanten hebben hierbij één aanspreekpunt, dat ervaring heeft met internationale roll-outs en implementaties.”